بامداد دیروز شنبه 11 تیر ماه چندین زلزله به بزرگی، ۶.۱ و ۶.۳ در بندر خمیر استان هرمزگان به وقوع پیوست و خسارت فراوانی به بار آورد و به تخریب کامل یک روستا منجر شد. گفته شده است بیشتر ساکنان این روستا از مددجویان کمیته امداد هستند.

بنا بر اعلام مرکز لرزه‌نگاری ایران ۲۹ زمین‌لرزه در حوالی بندر خمیر در استان هرمزگان از ساعت۲ بامداد تا هشت و ۳۰ دقیقه شنبه ثبت شده است.

برابر آخرین آمارها به نقل از سخنگوی اورژانس کشور تا ظهر دیروز مجموعه ۸4 نفر مصدوم و پنج فوتی شامل دو زن و سه مرد گزارش شدند. از میان ۸۴ فرد مصدوم نیز ۶۴ نفر به شکل سرپایی خدمات دریافت کرده و مابقی به بیمارستان منتقل شدند که از این تعداد ۱۵ نفر همچنان در مراکز درمانی هستند.

براساس این گزارش تمامی ادارات و موسسات هرمزگان روز شنبه تعطیل شده و ستاد بحران این استان در جنوب کشور، از اعزام تیم‌های ارزیاب و امداد خبر داده و روستای سایه خوش را یکی از کانون‌های زلزله با خسارت فراوان اعلام کرده است.

زمین‌لرزه نخست در ساعت ۲ بامداد به وقت محلی در منطقه مهران حد فاصل بندر خمیر و بندر لنگه روی داد اما شدت آن به حدی بود که در بندرعباس و حتی امارات متحده عربی احساس شد. این در حالی است که دیروز مهدی دوستی، استاندار هرمزگان، اعلام کرد که زلزله بامداد شنبه، منجر به تخریب کامل روستای سایه‌خوش در بندر لنگه شده است.

خبرگزاری فارس گزارش داد که زلزله به دلیل شدت بالا باعث خساراتی به منازل مردم روستایی شده اما ارزیابی دقیق میزان خسارات نیازمند زمان بیشتری است. به گفته فرماندار بندرلنگه صدها منزل مسکونی در روستاهای کانونی زلزله در منطقه مهران آسیب ۱۰۰ درصدی دیده‌اند.

فواد مرادزاده اضافه کرده است، عمده خسارات زلزله مربوط به منطقه سایه خوش بود اما زلزله‌های دوم و سوم ۶.۱ و ۶.۳ درجه‌ای سبب گسترده شدن دامنه خسارات در منطقه شده است.

محمدحسن نامی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز با اشاره به این که کانون این زلزله در۳۴ کیلومتری بندر خمیر بوده، گفته است: همچنین کانون زلزله۴۱ کیلومتر تا شهرستان کنگ و ۴۸ کیلومتر تا بندر لنگه فاصله دارد و در نقاط مختلفی احساس شده است. همچین این محل ۱۰۷ کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد.»

فرماندار قشم هم گفته است که گزارش‌های اولیه نیروهای امدادی حاکی است، این زمین لرزه در منطقه لافت و غرب جزیره قشم تا این لحظه خسارات مالی و جانی نداشته است. در همین حال، به دنبال وقوع سه زمین لرزه بالای شش درجه در مناطق جنوبی استان هرمزگان مردم جزیره قشم شب را در خیابان‌ها به صبح رساندند.

تخریب خانه‌های مددجویان کمیته امداد

به دنبال وقوع زلزله 6.3 و۶.۱ ریشتری بامداد شنبه 11 تیر ماه در استان هرمزگان، مدیرکل کمیته امداد هرمزگان از تخریب کامل ۱۰۸ واحد مسکونیِ مددجویان تحت پوشش و فوت دو نفر از مددجویان خبر داد.

جلیل تراهی،‌ با اشاره به خسارات و ارزیابی‌های ناشی از زلزله هرمزگان، به ایسنا گفت: ۱۰۸ واحد از منازل مددجویان تحت پوشش در زلزله هرمزگان به طور کامل تخریب شد که ۸۰ واحد مسکونی مربوط به روستای سایه خوش و ۲۸ واحد مربوط به روستای برکه سفلین بوده است.

وی ادامه داد: همچنین براساس بررسی‌های صورت گرفته تاکنون ۲ نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در پی وقوع این زمین لرزه جان خود را از دست داده‌اند.

مدیرکل کمیته امداد هرمزگان با اشاره به اقدامات این نهاد برای خدمات‌رسانی به مددجویان تحت پوشش آسیب‌دیده نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: سرکشی از منازل مددجویان و جمع‌بندی آمار شروع شده و ادامه دارد. همچنین خدمت‌رسانی و ارائه بسته‌های معیشتی نیز آغاز شده و چادرهای هلال احمر در حال توزیع میان آسیب‌دیدگان است.