وقایع و شواهد روزهای اخیر نشان می‌دهد پاسخ پرسش «آیا اینستاگرام رفع فیلتر می‌شود؟» مشخص شده است: اینستاگرام رفع فیلتر نخواهد شد و روبیکا محتمل‌ترین گزینه برای جایگزینی آن است.

به گزارش سایت زومیت، خبرگزاری فارس در بخش «فارس من» (هفتم مهرماه) در مطلب کوتاهی پیام‌رسان ایرانی ایتا را به‌عنوان جایگزین مناسبی برای واتساپ معرفی کرده است. این خبرگزاری در تاریخ سیزدهم مهر نیز دو پلتفرم روبیکا و ایتا را جایگزین‌های مناسبی برای اینستاگرام و واتساپ خوانده و استفاده از آن را به مردم و کاربران اینترنت در ایران پیشنهاد کرده است.

نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران، به‌تازگی از حمایت‌های در نظر گرفته‌شده برای سوپراپلیکیشن روبیکا خبر داده و گفته است: شنیده می‌شود قرار است ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دراختیار روبیکا قرار داده شود. این مبلغ از کل سرمایه در اکوسیستم استارت‌آپی بیشتر است.

قاضی البته به این نکته هم اشاره کرده که پیش از این نیز چنین رقمی به پلتفرم روبیکا اختصاص داده شده اما دستاوردهای این اپلیکیشن «صفر» بوده است.

علاوه بر این روش‌های مستقیم برای جایگزین کردن پلتفرم‌های داخلی با بسترهای خارجی، روش‌های غیر مستقیمی نیز به کار گرفته شده تا کاربران را به سمت اپلیکیشن‌های ایرانی سوق دهد. از یک سو، برخی مدارس برای بخش آموزش‌های آنلاین خود از روبیکا استفاده می‌کنند، که باعث رشد کاربران آن می‌شود و از سوی دیگر، برخی رسانه‌ها و به‌ویژه بعضی از خبرگزاری‌ها و سایت‌ها در روزهای اخیر مطالبی را به معرفی اختصاصی این پلتفرم اختصاص داده‌اند.

به نظر می‌رسد از این پس علاوه بر دست‌وپنجه نرم کردن با اینستاگرام فیلترشده، لازم است روبیکا را هم معادل «ظرفیت‌های داخلی» و «پلتفرم جایگزین» برای اینستاگرام، که در سخنان مسئولان دائماً تکرار می‌شود، در نظر بگیریم. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد سوپراپلیکیشن روبیکا نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین پلتفرم به اینستاگرام است و این موضوع یکی از دلایلی است که نام روبیکا را به‌عنوان بستر آلترناتیو اینستاگرام مطرح کرده است.

روبیکا چیست و از کجا آمده است؟

روبیکا سوپراپلیکیشنی است طراحی‌شده توسط شرکت توسکا (وابسته به همراه اول) که شرکت ارتباطات سیار ایران، شرکت سرمایه‌گذاری نور و شرکت نقش اول کیفیت (هر سه متعلق به همراه اول) سهام‌داران آن هستند. این پلتفرم دارای پنج بخش ویترین، روبینو، پیام‌رسان، سرویس‌ها و تنظیمات است و بدین‌ترتیب با ایجاد امکانات متعدد سعی کرده به نیازهای مختلف کاربران خود پاسخ دهد.

نکته جالب توجه درباره روبیکا که البته مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته، کپی‌برداری واضح بخش‌های ویترین و روبینو از اپلیکیشن اینستاگرام و بخش پیام‌رسان روبیکا از واتساپ است. بخش ویترین در این اپلیکیشن ایرانی مشابه بخش اکسپلور در اینستاگرام است که محتوای تصویری را به‌صورت رندوم برای مخاطب نمایش می‌دهد. روبینو نیز طراحی و کارکردی مشابه پروفایل در اینستاگرام دارد و کاربر می‌تواند در این بخش عکس و ویدیو بارگذاری کند. بخش پیام‌رسان روبیکا نیز طراحی و قالبی شبیه به واتساپ داشته و امکان ساختن گروه و کانال را به کاربر می‌دهد.

البته روبیکا با هدف جذب حداکثری کاربر بسیاری از امکانات و قابلیت‌های دیگر مثل تماشای فیلم و سریال، خرید شارژ و بسته اینترنت، ارائه محتوای آموزشی، انجام کارهای خیرخواهانه و... را نیز عرضه کرده تا نیازهای گسترده‌ای را که چندان هم ارتباطی با یکدیگر ندارند دراختیار کاربر بگذارد. البته این مدل از طراحی اپلیکیشن تنها راهکار برای تشویق افراد به حضور در این پلتفرم بومی نبوده و با در نظر گرفتن مزیت‌هایی مثل کمتر بودن میزان حجم مصرف اینترنت در این پلتفرم نسبت به نمونه‌های خارجی، سعی به جذب کاربر بیشتر برای آن شده است.

پلتفرمی که ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی نیست

مدت‌ها است که صحت موضوع کمتر بودن حجم اینترنت مصرفی در این سوپراپلیکیشن مورد تردید قرار گرفته است. فروردین‌ماه سال گذشته مجلس اعلام کرد برخی از پلتفرم‌های داخلی در فروش پهنای باند ۵۰ درصد هزینه اضافی از مشترکان خود دریافت کرده‌اند. روبیکا یکی از سه پلتفرمی بود که مرتکب این تخلف شده بود. رئیس کمیسیون اصل نود مجلس تخلف این پلتفرم‌ها را چنین توضیح داد: این پلتفرم‌ها دریافت حق اشتراک خود از کاربران را صفر کرده اما از سوی دیگر، هزینه فروش پهنای باند را که باید با تعرفه ۵۰ درصد محاسبه می‌شد، به‌صورت ۱۰۰ درصد محاسبه کرده‌اند.

این موضوع یکی از تخلفاتی بود که مرداد سال ۱۴۰۰ در فهرست تخلفات روبیکا قرار گرفت و منجر به لغو مجوز این پلتفرم از سوی ساترا شد. در همان زمان علی سعد، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، در توئیتر خود نوشت: از بهمن ماه ۹۹ پیگیری پرونده تضییع حقوق کاربران در روبیکا را شروع کردیم و با طیف وسیعی از تخلفات رو‌به‌رو شده‌ایم. تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت، گزارش‌های اخیر مبنی بر استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران و... ضرورت اصلاح را بیش از پیش روشن می‌کند.

البته به نظر می‌رسد موضوع تخلفات ترافیکی همچنان هم در این اپلیکیشن وجود دارد. نظرات کاربران درباره روبیکا نیز از حجم بالای ترافیک مصرفی این اپلیکیشن خبر می‌دهد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در ابتدا اعلام شده بود اپلیکیشن روبیکا برای کاربران اپراتورهای همراه اول و ایرانسل رایگان خواهد بود.