رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، علت مخالفت سازمان متبوع خود با برنامه شهرداری تهران برای واردات ۳۵۰ دستگاه اتوبوس دارای استاندارد قدیمی یورو ۴ را که حداقل ۱۰ سال از زمان تولید آنها گذشته است، تشریح کرد.

به گزارش ایلنا؛ داریوش گل‌علیزاده، با تاکید بر این که سازمان محیط‌زیست با واردات اتوبوس‌های فرسوده مخالف است، نه اتوبوس‌های کارکرده‌ای که از استانداردهای لازم برخوردار باشند، اظهار داشت: شهرداری تهران اعلام کرده است که اتوبوس‌های دست‌دوم یورو ۴ را پس از واردات، ابتدا بازسازی می‌کند و بعد وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت خواهد کرد، اما نکته مهم این است که بازسازی این اتوبوس‌ها تاثیری در کاهش آلایندگی موتور آنها نخواهد داشت. البته شهرداری گفته است که می‌خواهد یک فیلتر جاذب دوده روی این اتوبوس‌ها نصب کند، اما وقتی فیلتر جاذب دوده در خود کارخانه روی یک اتوبوس نصب نشود، عملا کارآیی لازم را نخواهد داشت و نمی‌تواند در بلندمدت مانع انتشار آلایندگی توسط اتوبوسی شود که بیش از ۱۰ سال از عمر آن گذشته است. 

فیلتر دود کارآیی لازم را ندارد 

گل‌علیزاده در توضیح بیشتر درباره علت عدم کارآیی نصب فیلترهای جاذب دوده روی اتوبوس‌های یورو ۴ گفت: وقتی فیلتر جاذب دوده در خود کارخانه تولیدکننده روی یک اتوبوس نصب نمی‌شود، به‌راحتی می‌توان آن فیلتر را از روی اتوبوس جدا کرد. در اتوبوس‌های دارای استاندارد یورو ۵ و بالاتر، این فیلترها توسط خود کارخانه روی اتوبوس‌ها نصب می‌شود و اگر کسی بخواهد آن را جدا کند، موتور اتوبوس ارور می‌دهد و حرکت نمی‌کند، اما در اتوبوس‌های یورو ۴ که بعدا فیلتر جاذب دوده روی آن نصب می‌شود، این‌طور نیست و راننده می‌تواند بدون هیچ مشکلی فیلتر را جدا کند. ضمن این که فیلترهای جاذب دوده‌ای که نه توسط کارخانه بلکه بعد از تولید روی اتوبوس‌ها نصب می‌شوند، عمر محدودی دارند و در بلندمدت کیفیت خود را از دست می‌دهند. 

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن ابراز نگرانی از جدا کردن فیلترهای جاذب دوده از اتوبوس‌های دست‌دوم توسط بعضی رانندگان یا شرکت‌های خصوصی مالک اتوبوس‌ها، خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ تعداد ۵۰ اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران مجهز به فیلتر جاذب دوده شدند، اما در حال حاضر، فیلترهای بسیاری از این اتوبوس‌ها جدا شده است، زیرا این فیلترها، جاذب دوده‌ای هستند که از احتراق گازوئیل حاصل می‌شود و وقتی که مدتی از نصب آنها می‌گذرد، تا حدی سنگین می‌شوند و رانندگان احساس می‌کنند که وجود این فیلترها به اتوبوس آنها فشار وارد می‌کند، به همین دلیل بعضی رانندگان فیلترهای جاذب دوده را از اتوبوس جدا می‌کنند تا وسیله نقلیه آنها راحت‌تر حرکت کند. 

وی در ادامه توضیحات خود گفت: برخی رانندگان یا متصدیان شرکت‌های خصوصی مالک اتوبوس‌ها به دلیل جاذبه مالی، فیلترهای جاذب دوده‌ای را که بعد از تولید روی اتوبوس‌های دست‌دوم نصب می‌شوند، جدا می‌کنند، زیرا همین حالا قیمت این فیلترها در بازار حدود ۲۰۰ میلیون تومان است. بنابراین ما معتقدیم شهرداری تهران به‌جای این که بخواهد اتوبوس یورو ۴ وارد کند و بعد فیلتر جاذب دوده روی آن نصب کند، بهتر است از همان ابتدا به واردات اتوبوس‌های یورو ۵ بپردازد که به صورت کارخانه‌ای فیلتر روی آنها نصب شده و امکان جداسازی آن وجود ندارد. 

توقف تولید اتوبوس‌های یورو ۴ 

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: درخواست شهرداری تهران از هیات دولت این است که ۳۵۰ دستگاه از یک هزار اتوبوس کارکرده‌ای که برای آن مجوز گرفته‌اند، دارای استاندارد یورو ۴ باشد، این در حالی است که تولید اتوبوس یورو ۴ از سال ۲۰۰۸ در اروپا متوقف شده است. بنابراین اساسا تمام اتوبوس‌های یورو ۴ موجود در جهان، حداقل بین ۱۰ تا ۱۵ سال سن دارند و امکان ندارد که کمتر از ۵ سال از زمان ساخت یک اتوبوس یورو ۴ گذشته باشد. در چنین شرایطی، ما به شهرداری تهران توصیه کرده‌ایم تمام یک هزار دستگاه اتوبوس دست‌دومی که قصد واردات آنها را دارند، از حداقل استاندارد یورو ۵ برخوردار باشند، حتی اگر ۵ سال از زمان تولید آنها گذشته باشد.