رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار گفت: یک سوم جمعیت شهری یعنی چیزی بیش از ۱۹ میلیون نفر وضعیت خوبی ندارند.

به گزارش ایلنا، علی آقامحمدی در اولین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده استان تهران در سال ۱۴۰۲ که دیروز با حضور استاندار تهران و فرمانداران استان تهران در استانداری تهران برگزار شد، افزود: یکی از اقدامات ما در ستاد توانمندسازی محلات شناسایی ضعف‌ها بود. دو ضعف شناسایی شده که اولین آن این است که دستگاه‌ها مدیریت واحد ندارند و دومین ضعف عدم حضور مردم در اجرای طرح‌ها بود.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: ۱۲۳۰ محله کم‌برخوردار داریم و در هیچ نهادی بیش از این تعداد شناسایی نشده و اگر اعلام کردیم ۲۰۲۰ محله در واقع ما سقف در نظر گرفته‌ایم. همچنین ۱۶۵ محله در وضعیت شدید داریم مانند دروازه غار که همه آسیب‌های اجتماعی در آنجا وجود دارد.

او با اشاره به طرح توانمندسازی گفت: در طرح توانمندسازی و تحول اجتماع محور پایه آن جامعه است و پایه آن نهادها، سمن‌ها و ادارات نیستند. در کل ایران یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر با کد‌ملی داریم که غیرقابل توانمندسازی هستند و مابقی مردم قابل توانمندسازی هستند و ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر قابل توانمندسازی هستند و باید تحول پیدا کنند این افراد به دو گروه زیر سی سال و دسته بالای سی سال تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: در این بخش دانش‌آموزانی که در حال تحصیل در مقطع متوسط دوم یعنی پایه‌های دهم یازدهم و دوازدهم هستند در این طرح ثبت نام کرده و کلاس کنکور به صورت رایگان در مدارس‌شان تحت پوشش بهترین مدرسان برای آنها برگزار می‌شود.آقامحمدی خاطرنشان کرد: همچنین تلاش می‌شود همه جمعیت و با حداقل نصف جمعیت بازمانده از تحصیل در استان تهران امسال تحت پوشش قرار بگیرند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: افرادی که سند ندارند براساس قانونی که به آنها اجازه می‌دهد برای سند ملک دریافت کنند، امسال برای دریافت سند ثبت نام کنند و ما امیدواریم در مناطقی مانند مرتضی گرد با اجرای این طرح کسی بی‌سند نماند.

وی ادامه داد: همچنین کسانی که مستاجر هستند و سه سال در یک محله ساکن بوده‌اند برای مسکن ثبت‌نام کرده و برای طرح‌های دریافت مسکن معرفی شوند. با این تفاوت که توانایی‌های مالی را خودشان انجام دهند و براساس وسع افراد در قالب تعاونی‌هایی که از خودشان تشکیل می‌شود برنامه‌ریزی شود.

وی درباره بیمه رایگان سلامت گفت: افرادی که از این بیمه استفاده نمی کنند اسامی شان موجود است و برای استفاده از مزایای این بیمه اقدام کنند همچنین بیماران صعب‌العلاج در صندوق بیماران صعب‌العلاج ثبت نام کرده تا بتوانند از خدمات آن استفاده کنند. همچنین کمک کنید تا پزشک خانواده در محلات اجرایی شود تا با انجام غربالگری‌ها و آزمایشات به موقع از این افراد چنانچه دارای بیماری هستند به سرعت شناسایی شده و اقدامات لازم برای آنها انجام شود همه این اقدامات هم‌به صورت رایگان در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

شناسایی ۲۴۷ محله کم‌برخوردار در استان تهران

استاندار تهران با اشاره به شناسایی ۲۴۷ محله کم‌برخوردار در استان تهران گفت: ۹۰ محله در شهرستان‌های استان تهران و ۱۵۷ محل در شهر تهران شناسایی شده است.

در این جلسه همچنین علیرضا فخاری با اعلام این رقم افزود: شناسایی مشکلات این محلات در حوزه‌های مختلف و ارتقا محلات در زمینه‌های آموزش و پرورش، اسکان، بهداشت و درمان و توسعه زیرساخت‌ها پیگیری می‌شود.

استاندار تهران با اشاره به ظرفیت تشکل‌های مردمی گفت: با ایجاد تشکل‌های مردمی در محلات از جمله شهرداران محله سعی می‌شود تا اداره امور توسط مردم انجام شود و در آینده‌ای نزدیک با همراهی و همگرایی تراز مشارکت در محلات را شاهد باشیم و سطوح محلات کم‌برخوردار را ارتقا دهیم.

فخاری در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: چهار دستگاه اصلی بهزیستی، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و هلال احمر در اجرای این طرح مشارکت می‌کنند تا اقدامات در حوزه‌های مختلف و با رویکرد نشاط‌آفرینی محلات انجام شود.

وی تصریح کرد: هدف‌گذاری برای ایجاد ۳۰۰ هزار واحد مسکونی با اولویت بافت‌های فرسوده در این محلات مدنظر قرار گرفته که به اقتصاد و معیشت خانواده‌ها در محلات کمک می‌کند.