مهین برخورداری-  کارشناس تعلیم و تربیت

متأسفانه امروز شاهد این هستیم که مدرسه نتوانسته همپای سرعت شبکه‌های مجازی، برای تربیت دانش‌آموزان حرکت کند و چیزی تحت‌عنوان برنامه شاد در کلاس‌ها تعریف ‌نشده است. باید به شادی‌های کودکانه جهت داده شود و برنامه‌های مفرحی با حفظ اصول تربیتی در قالب فوق‌برنامه برای کودکان در مدارس تدارک دیده شود.

در مدارس ایران چیزی تحت‌عنوان برنامه شاد تعریف ‌نشده است. البته هدف غایی سند تحول بنیادین دستیابی به حیات طیبه و قرب‌الی‌الله است که می‌توان ذیل آن برنامه‌های فرح‌بخش سالم طراحی و اجرا کرد. بخش عمده‌ای از برنامه‌ها و رویه‌های حاکم بر آموزش‌وپرورش از سال‌ها قبل و از بیرون به آن تحمیل شده و منحصر به این دولت و آن دولت نیست. ممکن است وزیری بیاید و کارهایی انجام دهد که آن ‌هم بعضاً با مخالفت‌هایی روبرو می‌شود.

برنامه درسی رسمی مدارس مشخص است و دانش‌آموزان در طول هفته دروسی چون هنر و ورزش دارند که معمولاً به آن‌ها آن‌طور که بایدوشاید توجه نمی‌شود. بااین‌حال برپایی کاروان‌های شادی، جشن و سرور را در برنامه رسمی مدارس کمتر شاهدیم و برنامه‌های تدوین‌شده مطابق نسل امروز ما نیست. برنامه آموزشی امروز  دهه هشتادی‌ها، متناسب با دوره دهه شصتی‌هاست. سیستم آموزشی حرکت کند و لاک‌پشتی دارد درحالی‌که نسل امروز با فضای مجازی مأنوس است؛ مدرسه نتوانسته همپای سرعت شبکه‌های مجازی، برای تربیت دانش‌آموزان حرکت کند.

 اگر مدرسه برنامه شاد داشته باشد به افزایش علاقه‌مندی دانش‌آموزان به مدرسه کمک می‌کند. آن ترانه‌های مبتذل هم که اخیراً در مدارس همخوانی می‌شد چیزی بود که از خانه و از دل جامعه به مدرسه رفته و احتمالاً مدیر و معاون مدرسه به آن تن داده‌اند. به هر حال باید بپذیریم که نسل امروز، به اصطلاح بله‌قربان‌گو نیست و اگر چیزی را یاد گرفته باشد در مدرسه تکرار می‌کند. وقتی در مدرسه برنامه شاد وجود ندارد، دانش‌آموز به روش‌های دیگر و از جای دیگر شادی را به مدرسه و جمع دوستانه‌اش می‌برد.

ما شاهد این موضوع هستیم که مدرسه به آموزش مهارت‌های زندگی و حقوق شهروندی فکر نکرده و بیشتر روی آموزش متمرکز شده است. 

وقتی خوراک مناسب فرهنگی تهیه نمی‌کنیم نتیجه‌اش روی آوردن به موسیقی‌های مبتذلی است که آسیب‌های فراوان بسیاری دارد و در هیچ کجای دنیای پذیرفته نیست که کودک هشت، ۹ ساله چنین موسیقی‌هایی را بشنود و تکرار کند. بلوغ زودرس و ورود زودهنگام به دنیای بزرگ‌سالی ازجمله این آسیب‌هاست که تبعات بسیاری دارد. یکی از عوامل تسهیلگر بلوغ زودرس همین ادبیات کلامی غیرمناسب است. فیلم و موسیقی خوب کودک و نوجوان در کشور اندک است و باید به شادی‌های کودکانه جهت داده شود و برنامه‌های مفرحی با حفظ اصول تربیتی در قالب فوق‌برنامه برای کودکان در مدارس تدارک دیده شود.