ژینوس امیری

مسمومیت دانش‌آموزان مدارس در سراسر کشور دیروز، یکشنبه، هم در سطح گسترده ادامه یافت. در خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری هر دم بر تعداد شهرها و مدارس درگیر افزوده می‌شد و بر نگرانی جامعه و والدین دانش‌آموزان ابعاد گسترده‌تری می‌داد. به‌طوری‌که از صبح تا بعدازظهر دیروز، 700 دانش‌آموز خوزستانی در شهرهای اهواز، رامهرمز و سربندر دچار مسمومیت شدند.

شماری از دانش‌آموزان‌ مدرسه راهنمایی دخترانه «معصومیه شاهد» گیلانغرب در استان کرمانشاه نیز در همین روز مسموم و به مراکز درمانی منتقل شدند.

همچنین روز گذشته خراسان آنلاین از بروز مسمومیت در مدارس نیشابور خبر داد و به نقل از فرماندار نوشت: ۵۰ دانش‌آموز در دبیرستان دخترانه بقراط دچار علائم مسمومیت شدند که از این تعداد ۱۰ نفر با اورژانس به بیمارستان انتقال یافتند و کار درمانشان در حال انجام است.

یکشنبه سریال مسمومیت دانش آموزان به مشهد هم رسید. مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تایید مسمومیت دانش‌آموزان در مشهد گفت: والدین دانش آموزان مدرسه دخترانه صداقت مشهد از مسمومیت دانش‌آموزان این مدرسه خبر دادند.

 ازسوی دیگر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مسمومیت دانش‌آموزان دختر یک مدرسه در اهواز خبر داد.

دکتر حبیب حی‌بر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر مسمومیت دانش‌آموزان دختر دبیرستانی در یک مدرسه در شهرک دانشگاه اهواز گزارش داده شده است.

وی افزود: ۹ دانش‌آموز به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند که از این تعداد چهار بیمار به بیمارستان گلستان و پنج نفر به بیمارستان امام (ره) اهواز انتقال یافته‌اند که حال عمومی‌شان خوب است.

دیروز مسمومیت در دو مدرسه ابتدایی و دبیرستان شهرهای زنجان و ابهر نیز در میان خبرها خودنمایی می‌کرد.

حسن اسمخانی، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: صبح یکشنبه مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در دبیرستان دخترانه ولی‌عصر (عج) ابهر گزارش شد و در مورد دیگر مدیران مدرسه ابتدایی غنچه واقع در کوی فرهنگ زنجان گزارش مسمومیت اعلام کردند.

با اینکه پروژه مسموم‌سازی دختران و مدارس دخترانه کشور را هدف گرفته است، به ندرت اخباری نیز از مسمومیت دانش‌آموزان پسر به گوش می‌رسد،‌ چنانچه دیروز ۱۱ نفر از دانش‌آموزان پسر هنرستان عسگری ارومیه دچار مسمومیت شدند.

این دانش‌آموزان به بیمارستان‌های امام خمینی و شهید طالقانی ارومیه ارجاع شدند و مابقی برای آسودگی خاطر اولیا به منزل بازگشتند.

در روزهای اخیر سریال مسمومیت بعضا به خوابگاه‌های دانشجویی نیز تسری یافته است. در آخرین نمونه از این دست،‌ برخی دانشجویان دختر ساکن در یک خوابگاه شهر ارومیه اعلام کردند که بامداد یکشنبه بر اثر مواردی نامعلوم در خوابگاه مسموم شدند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی که در سری دوم مسمومیت خود را به خوابگاه رسانده بود، بوی گاز تلخ استشمام کرده و خود نیز حالت تهوع و سرگیجه داشته است.

مدارس خلوت و عذرخواهی  وزیر آموزش و پرورش

بدیهی است که این روزها مسمومیت‌های گسترده دانش‌آموزان منجر به نگرانی و احساس ناامنی والدین و دانش‌آموزان شده ‌است. با گسترش نگرانی دیروز شنیده‌ها و مشاهدات میدانی از مدارس خلوت با شمار معدودی از دانش‌آموزان حکایت می‌کرد. وزیر آموزش و پرورش از اینکه خانواده‌ها و والدین در مسئله مسمومیت دانش‌آموزان نگران شدند، عذرخواهی کرد.

