۲۸ ماه نوامبر در تقویم رویدادهای جهانی به نام مردان ثبت شده است. دلایل زیادی وجود دارد برای اینکه یک روز در جهان به نام مردان نامگذاری شود. یکی از این دلایل نرخ بالای خودکشی در مردان است، آنها بیش از زنان قربانی جرم و جنایت می‌شوند و بسیار کمتر از زنان به سلامتی روان و جسم خود توجه دارند.

دبیر شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه به طور کلی تقریبا دو سوم مردان مبتلا به اختلالات روان در سطح جهان هرگز به دنبال معالجه و درمان نیستند، گفت: این مساله به عنوان یک زنگ خطر برای جامعه مردان در سطح جهان محسوب می‌شود؛ چراکه مردان اغلب فقط زمانی که احساس می‌کنند به آخر خط و آخر راه رسیده‌اند؛ درخواست کمک می‌کنند و در آن زمان شاید دیگر این کمک‌ها موثر واقع نشود، به طوری که ممکن است مردان در آن هنگام از مکانیسم‌های مقابله‌کننده مخرب و جبران‌ناپذیری مانند خودکشی استفاده کنند.

 فریبرز درتاج، همزمان با روز جهانی مردان، با بیان اینکه اغلب مساله سلامت روان مردان در سطح جهان نادیده گرفته شده و کمتر به آن توجه می‌شود، به بیان وضعیت جهانی سلامت روان مردان پرداخت و به ایسنا گفت: به گمان متخصصان، اصلی‌ترین دلیلی که نشان می‌دهد مردان بیش از آنچه گزارش می‌شود از مشکلات سلامت روان رنج می‌برند؛ میزان بالای آمار جهانی خودکشی آنها نسبت به آمار گزارش شده از اختلالات روانی مردان در سطح جهان است.

به گفته وی، الگوی منحصر به فرد سلامت روان و اختلاف بین میزان پایین‌تر افسردگی و نرخ بالاتر خودکشی مردان در سطح جهان نشان دهنده یک بحران خاموش در بین مردان است و در این بین درخواست کمک‌های حرفه‌ای، بهترین و موثر ترین راهکاری است که می‌تواند به سلامت روان مردان کمک کند.عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر لزوم ارائه راهکارهایی برای افزایش و ارتقای سلامت روان مردان، ادامه داد: نکته مهمی که در رابطه با این راهکارها باید مورد توجه قرار گیرد تفاوت آمار مردان مبتلا به اختلالات روانی و آمار خودکشی مردان در سطح جهان است که نشان می‌دهد مردان از پریشانی روانی بیشتری رنج می‌برند اما کمک‌های حرفه‌ای و تخصصی لازم را دریافت نمی‌کنند و به طور واضح‌تر باید گفت مردن در این زمینه درخواست کمک نمی‌کنند.

 مردان بیشتر خودکشی می‌کنند

وی با ذکر مثالی افزود: در این راستا شاید جالب ترین و نگران‌کننده‌ترین یافته‌ها در سطح جهان این است که در حالی به طور متوسط از میان زنان و مردان، بیشتر مشکلات روحی و روانی زنان تشخیص داده می‌شوند که آمار خودکشی مردان به میزان قابل توجهی بیشتر از زنان است. یعنی در سطح جهان مردان سه برابر بیشتر از زنان در معرض خودکشی هستند، به طوری که طبق آمار جهانی در شش سال گذشته، خودکشی در مردان ۴۵ تا ۵۹ ساله در سطح جهان به میزان قابل توجهی به ۲۲.۲ مرگ، در ۱۰۰ هزار جمعیت افزایش یافته است.

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران اختلالات تشخیص داده نشده و درمان نشده را شایع ترین اختلالات در مردان دانست و ادامه داد: از جمله این اختلالات می‌توان به اضطراب به ویژه اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال وسواس فکری و عملی، سوء مصرف مواد و الکلیسم، اختلال عاطفی فصلی یا همان SAD و افسردگی اشاره کرد. اگرچه سلامت روان و مشکلات بهداشت روانی بدون در نظر گرفتن سن، جنس، نژاد یا پیشینه اجتماعی می‌تواند بر همه افراد تاثیرات مخربی را بر جای بگذارد؛ اما اغلب اوقات از مردان غافل می‌شویم.درتاج اختلالات روانی شایع در مردان را ترکیبی از عوامل بیولوژیکی، روانی و محیطی دانست و تاکید کرد که اختلالات یاد شده در هر دو جنس (زن و مرد) وجود دارند و آنچه باید مورد توجه قرار گیرد؛ تاثیرات متفاوت این اختلالت بر مردان و زنان است.

ننگ دانستن درخواست کمک

این روانشناس با اشاره به ننگ و عیب دانستن درخواست کمک مردان برای حل مشکلات خود، درباره ریشه چنین تفکرات و باورهایی توضیح داد: این تفکرات ناشی از کلیشه‌هایی هستند که از طرف جامعه و خانواده، در هر فرهنگی در سطح جهان برای مردان انتظار می‌رود. این کلیشه‌ها دقیقا همان چیزی است که باعث چنین تفکراتی در مردان شده و به این ننگ کمک می‌کند. از این رو کسانی که به هنجارهای مردانه کلیشه‌ای پایبند هستند ممکن است در دریافت درمان‌های روانی مقاومت کنند.