نفیسه محمدزاده

 

روز یک‌شنبه بالاخره بعد از ۱۲ سال قانون رتبه‌بندی معلمان با پرداختِ علی‌الحسابی با اختلاف ۴ تا ۱۵میلیون تومان به حساب معلمان رسما کلید خورد. فارغ از این اختلاف در مبلغ پرداختی، یکی از موضوعاتی که باعث نگرانی و البته اعتراض معلمان شده، عدم پرداختِ علی‌الحساب و عدم شمولیتِ برخی از معلمان در قانون رتبه‌بندی است. معلمان طرح مهرآفرین و قرارداد معین از جمله معلمانی هستند که طبق تبصره ۴ ماده ۴ آیین‌نامه‌ اصلاح‌شده‌ی هیأت وزیران مشمول قانون رتبه‌بندی نمی‌شوند.

این عدم شمول طی چند روز گذشته اعتراضات و واکنش‌های بسیاری  از سوی جامعه فرهنگیان به دنبال داشت؛ تا جایی که وزیر آموزش و پرورش در گفتگوی زنده‌ی تلویزیونی از تکمیل فرآیند استخدام معلمان طرح مهرآفرین تا پایانِ شهریور ماه خبر داد. اما ظاهرا توضیحات وزیر کافی نبوده است، زیرا نمایندگان مجلس نیز دیروز به موضوع ورود و در صحن علنی به آن اعتراض کردند و از یوسف نوری خواستار توضیح شدند.

روز سه‌شنبه نیز علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان طی نامه‌های جداگانه خطاب به قالیباف،‌ در خصوص ضرورت مشمول شدن ۸۰ هزار معلم طرح مهرآفرین در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان تاکید کردند و با اشاره به اینکه این تبصره خلاف تفسیر نمایندگان از قانون رتبه‌بندی معلمان است، خواستار رسیدگی سریع به موضوع شدند.

 

آوردنِ شرط در آیین‌نامه خلاف قانون است

وزیر آموزش و پرورش دلیل عدم شمول قانون درمورد معلمان مهرآفرین چنین توضیح داده است: معلمان مهرآفرین زمانی از قرارداد شرکتی وارد آموزش و پرورش شدند و بعضا از خدماتشان تا ۱۵ سال می‌گذرد. در مصوبه سال ۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده هر کس وارد آموزش و پرورش می‌شود باید آزمون داده و تعیین تکلیف شده باشد. صحبت شده که اینها در آزمون داخلی شرکت کنند. تلاش می‌کنیم مجوزش را بگیریم تا آخر شهریورماه آزمونشان را برگزار کرده و تعیین تکلیف شوند.

یک فعال فرهنگی در پاسخ به این توضیح وزیر می‌گوید: نباید شرطی تحت عنوان تکمیل شدنِ فرآیند استخدام در آیین‌نامه رتبه‌بندی وجود داشته باشد زیرا آوردنِ این شرط در آیین‌نامه خلاف قانون است.

مهدی محمدیان می‌افزاید: هر دو گروه از معلمان طرح مهرآفرین و قرارداد کار معین حکم کارگزینی دارند و تمامیِ حقوق و مزایایِ آن‌ها مشابه معلمان رسمی است بنابراین انتظار می‌رود آن‌ها نیز مشمول رتبه‌بندی شوند.

محمدیان قولِ وزیر آموزش و پرورش برای تکمیل شدن فرآیند استخدامی معلمان طرح مهرآفرین تا شهریورماه، را موردتأیید معلمان نمی‌داند و تصریح می‌کند: ما می‌گوییم با توجه به اینکه نمایندگان مجلس تفسیر دیگری از قانون دارند و تفسیر قانون هم برعهده مجلس است و این معلمان حکم کارگزینی دارند، نباید شرطی تحت عنوان تکمیل شدنِ فرآیند استخدام، مانع اجرای قانون رتبه‌بندی برای این معلمان شود.