یوسف نوری گفت:  نگرانی اولیا را درک می‌کنیم. به‌طور جد پیگیر هستیم و کمیته فوریت‌ها در ادارات مختلف آموزش و پرورش استان‌ها تشکیل شده است.

 این روزها مسمومیت‌های گسترده دانش‌آموزان منجر به نگرانی و احساس ناامنی والدین و دانش‌آموزان شده ‌است. با گسترش نگرانی دیروز شنیده‌ها و مشاهدات میدانی از مدارس خلوت با شمار معدودی از دانش‌آموزان حکایت می‌کرد. وزیر آموزش و پرورش نیز از اینکه خانواده‌ها و والدین در مسئله مسمومیت دانش‌آموزان نگران شدند، عذرخواهی کرد

وی با بیان اینکه منتظر اعلام نتیجه از سوی نهادهای ذیربط هستیم، خاطرنشان کرد: براساس دستورالعملی که صادر شده مدیران مدارس اولیا و دانش‌آموزان را توجیه کنند تا از این مرحله نیز بتوانیم بگذریم.

اما مدیران برخی مدارس قادر به توجیه والدین و دانش‌آموزان از یک سو و پذیرش مسئولیت مسمومیت احتمالی از سوی دیگر،‌ نیستند؛ به‌طوری‌که تصمیم‌گیری در مورد حضور یا عدم حضور دانش‌آموزان را به خانواده‌ها واگذار کردند.

نقش جریان نفاق و معاندین در مسمومیت ها

با اینکه مسمومیت دانش‌آموزان مصداق «تهدید غیرنظامی علیه شهروندان» و مرتبط با سازمان پدافند غیرعامل است؛ طی روزهای بحرانی گذشته، اثری از این سازمان و رئیس آن نبود. دیروز اما در پی سکوت طولانی‌مدت بالاخره سردار وارد میدان شد و نوشت: مدارس کشور درگیر پدیده‌ای به نام «هراس اجتماعی» شده‌اند.

غلامرضا جلالی ادامه داد: هراس اجتماعی به این بدین معنا نیست که مسمومیت‌ها واقعی نیست، بلکه نکته اینجاست که القای یک ترس عمومی می‌تواند با ضریب قابل‌توجهی تعداد نمونه‌ها را افزایش بدهد.

او نیز با بیان اینکه دستگیری و مقابله با عاملین حوادث اخیر در دستور کار نخست همه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور است،‌ مسمومیت‌ها را به جریان نفاق و معاندین نسبت داد.

مطالبه پیگیری دستگاه‌های مسئول

در جلسه علنی نوبت صبح دیروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه، نماینده خلخال در تذکری گفت: مسمومیت سریالی دانش‌آموزان به خلخال رسید و مردم ناراحت و عصبانی هستند. به گزارش ایسنا سید غنی نظری، افزود: وظیفه من این است که بگویم که دستگاه‌ها موضوع را پیگیری کنند و از دستگاه‌های مسئول این را مطالبه کنم. از صبح مردم به من زنگ می‌زنند و می‌خواهند که موضوع را پیگیری کنم.

آیا نظام نمی‌تواند از پس چنین توطئه‌ای برآید؟

جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در تذکری در واکنش به صحبت‌های نظری نماینده خلخال گفت: من این نکته را با دلسوزی به برخی از همکاران گفته‌ام که در موضوع مسمومیت دانش‌آموزان عزیز توجهات لازم را داشته باشند. آقای قالیباف هم به چهار کمیسیون ماموریت داده که این کمیسیون‌ها جلسات خود را تشکیل داده و همچنان پیگیری‌ها ادامه دارد. علاوه بر این رئیس‌جمهور هم به وزرای کشور و اطلاعات دستور پیگیری داده و وزیر کشور بیانیه حکیمانه‌ای منتشر کرده است.

 این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران صادق در برابر مردم و مقتدر در برابر دشمن است، نظامی است که توانسته پوزه ۴۷ سرویس اطلاعاتی دشمن را در جنگ ترکیبی اخیر به خاک بمالد پس آیا نمی‌تواند از پس چنین توطئه‌ای برآید؟

 عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها:  دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی همانطور که توانستند گروهک‌های تروریستی و خرابکار را شناسایی و دستگیر کنند، مسمومیت‌ها هم موضوعی نیست که عوامل آن برای آنها قابل شناسایی و دستگیری نباشد و آن وقت رو سیاهی برای افرادی خواهد ماند که به نظام تهمت وارد می‌کنند

دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی توان شناسایی عوامل را دارند

عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها نیز همسو با کریمی قدوسی معتقد است که جمهوری اسلامی مطمئناً عناصر این التهاب را شناسایی، مشخص و به مردم معرفی خواهد کرد و توان این کار در دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ما وجود دارد.

