در پی وقوع سیل در حوالی استهبان تا عصر دیروز 21 نفر فوت کردند و 2 نفر مفقود شدند. در سیل مشابهی که فروردین ماه سال 1398 در شیراز به وقوع پیوست نیز 21 نفر جانشان را از دست دادند.

 به گزارش منابع محلی حدود ساعت ۵ بعدازظهر روز جمعه بارندگی شدید در منطقه رودبال ایج در بخش مرکزی استهبان منجر به وقوع سیل شد و تعدادی از افراد بومی یا گردشگران که برای تفریح به کنار رودخانه رفته بودند و در بستر رودخانه حضور داشتند به دلیل بالا آمدن آب گرفتار سیلاب شدند.

این بارندگی شدید علاوه‌بر استهبان در شهرستان‌های داراب و نی‌ریز هم رخ داد.

عصر دیروز، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس از افزایش شمار جان‌باختگان سیل در شرق این استان به ۲۱ نفر خبر داد.

یوسف کارگر، فرماندار استهبان، از این که سازمان هواشناسی پیشتر درباره وقوع سیل هشدار نداده بود، انتقاد کرد.

در واکنش به این انتقاد، سازمان هواشناسی استان فارس اعلام کرد که عصر چهارشنبه، ۲۹ تیر احتمال وقوع بارش‌های رگباری و رعد و برق در ساعات عصر را «پیش‌بینی» کرده بود.

بر اساس گزارش‌ها، بیشتر شهروندان حادثه‌دیده افرادی بوده‌اند که عصر روز جمعه برای تفریح به تفرجگاه‌های منطقه رودبال در بخش مرکزی استهبان رفته بودند.

در همین زمینه خبرگزاری ایرنا روز شنبه گزارش داد که رئیس سازمان بازرسی کل کشور با صدور دستوری به بازرس کل استان فارس مأموریت داده است که در صورت وجود قصور یا تقصیر احتمالی از سوی هر یک از دستگاه‌ها، مراتب را برای رسیدگی‌های بعدی گزارش کند.

با وجود این که مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس از نجات ده‌ها شهروند توسط نیروهای امدادی خبر داده است، برخی مقامات استان فارس می‌گویند که احتمال دارد شمار قربانیان و میزان خسارت‌های وارد شده بیش از آخرین آمارهای اعلام‌ شده باشد.

طبق این گزارش، در جریان این سیل ۱۵ خودرو نیز دچار آبگرفتگی شدند که ۱۲ خودرو از آب خارج شده است.

 بسیج امکانات برای یافتن مفقودین

و بررسی علت حادثه

سخنگوی‬ دولت‬ در‬ حساب‬ کاربری‬ خود‬ در‬ توئیتر، ‬ نوشت: ‬‌درگذشت تعدادی از هموطنان‌مان را در حادثه سیل استان فارس تسلیت می‌گویم.

علی‬ بهادری‌ جهرمی‬ اعلام کرد: تمام امکانات برای یافتن مفقودین و بررسی علت حادثه بسیج شده است.

همچنین معاون اول رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با استاندار فارس دستور داد به وضعیت حادثه‌دیدگان سیل در شهرستان استهبان رسیدگی شود.

محمد مخبر از استاندار فارس خواست تا با تشکیل کمیته‌ای متشکل از مسئولان مربوطه ضمن بررسی دقیق حادثه و تشخیص قصورات احتمالی، خسارات مالی و جانی وارده به مردم در اسرع وقت جبران شود.

معاون اول رئیس‌جمهور در این تماس تلفنی بر ضرورت بسیج تمامی امکانات و ظرفیت‌ها برای یافتن مفقودین و تسکین آلام داغ‌دیدگان تاکید کرد.

مخبر پس از ارایه گزارش محمد هادی ایمانیه از آخرین وضعیت این حادثه، بر ضرورت پیگیری وضعیت حادثه‌دیدگان ناشی از سیل تأکید کرد و از وی خواست تا زمینه‌های شکل‌گیری این حادثه با دقت بررسی شود و ضمن ارسال گزارش کارشناسی و دقیق، اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار چنین حوادثی صورت گیرد.