رئیس پلیس راهور کشور، مجازات تردد خودرو‌های فاقد پلاک یا پلاک مخدوشی را تشریح کرد و گفت: برابر ماده ۷۳۰ قانون تردد خودرو‌های پلاک مخدوشی، یا فاقد پلاک و یا مالکانی که به عمد نسبت به دستکاری پلاک‌ها اقدام می‌کنند ۶ ماه تا یک سال زندانی دارد.

سیدکمال هادیانفر در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: این ماده قانونی و قابل اجرا است و به مالکان این گونه خودرو‌ها توصیه می‌کنم که این کار را انجام ندهند چرا که زندانی برای این افراد محرز و قابل اجرا و غیرقابل بخشش است.

به گفته وی، اگر فردی به ناحق در این زمینه جریمه شود می‌تواند پس از اعلام شکایت و در صورت محرض شدن از طریق دوربین و سایر مدارک برای بررسی‌های لازم به کارشناس مربوطه ارجاع داده می‌شود. ضمن اینکه فرد خاطی نیز باید تمامی هزینه جریمه را پرداخت کند و مجازات قانونی نیز برای وی در نظر گرفته شود. رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: رانندگان متخلفی که بدون پلاک و یا پلاک مخدوش در سطح معابر شهری و جاده‌ای تردد می‌کنند پلیس به طور جدی و بدون اغماض با این‌گونه متخلفان برخورد خواهد کرد.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: پوشاندن و یا تغییر در ارقام پلاک انتظامی نه تنها تخلف بلکه جرم بوده و رانندگانی که با وسیله نقلیه بدون پلاک، پلاک مخدوش و ناخوانا رانندگی می‌کنند به علت اقدام مجرمانه برابر مقررات با اعمال قانون، خودروی آن‌ها به پارکینگ هدایت و شخص راننده خاطی نیز به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

به گزارش ایرنا؛ تردد خودرو‌های فاقد پلاک و یا پلاک مخدوش برای فرار از جریمه پلیس در معابر بزرگراهی و همچنین در محدوده طرح و ترافیک تهران افزایش یافته و یکی از منابع آگاه در این باره به خبرنگار ایرنا می‌گوید که تنها در شهر تهران بیش از ۹۰ هزار خودرو پلاک مخدوش و یا فاقد پلاک از دوربین‌های کنترل طرح ترافیک عبور می‌کنند که این عدد و رقم می‌تواند یک هشدار باشد.

به تازگی در مسیر‌های بزرگراهی نیز برای اعمال قانون نشدن در زمینه سرعت بسیاری از مالکان نسبت به مخدوش و یا دستکاری پلاک‌های خود اقدام می‌کنند و برای اینکه جریمه نشوند یک عددی از پلاک را به عمد دستکاری می‌کنند.