رئیس اداره جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه به دلیل کاهش نزولات جوی و افزایش دوره خشکی استفاده از آب پشت دریاچه‌ها برای آبیاری جنگل‌ها دشوار است، اظهار کرد: استفاده از پساب تصفیه‌خانه پتانسیلی مهم است که هم برای توسعه و هم برای مراقبت از فضای سبز امری ضروری و اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، یونس بابایی درباره نحوه آبیاری پارک‌های جنگلی تهران اظهار کرد: برای آبیاری پارک‌های جنگلی همچون تلو و لویزان در شرایط عادی از پمپاژ سد لتیان و مقداری هم از پساب لویزان استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: حلقه چاه‌هایی که در پارک‌های جنگلی چیتگر و سرخه‌حصار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری حق آبه آن‌ها را دارد، در اختیار شهرداری قرار داده است تا در قالب مدیریت بهره‌وری همچنین آبیاری و نگهداری و جنگل کاری استفاده شود.

رئیس اداره جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: به دلیل اینکه سطح آب برخی از چاه‌ها کاهش یافته است، نیاز به عمق‌زنی و کف‌شکنی دارند. به‌طور مثال در پارک چیتگر و سرخه حصار مسئله اصلی بحث حق النظاره چاه‌های دراختیار شهرداری است و شهرداری منطقه ۲۲ برای اجرای عملیات عمق‌زنی یا کف‌شکنی با سازمان آب در تفویض اختیار چاه‌ها با مشکل روبرو است چراکه شهرداری نمی‌تواند بدون در اختیار داشتن حق النظاره از خدمات سازمان آب بهره ببرد.

وی ادامه داد: پارک چیتگر از آب خام سد کرج و چاه‌هایی که در اختیار دارد، استفاده می‌کند. چندسال گذشته برای آبیاری چیتگر از آب پساب استفاده می‌شد اما چون این آب‌ها تصفیه نشده و خام بود، به درختان آسیب وارد کرد و در نتیجه این شیوه آبیاری متوقف شد.

به گفته بابایی بسیاری از پارک‌ها همچون لویزان و چیتگر در آستانه تهیه طرح تجدیدنظر مدیریت بهره‌وری جنگل‌ها هستند و درخواست کردند که بخشی از فضاهای خالی در محدوده پارک‌ها برای اجرای سیستم تصفیه پساب در اختیارشان قرار گیرد تا با تعامل سازمان آب و فضلاب بتوانند از این امکانات و پتانسیل استفاده کنند چرا که هرساله با کاهش نزولات جوی و افزایش دوره خشکی استفاده از آب پشت دریاچه‌ها برای آبیاری با مشکل روبرو خواهد شد.

وی افزود: به همین دلیل استفاده از پساب تصفیه‌خانه پتانسیلی است که باید هرچه زودتر برای بهره‌گیری از آن اقدام شود. این کار هم برای توسعه و هم برای مراقبت از فضای سبز امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

بابایی در پایان درباره روند ایجاد فضای تصفیه خانه تصریح کرد: در حال حاضر اقدامات اولیه همچون جانمایی و امکان‌سنجی برای ایجاد فضایی انجام شده است که بتوان بدون استفاده از سیستم پمپاژ به‌صورت ثقلی (بدون پمپ) آبیاری کرد و مراحل بعدی تعامل شهرداری با سازمان آب و فاضلاب و در نهایت اجرا و نظارت است که این کار هم به عهده سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است و هم شهرداری و امیدواریم که این کار به زودی محقق شود.

* احتمال قطع آبِ بوستان‌های جنگلی تهران به دلیل کم‌آبی

چندی پیش نیر رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری نسبت به قطع احتمالی آبِ بوستان‌های جنگلی تهران به دلیل کم‌آبی ابراز نگرانی کرده بود.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اظهار داشت: در برخی از بوستان‌های جنگلی با توجه به کمبود آبی که با آن روبرو خواهیم شد، وزارت نیرو در نظر ندارد که به این بوستان‌ها آب دهد و ممکن است به خشکی برخی از درختان منجر شود. تقاضا دارم وزارت نیرو برای این موضوع حتما یک فکر جدی کند تا منجر به خشک شدن برخی از درختان در فصل تابستان نشود.

او با بیان اینکه این مطالبه جدی ما در تهران است، گفت: چرا که تهران با این حجم از آلودگی اگر درختان آن نیز بخواهند دچار خشکی به دلیل قطعی آب شوند، اتفاق خیلی بزرگ و فاجعه است که رخ می‌دهد. این اقدام ممکن است شامل حال برخی از بوستان‌های جنگلی شود، البته که تعامل خیلی خوبی بین شورای شهر و مجموعه آب و فاضلاب وجود دارد و برای سال‌های آینده یکی از اقداماتی که با مجموعه آب و فاضلاب انجام می‌دهیم ایجاد ظرفیت‌هایی در بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی است که در سال‌های بعد این اتفاق رخ ندهد.