سامانه باراشی که کمتر از یک هفته است وارد کشور شده، ۲۰ استان را درگیر سیل و خسارات ناشی از آن کرده است. شمار جان‌باختگان تا لحظه تنظیم این خبر 61 نفر گزارش شده و در حال حاضر ۳۲ نفر مفقود هستند که تلاش برای یافتن آنها ادامه دارد. همچنین میزان دقیقی از خسارات وارده بر زیر ساخت‌ها و اموال مردم اعلام نشده است.

براساس پیش‌بینی‌سازمان هواشناسی بارش‌های رگباری حداقل تا روز دوشنبه دهم مرداد ادامه خواهد داشت. تا روز گذشته ریزش رگبار باران در استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، سمنان، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان، خوزستان، مرکزی و خراسان شمالی سبب جاری شدن سیلاب و خسارت‌های مالی و جانی فراوانی شده است.

افزایش شمار قربانیان

مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: سیل در استان‌های تهران، مازندران، مرکزی، کرمان و چهارمحال و بختیاری تلفات داشته است که بیشترین تعداد کشته شدگان در استان تهران در امامزاده داوود و منطقه زرین‌دشت فیروزکوه بوده است.

جمعیت هلال احمر ایران همچنین اعلام کرده است که عملیات امداد و نجات سیل زده‌گان ادامه دارد. به گزارش این جمعیت، تنها در کرمان به بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر کمک رسانی، ۲۱۵ منزل مسکونی از آب تخلیه و ۱۱۳ خودرو محاصره شده در آب آزادسازی شده است. در استان کرمان نیز تاکنون ۳۴ روستا از جمعیت تخلیه شده‌اند. این جمعیت همچنین از امدادرسانی به ۵ هزار و ۲۰۷ نفر آسیب دیده از سیل در استان سیستان و بلوچستان خبر داده است.

بنا بر گزارش‌ها بافت سنتی شهر یزد آسیب دیده و رئیس سازمان اورژانس استان یزد از مرگ ۶ نفر و مصدومیت ۱۰ نفر تاکنون در سیل خبرداده است. استاندار یزد از وارد شدن خسارت به بیش از ۱۳ هزار واحد مسکوی شهری و روستایی خبر داده است. امدادرسانی به بسیاری از مناطق روستایی به دلیل نبود تجهیزات و صعب‌العبور بودن به کندی پیش می‌رود و ابعاد خسارات هنوز در برخی از مناطق کاملا مشخص نیست.

خسارات میلیاردی سیل به کشاورزان و دامداران

گزارش‌ها از استان‌های درگیر با سیل حکایت از خسارات سنگین به پل‌ها، جاده‌های ارتباطی، تخریب محصولات کشاورزی و باغی، دامداری‌ و مرغداری‌ها و مراکز زنبوری و پرورش ماهی و... دارد.

سیل و رانش زمین همچنین باعث قطع تاسیسات برق رسانی، گازرسانی و مخابرات مناطق بسیاری نیز شده است.

همزمان با بارش شدید و ورود آب‌های گل‌آلود به پشت سدها انتقال آب به تصفیه‌خانه‌ها با مشکل روبرو شده است. در حال حاضر تصفیه‌خانه هفتم تهران با این مشکل روبرو شده و به علت کدورت آب سد ماملو از مدار خارج شده است. شرکت آب و فاضلاب استان تهران همچنین روز شنبه ۸ مرداد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از مدار خارج شدن تصفیه‌خانه هفتم آب تهران هم‌اکنون موجب افت فشار آب و تا دو ساعت آینده موجب قطع آب شرب شهرهای پاکدشت، قرچک، خیرآباد، ورامین و فرن‌آباد خواهد شد.

 دستور تخلیه شهر دَهِج در شهربابک

همچنین دیروز مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان اعلام کرد: دستور تخلیه شهر دهج از توابع شهر بابک در استان کرمان به دلیل احتمال شکستن سد صادر شد. گفته شده است که بخشی از سد برای تخلیه آب تخریب شد، ‌اما اگر روند  بارش ادامه داشته با‌شد این سد شکسته می‌شود.