این فعال فرهنگی ادامه می‌دهد: ضمن اینکه اگر این تبصره برداشته شود مشکل معلمان قرارداد کار معین نیز حل خواهد شد در غیراینصورت این معلمان همچنان مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند. اگرچه تعداد معلمان قرارداد کار معین کم است و شاید خیلی دیده نشده‌اند اما انتظار ما این است که مشکل این معلمان نیز حل شود.

 

 

اجرای سلیقه‌ای قانون رتبه‌بندی معلمان

 نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به عدم شمول قانون بر بیش از ۸۰ هزار معلم در قالب طرح مهرآفرین؛ از اجرای سلیقه‌ای قانون رتبه‌بندی معلمان انتقاد کرد.

محمدرضا صباغیان بافقی در جلسه دیروز - چهارشنبه ۲ شهریور-  گفت: معلمان طرح مهرآفرین در حالت اشتغال و معلمان مامور امروز استثنا شده‌اند و آنها را از این طرح محروم کرده‌اند؛ چرا باید در این شرایط سخت اقتصادی بعضی از معلمان از قانون رتبه‌بندی استثنا شوند؟ مگر آنها خرج و زندگی ندارند و تورم روی آنها تاثیر نمی‌گذارد؟ مگر آنها معلمان خارج از کشور هستند؟

نماینده مردم ابرکوه، بافق، خاتم و مهریز در مجلس، در تذکری شفاهی به وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مجلس در اقدامی بجا طرح رتب‌بندی معلمان را تصویب کرد و امروز در حال اجرا است اما متاسفانه این قانون به صورت سلیقه‌ای در حال اجراست.

 

 

حذف بی‌دلیل 100 هزار معلم از چرخه رتبه‌بندی

دیروز همچنین نماینده مردم رشت در مجلس گفت: انتظار داشتیم که دولت در اجرای این قانون که مجلس تصویب کرده با دست باز عمل کند و به یاری فرهنگیان بیاید اما با اقدامات و حرکت‌هایی که دولت داشت و اعمال ‌سلیقه‌ای که بر روند اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی صورت گرفت، متاسفانه کام فرهنگیان را تلخ کردند.

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص انتقادات و گلایه‌های فرهنگیان نسبت به نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی، گفت: مجلس شورای اسلامی طی دو دوره دهم و یازدهم درگیر لایحه نظام رتبه‌بندی فرهنگیان بود و اعتقاد داشت که با اجرای نظام رتبه‌بندی فرهنگیان هم بخشی از نیازهای مادی فرهنگیان حل می‌شود و هم ارتقای فرهنگیان و منزلت اجتماعی این عزیزان را به همراه دارد. در نهایت لایحه‌ای را دولت قبلی آورد، پس از تغییرات اساسی و فرآیند طولانی که مجلس طی کرد، موفق شد که این لایحه را با موافقت دولت به تصویب برساند.

وی ادامه داد: در جریان اجرای این لایحه با آیین‌نامه‌ای که نوشتند بخش وسیعی از کسانی که مامور به خدمت هستند را از رتبه‌بندی حذف کردند، حدود نزدیک به ۱۰۰ هزار معلمی که بیش از ۱۰ سال سابقه دارند و نیروهای جوان و علمی هستند و در حال فعالیت در آموزش و پرورش هستند را از چرخه رتبه‌بندی بدون هیچگونه دلیل و توجیهی حذف کرده‌اند. متاسفانه مجلس هم در این بخش اقدام عملی نکرده است.

وی اضافه کرد: البته ما از وزیر در این زمینه سوال طرح کردیم و به زودی باید بیاید و به سوالات در این زمینه پاسخ بدهد اما معتقد به این هستم که شیرینی قانون رتبه‌بندی که امر بسیار خوبی بود و کل نظام پای این کار بود را متاسفانه ضایع کرده و کام فرهنگیان را تلخ کردند.

