اکرم رضایی ثانی، خبرنگار ایلنا- نزدیک به دو سال است که ابزارهای الکترونیکی آموزشی تا حدی جای دفتر، مداد و پاک کن را گرفته‌اند و تقاضا برای تهیه لوازم‌التحریر کاهش یافته است، اما این اقلام نیز در قیاس با توان قدرت خرید خانواده‌ها، افزایش قیمت چشم‌گیری داشته است. با توجه به گفته کسبه، بازار بزرگ تهران،‌ مردم پیشتر وقتی برای خرید می‌آمدند، هرچه دلشان می‌خواست می‌خریدند، اما اکنون اول قیمت می‌گیرند و بعد خرید می‌کنند و زمانی که می‌بینند قیمت‌ها نسبت به زمان قبل گران‌تر شده است، کمتر خرید می‌کنند‎.

۷۰ درصد مشتری‌ها ترجیح می‌دهند،  لوازم التحریر خارجی بخرند

وی ادامه می‌دهد: الان حدود دو سال است که قیمت‌ها نسبت به سال‌های قبل بسیار بالا رفته به عنوان مثال یک بسته مداد که ۸ هزار تومان بود، الان ۵۰ هزار تومان شده است. عمدتا خانواده‌ها دیگر به شکل دانه‌ای خرید می‌‎کنند، اما قبلا با تعداد بیشتری مثلا برای یک سال خرید می‌کردند.

این فروشنده لوازم التحریر در پاسخ به این سوال که اغلب جنس‌های ایرانی است یا خارجی و خانواده‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند کدام یک را بخرند؟ گفت: جنس ایرانی نسبت به دو سه سال قبل در بازار زیاد شده است در حالی که قبلا خیلی کمتر بود و بیشتر لوازم التحریرها از چین می‌آمد. تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد مشتری‌های ما ترجیح می‌دهند جنس ایرانی بگیرند و نزدیک به ۷۰ درصد افراد هم ترجیح می‌دهند جنس خارجی خریداری کنند.

برخی والدین دنبال ارزان‌ترین مداد و دفتر هستند

به قسمت دیگر بازار لوازم التحریرها که سمت مسجد جامع است و قیمت‌های نسبتا ارزان‌تری دارد، می‌رویم، یکی از فروشندگان این بخش می‌گوید: قبلا هرچه که مردم نیاز داشتند، بهترین آن را می‌خریدند ولی الان به ما می‌گویند ارزان‌ترین مداد و ارزان‌ترین دفتر را بدهید. در این بخش بازار مردم دور اجناس گران و لوکس را خط کشیدند، به هر حال تحت فشار هستند نمی‌توانند آن چیزی که دانش آموز نیاز دارد بخرند و به حداقل‌ها اکتفا می‌کنند، به طور مثال کسی که قبلا سه بسته مداد مشکی از ما می‌خرید الان می‌گوید سه عدد مداد بدهید که فقط کارمان راه بیافتد.

۲۰ تا ۲۵  درصد لوازم‌التحریرها خارجی هستند

او درباره وجود اقلام خارجی در بازار لوازم التحریرها می‌گوید: جنس خارجی الان در بازار کم شده است، ولی خانواده‌ها هم دنبال جنس‎های خارجی هستند، اما پیدا نمی‌کنند، ما هم سعی می‌کنیم آن‌ها را متقاعد ‌کنیم جنس ایرانی بخرند. برخی هم در این میان هستند که جنس ایرانی را ترجیح می‎دهند.

این فروشنده می‌گوید: در شغل ما ۲۰ تا ۲۵ جنس‌ها خارجی و مابقی ایرانی هستند. اغلب جنس‌های خارجی آلمانی و ژاپنی هستند، اما من بعید می‌دانم که اینطور باشد و به نظرم به سفارش آلمان در چین ساخته می‌شوند.

تولیدکنندگان لوازم‌التحریر تنها ۳۰درصد محصولات امسال را فروختند

موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و نوشت‌افزار تهران، درباره کاهش 70 درصدی فروش لوازم‌التحریر اظهار داشت: ما در بحث تولید یک زنجیره هستیم و محصولاتمان باید مصرف شود تا تولیدکنندگان بتوانند مجددا تولید داشته باشند، توزیع و تولید نوشت‌افزار مثل مداد، خودکار و پاک‌کن کاهش پیدا کرده است و به همین نسبت تولیدکنندگان در فروش خود مشکل دارند.

وی تاکید کرد: تا توزیع‌کنندگان محصولات خود را نفروشند، تولیدکنندگان نمی‌توانند دست به تولید بزنند و متاسفانه این مشکل وجود دارد. با هر کدام از واحدهای تولیدی که صحبت می‌کنیم آن‌ها می‌گویند ۲۰ تا ۳۰ درصد سال گذشته محصولات‌شان را فروخته‌اند و باقی اجناس در انبارها مانده و نتوانستند آن‌ها را بفروشند.

او اشاره کرد: از قدیم تهیه لوازم‌التحریر برای خانواده‌ها نیاز به پول آن‌چنانی نداشت، ولی در این چند سال اخیر که ارزش پول ملی افت کرده است اجناس هم گران شده و حالا در سبد خانوار لوازم‌التحریر خیلی به چشم می‌آید.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و نوشت‌افزار تهران بیان کرد: پیش از این صنف کارکنان تولید لوازم‌التحریر سه شیفت کار می‌کردند اما اکنون به دلیل شیوع کرونا و لغو آموزش‌های حضوری، فروش کاهش داشته و کارکنان مجبور شدند یک شیفت کار کنند. خیلی از تولیدکنندگان به خاطر این که کارگران را اخراج نکنند نوبت آن‌ها را شیفتی کرده‌اند.