هشت روز پس از فاجعه فروریختن برج 10 طبقه متروپل در آبادان، در حالی اجساد 32 نفر از زیر آوار بیرون کشیده شدند که به نظر می‌رسد هنوز شماری زیر آوار مدفون هستند؛ شماری که فرماندار آبادان شش نفر عنوان می‌کند و مردم محلی بسیار بیشتر از این رقم می‌دانند. مردمی که این روزها و شب‌ها آرام نیستند و خشم ناشی از این فاجعه در جانشان شعله می‌کشد.

شب یکشنبه هم، مراسم عزاداری که مسئولان کشوری و استانی بالاخره پس از هفت روز برای قربانیان متروپل برگزار کردند با اعتراض و شعار حاضران مواجه شد. همچنین تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که از ورود عشایر خوزستان به آبادان و درگیری نیروهای امنیتی با معترضان حکایت داشت.

در خصوص همین اتفاق خبرگزاری فارس نوشت: در مراسمی که در هفتمین شب حادثه متروپل در ساعت 21 شامگاه یکشنبه ۸ خرداد در چهارراه امیری آبادان برگزار شد، در ابتدای سخنرانی آیت‌الله حیدری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان، عده‌ای با کف زدن و شعار دادن مانع ایراد سخنرانی شدند. این خبرگزاری همچنین نوشت که در این مراسم، «عده‌ای به کانکسی که دوربین صداوسیما بر بالای آن نصب بود حمله کردند و دوربین را پایین انداختند» و «پلیس برای اینکه ایجاد نظم و امنیت و جلوگیری از تنش از مردم خواست چهارراه امیری را ترک کنند».

عزاداری مردم عصبانی

 در تمام این شب‌ها و روزهای پس از حادثه متروپل، مردم غمگین و خشمگین آبادان و برخی دیگر از شهرهای خوزستان در اطراف محدوده متروپل به عزاداری و ابراز خشم از عاملان بروز این حادثه پرداختند. هر چند این اعتراض با برخورد نیروی امنیتی و حتی بستن اجباری مغازه‌ها مواجه شد.

 ابهام در تعداد کشتگان

خبرگزاری ایرنا بامداد دوشنبه گزارش داد که با کشف دو جسد دیگر متعلق به مرد جوانی به نام «دانیال خسروی» که مشاور تبلیغات بوده و «آمنه امینیان» از زیر آوارهای برج فروریخته متروپل آبادان، شمار جان‌باختگان به ۳۱ نفر رسید.

به نوشته ایرنا، امدادگران جسد یک فرد دیگر را نیز شناسایی کرده‌اند؛ اما پیکر او هنوز از زیر بتون خارج نشده‌ است.

پس از این خبر احسان عباسپور، فرماندار ویژه آبادان گفت که «آمار مفقودی‌ها حادثه براساس اعلام خانواده‌های مراجعه‌کننده ۳۸ نفر است و تاکنون پیکرهای ۳۱ نفر پیدا شده‌ و احتمالا ۷ نفر دیگر همچنان زیر آوار مدفون هستند».  این در حالی است که عصردیروز نیز خبر یافتن سی و دومین درگذشته این حادثه از زیر آوار تا زمان تنظیم این خبر منتشر شد.

در این میان برخی از منابع آگاه می‌گویند: متروپل دو شیفت ۱۰۸ نفره کارگر داشت. ساختمان ده طبقه بود و دو طبقه زیر زمین داشت که از این دو طبقه یکی از طبقات به نام G- سالن غذاخوری نیروهایی بود که آنجا کار می‌کردند. ۱۰۸ کارگر شیفت صبح در زمان فرو ریختن آوار در سالن غذاخوری بودند و همانجا حبس شدند.

پرونده مفتوح عبدالباقی در افکار عمومی

هر چند در ساعات اولیه پس از ریزش متروپل اعلام شد که حسین عبدالباقی مالک ساختمان در این حادثه کشته شده است، اما بسیاری این روایت را باور نکرده‌اند‌.

منابع محلی می‌گویند که خانواده عبدالباقی، مالک و سازنده ساختمان متروپل از روز دوم بعد از فاجعه به بعد در شهر دیده نشده‌‌اند و شائبه زنده بودن حسین عبدالباقی نیز همچنان در میان افکار عمومی به قوت خود باقی و همین موضوع هم بر خشم مردم و شدت اعتراض‌ها افزوده است.