امسال علاوه بر خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، آفت جوانه‌خوار، برای درختان بلوط جنگل‌های زاگرس تهدیدی جدی بود که متاسفانه به دلیل، وعده‌های بی‌سرانجام و عدم تخصیص اعتبار لازم، زمان نجات یافتن بلوط‌های بیمار در محدوده استان کهگیلویه و بویراحمد از دست رفت. به طوری که گفته می‌شود از هر ۱۰ درخت، هشت درخت بلوط خشکیدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آفت برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط که در چند سال اخیر، گونه‌های مختلف بلوط در جنگل‌های زاگرس به ویژه در استان کردستان و شهرستان باشت را مورد حمله قرار داده آفتی خطرناک است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شود.

لاروهای ابتدایی آفت جوانه‌خوار بلوط در اوایل فصل بهار، وارد جوانه‌های بلوط شده و از آن تغذیه می‌کند در حالی که لاروهای رشد کرده و سن آخر از برگ‌ها تغذیه می‌کند تا جایی که درختان در اواخر بهار کاملاً عاری از برگ می‌شود.

وعده مبارزه با آفات

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اما در روز یکم اردیبهشت ماه امسال از تخصیص ۲۰۰ میلیارد ریال برای مبارزه با آفت پروانه جوانه‌خوار در جنگل‌های این استان خبرداد و اظهار داشت: در پی شیوع آفت پروانه جوانه‌خوار در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد سطح وسیعی از درختان بویژه جنگل‌های بلوط استان مورد هجوم این آفت قرار گرفته به گونه‌ای که در شهرستان باشت از هر دو درخت بلوط یکی از آن‌ها دچار آفت پروانه جوانه‌خوار شده است.

 سیدعلی احمدزاده گفت: براساس برآورد‌های انجام شده تاکنون بیش از ۵۳ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی کهگیلویه و بویراحمد دچار آفت پروانه سفید برگ‌خوار بلوط شده است که با پیگیری از رئیس سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور، ۲۰ میلیارد تومان برای مبارزه با این آفت در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد با محوریت شهرستان بحرانی باشت اختصاص داده شد و به زودی نیز یک تیم از سوی سازمان جنگل‌های کشور برای بررسی و اقدام وارد استان می‌شود.

با این حال پس از گذشت دو ماه، سعید جاویدبخت، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از تخصیص نیافتن اعتبار عنوان شده از سوی احمدزاده استاندار این استان خبر داد.

هُشدار دستگاه قضایی کهگیلویه و بویراحمد

 سیدعیسی حسنی معاون پیشگیری از جُرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد هم در نامه‌ای‌ سرگشاده به مسئولان ملی و استانی قضایی و دولتی مرتبط با مبارزه با این آفت خطرناک در روز بیست هشتم خرداد ماه امسال نوشت: «پروانه برگ‌خوار سفید بلوط به دلیل پتانسیل بالای تخم گذاری، نشو و نمای سریع ، مقاومت بالا و رژیم تک‌خواری‌ مهم‌ترین گونه مهاجم بالفعل جنگل این منطقه است.

بنابر نظر فعالان محیط زیست، طغیان این گونه مهاجم علاوه بر اینکه درختان بلوط را از پا می‌اندازد، مشکلات زیادی هم برای ساکنان ایجاد خواهد کرد و تغییرات اکولوژی و نهایتا مشکلات دشواری زندگی در این منطقه عاری از جنگل و مهاجرت را به دنبال خواهد داشت.

اگرچه این مهاجرت به دلیل از بین رفتن رویشگاه‌ها و مراتع و جنگل‌ها در بخش‌های زیادی از استان جنگلی کهگیلویه و‌ بویراحمد چند سال است شدت گرفته است و خیلی از روستاها خالی از سکنه شده‌اند.

بنابراین هشدار داده می‌شود چنانچه فکری اساسی در این خصوص نشود این آفت جنگل‌های استان را به نابودی کامل برده و نمی توان در جهت بازسازی اکوسیستم منطقه کاری پیش برد.

باتوجه به اذعان منابع طبیعی استان، مبنی‌بر اینکه هیچ اعتباری به منظور مبارزه با این آفت به استان به‌رغم پیگیری‌های فراوان اختصاص داده نشده به هر سوی شایسته است موضوع به جد در دستور کار آن وزارتخانه قرار گرفته و اقدامی سریع و بایسته در این خصوص صورت گیرد».

درختان چندین ساله که گاهی عمر آنها به بیش از 100 و 200 سال می‌رسد اکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال نابودی است و مسئولان تصمیم‌گیر همچنان در انتظار اعتبار و مصاحبه‌های ضد و نقیض هستند.