اتمام حجت کلانتری در مورد دیزلی‌ها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ارسال گزارشی جامع به دستگاه‌های دولتی و شهرداری تهران خواستار کاهش و حذف «دود دیزل» در کلانشهرها شد.

عیسی کلانتری - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - گزارشی جامع با عنوان «کاهش آلودگی دیزل‌ها» شامل مستندات علمی درباره اثرات بهداشتی و تبعات اقتصادی آلودگی دیزل، بررسی تجارب جهانی و ملی در پالایش اگزوز موتورهای دیزلی در قالب دو جلد کتاب به دستگاه‌های دولتی و شهرداری تهران ارسال کرد.

کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا در مورد هدف ارسال چنین گزارشی به دستگاه‌های دولتی تصریح کرد: به منظور تاکید بر ضرورت کاهش و حذف دود دیزلی‌ها در کلانشهرها و بر اساس وظایف قانونی دستگاه‌های دولتی و عطف به تجربه‌های موفق جهانی یک گزارش جامع برای دستگاه‌های مسئول شامل وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری تهران ارسال کردیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به نقش مهم دیزلی‌ها در انتشار آلودگی در تهران تصریح کرد: آلودگی در کلان‌شهر تهران در نیمه‌های شب به دلیل تردد کامیون‌ها و کامیونت‌ها و در طی روز به دلیل تردد وسایل حمل و نقل مانند اتوبوس‌های فرسوده و کامیونت‌های حمل موادغذایی یا پسماند است که همگی دیزلی هستند.

وی با اشاره به اینکه خودروهای دیزلی در کشور سال‌هاست که بدون تجهیزات کاهنده آلایندگی، تولید و به بازار عرضه شده‌اند، گفت: در شرایط حاضر سیاست سازمان حفاظت محیط زیست برای حذف آلایندگی خودروهای دیزلی در حال تردد استفاده از انواع وسایل کاهنده آلایندگی است. در همین راستا سازمان حفاظت محیط زیست الزام نصب «فیلتر دوده» در اگزوز خودروهای درحال تردد را به عنوان یک سیاست اصلی برای کنترل آلایندگی وسایل نقلیه دیزلی از طریق مصوبه سال ۱۳۹۳ دولت، پیگیری می‌کند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با تاکید بر ضرورت تامین سوخت پاک برای خودروهای دیزلی تصریح کرد: بدیهی است که شرط لازم برای استفاده از خودروهای دیزلی با حداقل آلایندگی، استفاده از «سوخت پاک» است که تأمین آن بر عهده وزارت نفت است. از سوی دیگر به منظور کاهش آلایندگی دیزلی‌ها تشدید نظارت با استفاده از ابزار معاینه فنی به منظور جلوگیری از تخلفات و اشتباهات فنی در آزمون آلایندگی خودروهای دیزلی در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد که وزارت راه و شهرسازی، مسئولیت این بخش را برعهده دارد.

    

عضو شورای شهر گلایه کرد

 به کارگیری روش‌های سنتی برای بازیافت زباله

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران از به کارگیری روش‌های سنتی در جمع‌آوری و امحای زباله گلایه کرد.

به گزارش ایسنا، حسن خلیل آبادی صبح دیروز در حاشیه بازدید از محل دپوی زباله آرادکوه با بیان اینکه متأسفانه هنوز شهرداری تهران به روش عقب مانده و سنتی نسبت به جمع‌آوری زباله‌ها اقدام می‌کند، گفت: روزانه حدود ۷۰۰۰ تن زباله‌های مختلف از سطح شهر تهران جمع‌آوری می‌شود که کاملاً روش جمع‌آوری، دپو و امحای آن سنتی است.

وی با بیان اینکه حالا در دنیا از تکنولوژی‌های روز و روش‌های نوین برای بازیافت پسماند خود استفاده می‌کنند،اظهارکرد: متأسفانه با وجود آنکه سال‌هاست روش خاک کردن زباله‌ها منسوخ شده است اما در شهرداری تهران این روش هنوز به کار گرفته می‌شود.

خلیل آبادی با اشاره به کوه تولید شده توسط زباله‌های پایتخت گفت: زمین‌های ۱۰۰ هکتاری با ارتفاع ۶۰ متر از زباله‌ها ایجاد شده‌اند این در حالیست که این مکان می‌توانست به بام جنوب تهران تبدیل شود اما حالا به مرکز دپوی زباله تبدیل شده است.

وی در پایان اظهارکرد: بر اساس برنامه سوم توسعه شهرداری تهران مسئولان سازمان پسماند می‌بایست طی سال‌های آینده با اتکا به روش‌های نوین امحای زباله نسبت به بازیافت آن‌ها اقدام کنند.