سخنگوی دولت دیروز در حالی خبر تعطیلی تمامی ادارات، بانک‌ها و بازار استان‌های تهران و البرز از سه‌شنبه این هفته تا یکشنبه هفته آینده را اعلام کرد که بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت در حال حاضر ۱۶۹ شهر در وضعیت قرمز و ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی هستند.

علی ربیعی گفت: «بنابر به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا و موافقت رئیس‌جمهور تمامی ادارات استان‌های تهران و البرز از سه‌شنبه این هفته تا یکشنبه هفته آینده تعطیل است». علاوه بر ادارات دولتی، بانک‌ها، بورس، تالارهای پذیرایی، سالن‌های سینما و تأتر، پاساژها و بازارهای سربسته، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدن‌سازی، شهربازی‌ها و باغ‌وحش‌ها، نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی نیز نباید فعالیتی داشته باشند.

به گفته او بنابراین این مصوبه تردد از این استان‌ها ممنوع بوده و در صورت رعایت نکردن علاوه بر جریمه، خودرو نیز از مسیرها بازگردانده خواهند شد.

جزییات تعطیلی‌ها

قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا اطلاعیه‌ای همچنین دیروز درباره جزییات تعطیلی و اعمال محدودیت‌ها در پایان هفته جاری صادر کرد.

به گزارش ایلنا در بخشی از متن اطلاعیه آمده است: «نظر به درخواست وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، مبنی بر-تعطیلی همزمان دواستان تهران والبرز- با توجه به تعطیلات پایان هفته جاری و بررسی این پیشنهاد در نشست فوق العاده مشترک قرارگاه عملیاتی وکمیته امنیتی، اجتماعی وانتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و با عنایت به موافقت رییس جمهور محترم با پیشنهاد ارائه شده، جزئیات تعطیلی یکپارچه تمامی دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها و گروه‌های پرخطر اصناف و مشاغل به شرح ذیل به استحضار عموم مردم در استان‌های تهران و البرز و سایر استا‌‌های کشور می‌رسد؛ اعمال محدودیت‌ها از ساعت ۱۸:۰۰ روز دوشنبه مورخ 28 تیر شروع و تا ساعت هفت صبح روز دوشنبه ۴ مرداد ادامه خواهد داشت».

همچنین در این اطلاعیه با تاکید بر جلوگیری از تردد بین استانی آمده است: «خودروهای شخصی دارای پلاک این دواستان، چنانچه برای خروج مراجعه نمودند، عودت و درصورت عدم تمکین، علاوه بر اعمال قانون، عودت می‌گردند. نیروی انتظامی وفرمانداری‌ها درفاصله زمانی یاد شده، از صدورمجوزتردد غیراضطراری تعریف شده قبلی، مطلقاً خودداری می‌کنند و تمامی مجوزهای صادره قبل از این مصوبه، غیرقابل استفاده و باطل اعلام می‌شود».

تعطیلی طرح ترافیک و مراکز معاینه فنی تا ۶ روز در تهران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از لغو طرح ترافیک و مراکز معاینه فنی از ۲۹ تیر تا ۳ مرداد خبر داد.

سید مناف هاشمی در گفت وگو با ایسنا، در مورد فعالیت ناوگان حمل نقل عمومی با رد احتمال کاهش سرویس دهی، اظهار کرد: «در حال حاضر مترو و اتوبوس یک چهارم مسافران خود را دارند و تصمیمی برای کاهش خدمت رسانی گرفته نشده و وضعیت تردد و فعالیت آنها عادی است».

اعتراض به تعطیلی دو استان

در حالی که بسیاری از استان‌های کشور وضعیت اسفباری در شیوع کرونا دارند، تعطیلی تنها دو استان معترضانی داشته است. دیروز عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس گفت: «مشخص نیست بر چه مبنایی دولت با تعطیلی استان سیستان و بلوچستان و بوشهر در مقطعی و اکنون با تهران و البرز موافقت می‌کند اما با درخواست‌های مکرر استاندار هرمزگان مخالفت می‌شود».

محمد آشوری به ایسنا گفت: «به واقع هرمزگان در یکی از برهه‌های حساس تاریخ خود قرار دارد به گونه‌ای که از شرایط بحرانی در شیوع کرونا عبور کرده و شاهد شرایط فوق بحرانی در اکثر شهرستان‌های آن هستیم».

وی با بیان اینکه در کنار این شرایط بحرانی مشکلات زیرساختی از گذشته سبب شده توان مقابله با این شیوع گسترده چندان کافی نباشد، خاطر نشان کرد: «در این شرایط مجمع نمایندگان هرمزگان بارها خواستار توجه و تدبیر کافی از سوی دولت و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برای مقابله با این شیوع گسترده شد که یکی از این موارد تعطیلی مقطعی استان هرمزگان در جهت کاهش شیوع گسترده کرونا بود».