 محمدحسن آصفری در گفتگو با ایلنا تصریح کرد: همانطور که سایر گروهک‌های تروریستی و خرابکار را توانستند شناسایی و دستگیر کنند، این مساله هم موضوعی نیست که قابل شناسایی و دستگیری نباشد و آن وقت رو سیاهی برای این افرادی خواهد ماند که چنین تهمتی به نظام وارد می‌کنند.

 آصفری در پاسخ به این سوال که «اتفاقا سوال مردم نیز همین است که چطور وقتی دستگاه اطلاعاتی ما تروریست‌ها و خرابکاران را به سرعت شناسایی می‌کند، یا مثلا در جریان اعتراضات اخیر افراد به سرعت شناسایی و بازداشت و محاکمه شدند، چرا در این مساله چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد؟»، گفت: علت این است که ابتدای امر کسی فکر نمی‌کرد که یک عمدی در این قضیه باشد، اما بعد از فراگیری و گستردگی شهر‌ها متوجه شدند که چنین مساله‌ای عمدی است و توسط یک جریانی دارد به صورت هدفمند انجام می‌گیرد. من به شخصه احتمال می‌دهم یکی از دلایل این شرایط که هنوز شناسایی و مقابله صورت نگرفته همین مساله باشد.

این نماینده مجلس دلیل سهولت دستگیری افراد در تجمعات و اعتراضات را دوربین‌های شهری دانست که به شناسایی سرعت می‌دهد؛ اما در این زمینه هنوز ابعاد ماجرا و ماده مسمومیت‌زا مشخص نیست.

سکوت«ابهام‌برانگیز» مقام‌های امنیتی، اطلاعاتی

به خلاف نمایندگان و رئیس سازمان پدافند غیرعامل، اما سخنگوی دولت خاتمی سکوت مقام‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی را در پرونده مسمومیت‌های دختران دانش‌آموز«ابهام‌برانگیز» خواند.

عبدالله رمضانزاده، در توئیتر نوشت: «سکوت ‌مقام‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی در مورد وقایعی که بیش از سه ماه از شروع آن می‌گذرد و تاکنون نزدیک به هزار نفر را روانه بیمارستان کرده، ابهام‌برانگیز است.»

مسمومیت‌ها کار طراحان شعار زن، زندگی و آزادی هستند

ظاهرا رمضان‌زاده این توئیت را پیش از اظهارات معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور زده است، چراکه سید مجید میراحمدی، دیروز به مسمومیت‌های اخیر دانش‌آموزان دختر واکنش نشان داد و گفت: طراحان مسمومیت دختران و طراحان شعار زن زندگی و آزادی و جنگ ترکیبی دو روی یک سکه‌اند؛ هدف اصلی آن‌ها ناامنی روانی خصوصا برای دختران دانش آموز، به تعطیلی کشاندن مدارس و سپس اتهام‌زنی به نظام است تا بتوانند مجددا شعله خاموش شده اغتشاشات را روشن کنند.

میراحمدی نیز بدون اشاره به اینکه نتیجه امر چه خواهد شد و عوامل و به گفته او طراحان چه زمانی شناسایی خواهند شد، نظرات سردار جلالی را تأیید کرد و گفت: «البته باید توجه کرد که بخش قابل توجهی از دانش آموزان عزیز ما نیز براثر اضطراب و استرس دچار برخی عوارض می‌شدند که در نتیجه مسأله خیلی بزرگتر از اندازه واقعی آن جلوه می‌کند.»

 به هر حال به‌رغم گذشت صد روز از موضوع نگران‌کننده مسمومیت‌ها و گسترش آن طی روزهای اخیر، هنوز نه تنها اطلاع‌رسانی شفافی در مورد علت این اتّفاقات صورت نگرفته بلکه برنامه‌ریزان و مسببان این واقعه اسفناک شناسایی یا معرفی نشده‌اند و این موضوع به «هراس اجتماعی» دامن می‌زند؛ البته نه از منظر مورد اشاره سردار جلالی!