مهاجرت، کوچ از محلی به محل دیگر است و در میان انسان و حیوان مشترک بوده و دلایل مختلفی منجر به بروز آن می‌شود.  به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، مهاجرت، کوچ از محلی به محل دیگر، سفر به نقطه‌ای دیگر و... واژه‌ای است مشترک در بین انسان و حیوان که بنا‌بر تغییر اقلیم در حیوانات و تغییر زندگی و شغل در انسان‌ها رخ می‌دهد.

مهاجرت در حیوانات

مهاجرت جانوران به سفر منظم و غریزی جانوران از جایی به جایی دیگر گفته می‌شود. این سفر‌ها اغلب با تغییر فصل‌ها ارتباط دارند. هر سال، بسیاری از جانوران برای فرار از زمستان‌های سرد، هنگامیکه یافتن غذا دشوار است، صد‌ها و بلکه هزاران کیلومتر سفر می‌کنند. جانوران بطور‌معمول پیش‌از شروع زمستان، در یک مسیر یا جهت سفر می‌کنند و در بهار سال بعد، باز می‌گردند. شاید بتوان اینگونه گفت که مهاجرت حیوانات میلیون‌ها سال است که انسان‌ها را دچار شگفتی کرده است، اما حیوانات به دلایل مختلفی مهاجرت می‌کنند؛ در‌واقع «مهاجرت» مثل یک خصوصیت رفتاری برای حیوانات می‌ماند که به آن‌ها کمک می‌کند تا زنده بمانند.

پرندگان مهاجر

پرندگان مهاجر از مهم‌ترین انواع جانوران مهاجرند. فاخته و پرستو و بسیاری دیگر از پرندگان حشره‌خوار، طی تابستان که حشره‌ها فراوانند، در اروپا و آمریکای شمالی زندگی می‌کنند. سپس برای گذراندن زمستان در سرزمین‌های گرم‌تر، به سمت جنوب پرواز می‌کنند.  در‌این‌میان نیز برخی از غاز‌ها و اردک‌ها طی تابستان در سرزمین‌های دور شمالی تولید مثل می‌کنند. اما هنگامیکه آب دریاچه‌ها شروع به یخ‌زدن می‌کند، در جستجوی غذا به جنوب پرواز می‌کنند. پرستوی دریایی شمالگان نیز بیش‌ترین طول سفر را به خود اختصاص داده است. هر‌سال این پرنده از شمال به جنوب و بالعکس پرواز می‌کند، بنابراین از ماه‌های تابستان در هر دو جا بهره می‌برد.

مهاجرت حشره‌ها

بعضی حشره‌ها هم مهاجرت می‌کنند. برای مثال، میلیون‌ها پروانه‌ مونارک برای گذراندن زمستان در سرزمین‌های گرم‌تر از کانادا به آمریکا مهاجرت می‌کنند، آن‌ها در بهار تولید‌مثل می‌کنند و به سرعت می‌میرند. سپس فرزندانشان سفر به شمال را ادامه می‌دهند.

 حیوانات چطور مسیرشان را پیدا می‌کنند؟

جالب است بدانید که این انتخاب‌ها بطور طبیعی در آن‌ها وجود دارد و مقصد مورد‌نظر در ژن آن‌ها از گذشته موجود است، یعنی تمام این پروسه به شکل طبیعی در خلقت آن‌ها قرار دارد، اما اینکه چطور جهت درست و مناسب را برای رسیدن به این مقصد انتخاب می‌کنند، هنوز هم مثل یک راز باقی مانده است. پرنده‌ها، ماهی‌ها، پستانداران حشرات، خزندگان و همه‌و‌همه حیوانات مهاجرت می‌کنند. تقریبا در قلمروی امپراطوری حیوانات مهاجرت امری عادی است و به‌مانند حرکتی برای سازگار‌شدن با شرایط زیستی می‌ماند. همانطور‌که گفته شد حیوانات به دلایل مختلفی مهاجرت می‌کنند؛ آن‌ها پرواز می‌کنند، شنا می‌کنند و یا می‌دوند تا به غذا برسند یا شرایط آب‌و‌هوایی ایده‌آل‌تری پیدا کنند و بر‌این‌اساس گاهی هزاران کیلومتر را برای رسیدن به مقصد می‌پیمایند. در میان تمام حیوانات، «وال‌های کوهان‌دار» در صدر پستانداران مهاجرت‌کننده هستند، چرا که حدود ۸ هزار و ۴۷ کیلومتر را شنا می‌کنند تا به نقطه‌ دیگری بروند. همینطور یک گونه خاص از پروانه‌ها در دنیا وجود دارد که حدود ۳ هزار کیلومتر را بین کانادای جنوبی تا مرکز مکزیک بال می‌زند. در‌این‌میان، حیواناتی هم هستند که هزاران مایل را می‌پیمایند و بعد از رسیدن به مقصد می‌میرند، پس چرا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند؟ یک حقیقت ساده در پس پدیده‌ مهاجرت وجود دارد؛ منابعی که در زمین وجود دارند، دچار نوسان هستند. مثلا ممکن است در منطقه‌ای، منابع تغذیه‌ای زیادی وجود داشته باشد، اما فقط برای مدت کوتاهی جوابگو باشد؛ بنابراین همیشه مکانی که به یک جاندار تولد می‌دهد (جایی که در آن متولد می‌شود) دلیلی بر بی‌عیب‌و‌نقص بودنش تا همیشه نیست. شاید از خودتان بپرسید چرا حیوانات مسیر‌های کوتاه را برای مهاجرت انتخاب نمی‌کنند و هزاران کیلومتر می‌پیمایند؟ یک جواب ساده این است که فواید پیمودن مسیر‌های طولانی، خیلی بیشتر از زحمتی است که باید برای آن بکشند، اما با‌این‌حال «Hugh Dingle» که یک پروفسور بازنشسته در دانشگاه کالیفرنیا است، بر‌این باور است که این موضوع هنوز مثل یک راز باقی مانده است و اگر‌چه علم توانسته جنبه‌های زیادی از زندگی آن‌ها را آشکار کند، با‌این‌حال هنوز هم بخش اعظمی از علت بروز پدیده مهاجرت حیوانات مثل یک راز باقی مانده است.