دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ در تشریح آخرین وضعیت انتشار سویه امیکرون کرونا در کشور، گفت: باتوجه به شیوع امیکرون در کشورهای جهان و در کشورهای اطراف ما ازجمله در بحرین و کویت، به نظر می‌رسد که ما در چند هفته آینده شاهد پیکی از امیکرون در کشور باشیم.

به‌زودی شاهد پیک امیکرون خواهیم بود

روز گذشته حمیدرضا جماعتی گفت: باتوجه به بحث امیکرون که در کشور وجود دارد و در چند هفته آتی شاهد پیک جدیدی هستیم، توصیه اعضای کمیته به‌صورت مصوب این بود که حتماً بر تزریق دز سوم تأکید شود و این اقدام صورت گیرد. باتوجه به اینکه اکنون حدود ۹ میلیون نفر در کشور ما دز سوم را تزریق کردند، نیاز است که ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر دیگر وارد تزریق دز سوم شوند و حتماً دز سوم را تزریق کنند.

جماعتی ادامه داد: همچنین بر روی واکسیناسیون در افراد تا ۱۸ سال تأکید شد، افرادی که دو دز را تزریق کردند، حتماً دز سوم را در افراد ۱۲ تا ۱۸ سال تزریق کنند. باتوجه به اینکه شیوع امیکرون در افراد جوان‌تر بیشتر است. بنابراین واکسیناسیون آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

واکسیناسیون کرونا به 5 ساله‌ها هم رسید

وی گفت: درعین‌حال در جلسه امروز بر واکسیناسیون سنین ۵ تا ۱۱ سال هم تأکید شد. مجدداً موضوع در کمیته علمی بررسی شد و لزوم واکسیناسیون در کودکان ۵ تا ۱۱ سال به چند دلیل مشخص شد؛ یکی اینکه در دنیا واکسیناسیون علیه کرونا را روی این سنین انجام دادند، همچنین بر اساس مطالعات کارایی واکسیناسیون در این سنین و ضرورت آن مشخص‌شده و عوارض بسیار کمی هم داشته است. بنابراین باتوجه به اینکه عوارض جدی نداشته، به نظر می‌رسد که این واکسیناسیون می‌تواند مؤثر باشد.

بازگشایی مدارس کار معقولی نیست

وی گفت: نکته دیگر این است که باتوجه به اینکه امیکرون در کشورمان تقریباً دارد شیوع پیدا می‌کند و در دو تا سه هفته آینده به‌احتمال‌زیاد به پیک خودش می‌رسد، کمیته علمی در نظر گرفت که حتماً بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به تعویق بیفتد و این بازگشایی انجام نشود تا دو سه هفته آینده مشخص شود که در کجای کار هستیم. پیش‌بینی‌های متخصصین اپیدمیولوژی و آمار و اعضای کمیته علمی این است که طی دو سه هفته آینده با پیک امیکرون در کشور مواجه خواهیم شد. بنابراین به نظر نمی‌رسد که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها کار معقولی باشد. باید احتیاطات  لازم را داشته باشیم.

فاصله بین دز دوم و سوم یک ماه شود

در همین رابطه عضو کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا تأکید کرد که لازم است فاصله بین دز دوم و سوم واکسن را کاهش دهیم و به یک ماه برسانیم تا افراد زودتر بتوانند دز سوم را تزریق کنند؛ زیرا شاید فرصتی تا موج امیکرون نداشته باشیم.

پیام طبرسی گفت: امید ما این است که با رعایتی که مردم انجام می‌دهند در استفاده از ماسک و تسریع تزریق دز سوم واکسن، بتوانیم شدت موج را کاهش دهیم. اما اینکه مواردمان در دو سه هفته آینده افزایش می‌یابد، واقعیتی است که با آن مواجهیم. اگر وارد یک پیکی شویم که وسعت زیادی داشته باشد،باید قدرت تستمان افزایش یابد.

کمبود واکسن‌های داخلی و خارجی نداریم

روز گذشته رئیس انستیتو پاستور ایران نیز گفت که در ایران واکسن به میزان کاف در کشور وجود دارد.

علیرضا بیگلری اعلام کرد: هم واکسن‌های وارداتی و هم تولید داخل در کشور وجود دارد. فارغ از اینکه چه نوع واکسنی را تولید و مصرف می‌کنیم، نتیجه کلی که دنیا به آن رسیده است، این است که تزریق سه دز از هر واکسنی می‌تواند تأثیر بسیار مهمی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری و شدت بیماری داشته باشد.

بیگلری گفت: کشورهایی که دو دز را زده بودند، دز سوم را عموماً با تأخیر زدند. اما ما این شانس را داریم که فاصله دز سوممان با دز دوم بسیار کم است و اگر به‌موقع اقدام کنیم، این فرصت طلایی برای ما وجود دارد.