کوچکی‌نژاد با تاکید بر پیگیری این مساله توسط مجلس عنوان کرد: البته مجلس به شدت پیگیر است و اگر هم به زودی دولت این کار را انجام ندهد و این مشکل را حل نکند قطعا با سوال و طرح‌های جدید تلاش می‌کند که از حقوق فرهنگیان دفاع کند و این مشکل فرهنگیان عزیز را حل کند.

 

مهرآفرینی‌ها باید مشمول رتبه‌بندی شوند 

دیروز در جریان جلسه علنی در ادامه اعتراض نمایندگان مجلس به اجرای ناقص قانون رتبه‌بندی معلمان و عدم شمول قانون برای گروه کثیری از این قشر، نماینده مردم جیرفت در مجلس نیز خواستار حل مشکل بیش از ۶۰ هزار معلم طرح مهرآفرین شد.

ذبیح‌الله اعظمی در تذکری شفاهی خطاب به وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: مشکل بیش از 60 هزار معلم طرح مهرآفرین باید حل شود. این افراد شامل طرح‌ رتبه‌بندی نشدند که خلاف مصوبه مجلس است.

 

برخورد با معلمان مهرآفرین خارج از عرف و قانون است

در همین راستا، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی خواستار توجه وزیر آموزش و پرورش به وضعیت معلمان طرح مهرآفرین و ضایع نشدن حق آنها شد.

محمد حسن آصفری در جلسه روز سه‌شنبه مجلس در تذکری به یوسف نوری گفت: برخوردی که با معلمان طرح مهرآفرین صورت می گیرد خارج از عرف، ضوابط و قانون است. معلمان این طرح بعضاً ۲۰ سال است که در حال همکاری با آموزش و پرورش هستند.

وی با بیان اینکه «همه معلمان طرح مهرآفرین در نقاط محروم در حال فعالیت هستند»، افزود: مجلس مجوزی را نداده که معلمان این طرح در رتبه‌بندی قرار نگیرند و به آنها مبلغی علی‌الحساب داده شده و با آنها تسویه شود. تجربه این معلمان به مراتب بیشتر از تجربه نیروهای جدیدی است که می‌خواهند مشغول به کار شوند.

 

وصالی ملال‌آور از پی یک انتظار طولانی

به هر حال معلمان خسته و به‌تنگ‌آمده از انتظاری طولانی برای رتبه‌بندی و افزایش حقوق؛ از شروع اجرای این قانون چندان  راضی و خشنود به نظر نمی‌رسند. آنها معتقدند نه واریزی ۱۱ میلیون تومانی تمام حقی است که به گردن آموزش و پرورش دارند و نه پروسه طولانی بارگذاری مدارک شغلی نشانه‌های مثبتی از نهایی شدن اجرای این قانون دارد.

گمان می‌شد قانون رتبه‌بندی به پیچ آخر رسیده و این چالش نفس‌گیر فرهنگیان با دولت حل شده؛ اما شیوه اجرای قانون بر نگرانی معلمان افزوده است و اطلاعات ضد و نقیضی که شنیده می‌شود دامنه این نگرانی را افزایش می‌دهد. عدم شمول قانون برای معلمان طرح مهرآفرین و قرارداد معین نه‌تنها کام مشمولان این حکم که همکاران آنها را نیز تلخ کرده است.

 

 

** معلمان خسته و به‌تنگ‌آمده از انتظاری طولانی برای رتبه‌بندی و افزایش حقوق؛ از شروع اجرای این قانون چندان  راضی و خشنود به نظر نمی‌رسند و عدم شمول قانون برای معلمان طرح مهرآفرین و قرارداد معین نه‌تنها کام مشمولان این حکم که همکاران آنها را نیز تلخ کرده است

** یک فعال صنفی: آوردنِ شرط «تکمیل شدنِ فرآیند استخدام در آیین‌نامه رتبه‌بندی» خلاف قانون است، زیرا هر دو گروه از معلمان طرح مهرآفرین و قرارداد کار معین حکم کارگزینی دارند و تمامیِ حقوق و مزایایِ آن‌ها مشابه معلمان رسمی است و بنابراین باید مشمول رتبه‌بندی شوند