شورای صنفی دانشجویان، شامگاه پنج‌شنبه 10 آذر، نوشت که جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه خوارزمی «به دلیل مصرف غذای شب گذشته‌ سلف، مسموم شده و دچار تهوع، بدن درد و تب و لرز شده‌اند». این خبر در حالی است که در روزهای اخیر دانشجویان چند دانشگاه دیگر از جمله دانشگاه صنعتی اصفهان، صنعتی اراک و دانشگاه علامه تهران نیز دچار مسمومیت شده‌اند.

گرچه مسمومیت غذایی در دانشگاه‌های ایران موضوع جدیدی نیست اما آنچه طی هفته گذشته در 4 دانشگاه‌ صنعتی اصفهان، خوارزمی کرج، علامه و صنعتی اراک اتفاق افتاده، حاکی از آن است که مسمومیت غذایی دانشجویان به دلیل استفاده از غذای سلف بسیار حاد و فراگیر شده و دانشجویان بسیاری را درگیر کرده است. با این حال برخی این مسمومیت‌های غذایی پیاپی در دانشگاه‌ها را در پی تجمعات اعتراضی دانشجویان شبهه‌برانگیز دانسته و نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

مسمومیت دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان

اولین موارد مسمومیت غذایی دسته جمعی دانشجویان چهارشنبه شب دوم آذر ماه در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد که دست‌کم تا چهار روز ادامه داشت و در جریان آن صدها دانشجوی این دانشگاه دچار مسمومیت شدند.

دانشگاه اصفهان تا هشت روز دلیل این مسمومیت‌ها را «نامشخص» اعلام کرد اما پنج‌شنبه دهم آذر، مرکز بهداشت استان اصفهان اعلام کرد: «احتمالا آلودگی غذای توزیع شده در سلف مرکزی در روز سه شنبه اول آذر ماه به باکتری شیگلا سونئی سبب بیماری تعدادی از دانشجویان مصرف کننده این وعده غذایی شده است».

روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، مرکز بهداشت استان اصفهان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «درخصوص علت شیوع این بیماری با بررسی‌های صورت گرفته، احتمالاً آلودگی غذای توزیع شده در سلف مرکزی در روز سه شنبه مورخ اول آذر به باکتری شیگلاسونئی سبب بیماری تعدادی از دانشجویان مصرف کننده این وعده غذایی شده و در روز‌های بعد و به دنبال تماس این دانشجویان با سایرین، افراد دیگری نیز دچار علائم بیماری شده‌اند.

پس از انجام اقدامات ذکر شده و به دنبال آزمایشات بعدی، نتایج آزمایشات میکروبی و شیمیایی آب مطلوب بوده و نتایج نمونه‌های مواد غذایی بررسی شده تا این لحظه نیز بر اساس اعلام معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مطابق استاندارد‌های لازم است».

در این اطلاعیه همچنین آمده است: «در این راستا مقرر شده تا ضمن تشدید نظارت‌ها بر مراکز حساس دانشگاه توسط کادر نظارتی دانشگاه و مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان، کارشناسان بهداشت محیط جهت نظارت بر کلیه فرآیند‌های تهیه و طبخ غذا و بهداشت اماکن و فضا‌های دانشگاه حضور داشته و ضمن انجام آزمایشات مستمر و معاینات کامل سلامتی از پرسنل شاغل در رستوران‌ها، از به‌کارگیری نیروی متفرقه به غیر از نیروی کار رسمی آشپزخانه در محل پخت و توزیع غذا ممانعت گردد. همچنین مقرر گردید تا اطلاع ثانوی، عرضه غذا‌های با ریسک آلودگی از جمله کباب کوبیده و جوجه کباب و محصولات فله‌ای (دسر، دورچین، سبزی خوردن، لبنیات و ماست خیار) ممنوع گردد».

 

مسمومیت دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج

شوراهای صنفی دانشجویان کشور شامگاه پنج‌شنبه دهم آذر ماه از«مسمومیت غذایی جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج» خبر داد و نوشت: «جمع کثیری از دانشجویان این دانشگاه به دلیل مصرف غذای شب گذشته‌ سلف، مسموم شده و دچار تهوع، بدن درد و تب و لرز شده‌اند.»

در ساعات پایانی پنج‌شنبه شب شورای صنفی دانشجویان کشور بار دیگر از مسمومیت برخی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک خبر داد و تاکید کرد که دانشجویان این دانشگاه نیز پس از استفاده از غذای دانشگاه دچار مسمومیت با علائمی نظیر بدن درد، اسهال و استفراغ شده‌اند.»

در این گزارش آمده است که «وضعیت مسمومیت دانشجویان در حدی است که تعدادی از دانشجویان از خوابگاه‌های دانشجویی به بیمارستان منتقل شده‌اند».

در پی این انتشار این خبر دیروز، حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز ضمن صدور دستور قضایی برای بررسی مسمومیت دانشجویان دانشگاه خوارزمی، اظهار کرد: حدود ۱۶۰ نفر از دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج با علائم شکم درد و مسمومیت به مرکز درمانی دانشگاه مراجعه کردند که خوشبختانه مورد خاصی نبوده و تمام دانشجویان به صورت سرپایی درمان شدند.

مسمومیت دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک

همچنین تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک به دلیل مصرف غذای سلف دچار علائمی مانند بدن درد، اسهال و استفراغ شده‌اند. برخی از دانشجویان نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند. کانال تلگرامی انجمن صنفی دانشجویان کشور درباره این موضوع نوشت: مسئولان دانشگاه ادعا کرده‌اند که دلیل وضعیت، ابتلای دانشجویان به نوعی ویروس است اما این ادعا براساس تجربه و مشاهده شده اخیر در دانشگاه صنعتی اصفهان، ادعایی باطل است.

پیش از این کانال تلگرامی دانشجویان متحد نیز خبر داد که «جمعی از دانشجویان دانشگاه علامه در تهران پس از مصرف غذا در دانشگاه دچار مسمومیت شده‌اند».