در حالی که براساس آخرین آمارها، روز گذشته باز هم مرگ‌و‌میر کرونا در کشور با عدد 588 جانباخته رکورد شکست، معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران هم از رکورد مرگ و میرها در تهران با ۱۵۶ مرگ کرونایی و بالغ بر ۲۵ هزار مراجعه سرپایی و ۲۴۰۰ بستری روزانه در تهران خبر داد و گفت: تنها پیش‌بینی فعلی این است که در روزهای آتی بازهم افزایش مرگ و میر را خواهیم داشت.

دکتر نادر توکلی به ایسنا گفت: همه تخت‌ها پر است و تنها ظرفیتی که استفاده می‌کنیم همان ۱۰۰۰ تختی است که در اورژانس بیمارستان‌ها است. بیمار در تخت‌های بستری اورژانس منتظر می‌ماند که ظرف ۶ تا ۲۴ ساعت بعد بتواند به بخش منتقل شود و بر اساس میزان ترخیصی‌ها و فوتی‌ها تخت برای سایرین خالی می‌شود.

توکلی ادامه داد: متاسفانه یکی از عواملی که شدت ابتلا را تا حد زیادی افزایش داده است جمع‌های خودمانی، غیر رسمی، ویلاهای اجاره‌ای و حضور در رستوران‌ها است. در ۱۰ روز اخیر بیشترین میزان ابتلا در تهران به دنبال برگزاری مراسم عروسی و ترحیم بوده است و حتی قربانیان زیادی در کودکان داشتیم. با مراجعه به مراکز تخصصی اطفال در تهران می‌بینید که ۸۰ درصد مراجعات کرونایی اطفال است و این موضوع بسیار نگران کننده است. پس باید این پیام را بدهیم که حداقل به خاطر کودکان‌تان رعایت کنید. او همچنین در مورد مراسم محرم گفت: در این شرایط شرکت در هیچگونه مراسم عزاداری رسمی توصیه نمی‌شود. اجتماعات بیش از یک ساعت حتی در فضای باز توصیه نمی‌شود؛ زیرا تجمع بیش از یک ساعت خطرآفرین است و احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد. از طرفی تاکید می‌کنیم افرادی که در مراسمات شرکت می‌کنند حتما از دو ماسک استفاده کنند.

اجرای پروتکل تنها جلوی دوربین‌ها

دیروز همچنین مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی هم گفت: کسانی که می‌گویند ما محرم را به هر نحوی شده زنده نگاه می‌داریم بگویند در کدام آیه و حدیث آمده که می‌توانیم مردم را به کشتن بدهیم؟ متاسفانه کسی با این افراد برخوردی نمی‌کند و برخی از آن‌ها از مسئولان ارشد هستند.

حسین کرمانپور به رویداد‌۲۴ گفت: بعد از دو سال و گذشت ۵ پیک، تحمل مردم و کادر درمان تمام می‌شود. جامعه کشش بیشتری ندارد و نمی‌توان انتظار بیشتری هم داشت. از همین رو باید فکر و طرحی نو از هر راه داخلی و یا خارجی برای کنترل کرونا در اندازیم.

رئیس اورژانس بیمارستان سینا با اشاره به اینکه وضعیت کرونا در کشور یک وضعیت لجام گسیخته است، گفت: اکنون دچار یک وضعیت بی‌برنامه بین دو دولت هستیم. ما انتظار داشتیم در پیک پنجم به تبعیت از پیک چهارم، شاهد کاهش مبتلایان و فوتی‌ها باشیم، اما این اتفاق رخ نداد و بنا برگفته متخصصین همچنان در سراشیبی پیک پنجم به سر می‌بریم. خبر بدتر اینکه با توجه به اینکه یک باور اشتباهی وجود دارد که مردم در محرم و صفر نمی‌توانند مراسم ازدواج برگزار کنند، در دو هفته باقی مانده تا شروع محرم ترافیک عجیبی برای عروسی‌ها داشتیم که همزمان با شعار برگزاری پر قدرت محرم از سوی عده‌ای تا چند روز آینده شاهد پیک ششم کرونا در کشور خواهیم بود. ما کشور بسیار با تجربه‌ای در پیک بازی داریم و اگر دنیا تجربه‌ای نهایتا در سه سطح پیک را دارد ما برای پیک ششم آماده می‌شویم.

این پزشک گفت: به جز چهار ماه اول شیوع ویروس کرونا در کشور، تاکنون هیچ مراسم ملی و مذهبی و غیر ملی و غیرمذهبی تعطیل نشد. به خاطر تعارفات روزگار و اینکه دین را یک نوع ظاهرسازی می‌دانیم مراسم‌ها را تعطیل نمی‌کنیم. جان مردم به خطر افتاده است چرا مراسم محرم نباید تعطیل شود؟ در تاریخ هیچ وقت مراسمی گرفته نشده که به کشتن مردم کمک کند.

کرمانپور معتقد است که پروتکل‌ها در مراسم‌های محرم رعایت نمی‌شود و اگر فاصله‌‌گذاری اجتماعی هم هست تنها جلوی دوربین رعایت می‌شود، مردم از یک در وارد و خارج می‌شوند و انتقال در همانجا صورت می‌گیرد. کرونای دلتا در فضای باز هم به دیگران منتقل می‌شود. ۲۰ روز بعد از پایان محرم شاهد شروع پیک جدید و افزایش مبتلایان و فوتی‌های کرونا خواهیم بود.