سحر الله‌وردی، مترجم

تقریبا سه دهه است که «شبکه جهانی وب»، انقلابی را در طریقه یادگیری، عشق‌ورزی و الگوهای رفتاری کاربران ایجاد کرده است. درحالی‌که دنیای آن‌لاین برای بیشتر ما مطلوب و مفید است؛ برای برخی می‌تواند یک کاتالیزور برای رفتارهای نسبتا ناسالم باشد.

برای درک بهتر پیامدهای ذهنی و فیزیکیِ «کاربرد مشکل‌ساز اینترنت»(PUI) ، محققان رسمأ «شبکۀ تحقیقاتیِ کاربرد مشکل‌ساز اینترنت (EU-PUI)» را راه‌اندازی کرده‌اند: یک شبکه‌ اروپایی با هدف بررسی و شناسایی رفتار آن‌لاین و همچنین علل و راه‌حل‌های بالقوه آن.

پروفسور نوامی فاینبرگ، روانپزشک مشاور در دانشگاه هرتفوردشر اعلام کرد: «کاربرد مشکل‌ساز اینترنت مسأله‌ای جدی است. تقریبأ همه از اینترنت استفاده می‌کنند، اما هنوز اطلاعات کافی مربوط به این کاربرد مشکل‌ساز وجود ندارد.» این شبکه درحال‌حاضر شامل ۱۲۳ کارشناس از ۳۸ کشور اروپایی است و بودجه‌اش به ارزش ۵۲۰ هزار یورو را از سازمان همکاری‌های اروپا در علم و تکنولوژی(COST)  دریافت کرده است. 

فاینبرگ گفت: «برای حل مشکلات رفتاری افراد آن‌لاین، فقط به روانپزشکان و روانشناسان نیاز نداریم، بلکه باید متخصصان گوناگونی مثل دانشمندان علوم اعصاب، متخصصان ژنتیک، روانپزشکان کودک و بزرگسال و سیاستگذاران را گرد هم آوریم تا در زمینه‌ اینترنت تصمیم‌گیری کنند.»

این شبکه جدید که به طور رسمی راه‌اندازی شده یک بیانیه صادر کرده و در آن، ۹ حیطه کلیدی مطالعه را مشخص کرده است.

محققان شبکه یادشده امیدوارند که نه‌تنها عناصر سازنده کاربرد مشکل‌سازِ اینترنت را کشف کنند، بلکه دریابند این اختلال چگونه اندازه‌گیری، درک و برطرف – درمان – می‌شود قبل از اینکه از کنترل خارج شود. آنها قصد دارند بازی تهاجمی (که اوایل امسال توسط سازمان جهانی بهداشت رسمأ به عنوان عامل بیماری اعلام شد) و علائم مشکل‌ساز پـورن – جستجوی علائم بیماری در گوگل برای متقاعد کردن خودتان که چند روز با مرگ فاصله دارید – را بررسی کنند.

مورد دیگری که این تیم امیدوار است بتواند بررسی کند این است که کاربرد مشکل‌ساز اینترنت تا چه حد تحت‌تأثیر ژنتیک، شخصیت و جامعه قرار دارد.

فاینبرگ توضیح داد: «این تحقیق اغلب محدود به کشورها یا رفتارهای مشکل‌سازی مثل بازی اینترنتی است. بنابراین، مقیاس واقعی این مشکل و علل کاربرد مشکل‌ساز اینترنت را نمی‌دانیم یا اطلاع نداریم کدام فرهنگ‌ها بیشتر در معرض کاربرد مشکل‌ساز اینترنت قرار دارند. ممکن است عوامل فرهنگی یا خانواده بر میزان بروز این مشکلات در افراد تأثیر بگذارند، اما تحقیقات باید این مسأله را مشخص کند.» 

با این حال، با وجود تبعات شدید اعتیاد به اینترنت، محققان تأکید دارند که برای بیشتر ما، حتی کاربرد طولانی مدت اینترنت خطرناک نیست. پروفسور طولت دمتروویچ به گاردین اعلام کرد: «دسترس بودن وب به خودی خود مشکل‌ساز نیست و کسی فقط به دلیل دسترسی به اینترنت به یک کاربر اینترنتی مشکل‌ساز تبدیل نمی‌شود یا به تماشای فیلم‌های پـورن اعتیاد پیدا نمی‌کند.»

دمتروویچ با خوش‌بینی درمورد کسانی که در معرض خطر قرار دارند، گفت: احتمال کمک بیشتر به کاربرانی که رفتارهای ناسالم بروز می‌دهند، وجود دارد و امیدواریم که ظرف چند سال آتی کمک‌های بهتر و آسان‌تری ارائه کنیم.