رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به شرایط استخدامی پرستاران، گفت: از دولت و وزارتخانه می‌خواهیم بساط قرارداد ۸۹ روزه را جمع کرده و حتی برخورد کنند. نباید هیچ قراردادی کمتر از یک سال باشد.

به گزارش ایسنا، سدیروز محمد میرزابیگی در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت روز پرستار، در مورد قراردادهای موقت با پرستاران گفت: در حوزه استخدام‌ها در یک بخش شاهدیم که پرستارانی که کارهای مشابه انجام می‌دهند شرایط استخدامی متفاوتی دارند. مثلا پرستاران جوانی که تلاش بیشتری هم می‌کنند؛ شرکتی یا ۸۹ روزه هستند. روسای چند دانشگاه در موج اول کرونا گفتند تعدادی داوطلب نیاز دارند و قول حداقل قرارداد یکساله دادند، اما متاسفانه با فروکش کردن موج اول قراردادهای ۸۹ روزه را باب و بچه‌ها را خانه‌نشین کردند.

وی با بیان اینکه در کشور لازم است ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی داشته باشیم، گفت: پیگیری کردیم تا از حدود ۵۲ هزار مجوز استخدامی، ۴۵ تا ۵۰ درصد مجوز استخدامی گروه پرستاران باشد تا به مردم بهتر خدمت ارائه شود.

این مسئول افزود: یکی از نکات مهمی که پیگیری کردیم تا از حدود ۵۲ هزار مجوز استخدامی، ۴۵ تا ۵۰ درصد مجوز استخدامی گروه پرستاران باشد.

خبرهای خوشی در راه است

او تاکید کرد: تا دوشنبه هفته آینده خبرهای خوشی برای پرستاران خواهیم داشت.

وی افزود: در مورد نیروهای شرکتی و طرحی هم مشکلاتی مطرح است که اعلام می‌شود. مجوزهای استخدامی خوبی هم تا الان داده شده است ایده آل ما این است که عددی به پرستاران موجود اضافه شود نه اینکه فقط پرستاران قبلی نوع قراردادشان عوض شود هرچند که این موضوع هم خوب است اما ایده آل نیست‌. آمار پرستار به تخت بین ۰.۴ تا ۱.۲ متفاوت است. هدف از مجوزهای استخدامی افزایش پرستار به تخت است اما اولویت استخدام با نیروهایی است که در دوران کرونا فعالیت ویژه داشتند.

میرزابیگی با اشاره به شهادت ۱۵۰ پرستار مدافع سلامت در دوران کرونا، گفت: متأسفانه تا رسیدن به استاندارد نیروی پرستاری به ازای هر تخت بیمارستانی، فاصله زیادی داریم.

میرزابیگی به تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم نگاه خوبی به قانون تعرفه گذاری دارد و به زودی خبرهای خوبی خواهیم شنید. وی ادامه داد: فوق‌العاده خاص و سختی کار پرستاران هنوز در مرحله پیگیری است. وی در پاسخ به سوال یکی از رسانه‌ها مبنی‌بر اینکه اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیاز به پیشنهاد اعتبار به دولت دارد، افزود: اصلاً این موضوع یک بحث انحرافی است و اجرای قانون تعرفه‌های پرستاری نیاز به تزریق بودجه از سوی دولت ندارد و به شکل دیگر و روش‌هایی که تعریف شده است، اعتبارات اجرای قانون تعرفه‌گذاری دیده شده است

میرزابیگی به خدمات پرستاری در خارج از محیط بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: متأسفانه ما سلامت را فقط در داخل بیمارستان تعریف کرده‌ایم. در حالی که باید این حق را به مردم داد تا خدمات مورد نیاز خودشان را انتخاب کنند.

کشورهای دیگر دنبال پرستاران ایرانی هستند

رییس کل سازمان نظام پرستاری گفت: توانمندی پرستاران ایرانی باعث شده کشورهای دنیا دنبال پرستاران ما باشند.

میرزابیگی در ارتباط با علت مهاجرت پرستاران به خارج از کشور، گفت: ما باید جذابیت‌های حرفه پرستاری را ایجاد کنیم تا مانع از مهاجرت شود.

چگونگی بازنشستگی پرستاران

او درارتباط با مساله بازنشستگی پرستاران گفت: بازنشستگی پیش از موعد تابع چند قانون از جمله قانون خدمات کشوری است. سن بازنشستگی فردی اگر برسد از آن استفاده می‌کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. اما سازمان تامین اجتماعی بدعت بدی گذاشته و رفتار غیرقانونی که مسئول سازمان تامین اجتماعی انجام دادند این بود که ظاهرا پرستاران تامین اجتماعی که پیرو مشاغل سخت و زیان‌آور هستند را براساس قانون خدمات کشوری بازنشسته می‌کنند. نمی شود نیروهای خدمات تامین اجتماعی را با قانون خدمات کشوری بازنشسته کرد. ما با دیوان عدالت کشوری و کمیسیون اصل نود جلسه‌ای داشته ایم و به زودی جلسه‌ای را با وزارت کار خواهیم داشت و دو یا سه مشاور حقوقی قوی گرفته ایم که کل افرادی که بازنشستگی‌شان  براساس قانون خدمات کشوری بوده است، خواسته‌شان پیگیری شود.