معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در طی این چند سالی که مباحث مربوط به ازدواج را رصد می‌کنیم، در سنین پایین به‌ویژه در دختران زیر ۱۳ هرسال یک آمار افزایشی را داریم.

به گزارش ایلنا، محمدمهدی تندگویان درباره فوت یک دختر جوان پس از زایمان در سیستان و بلوچستان و همچنین ازدواج اجباری گفت: خواسته ما جلوگیری از ازدواج اجباری است به‌هرحال علما و برخی از نهادها معتقدند، دختران وقتی به یک سنی رسیدند و آمادگی ازدواج داشته باشد باید این اتفاق بیفتد. ما هم نمی‌خواهیم وارد بحث‌های شرعی و فقهی این موضوع شویم، اما واقعیت این است که خیلی از اتفاقات تلخ ازجمله در معرض تهدید قرار گرفتن سلامت کودک بعد از زایمان حاصل انجام ازدواج اجباری است.

تسهیلات ازدواج بلای جان دختران کم سن و سال

تندگویان ادامه داد: نگرانی ما این است که با بی‌توجهی به حقوق دختران زیر 18 سال به آن‌ها ظلم شود. ما این موارد را در بحث‌هایی مانند وام ازدواج و موضوعات دیگربارها مطرح کردیم تا بتوانیم حقوق این جامعه را حفظ کنیم. در طی این چند سالی که مباحث مربوط به ازدواج را رصد می‌کنیم در سنین پایین به‌ویژه در دختران زیر ۱۳ هرسال یک آمار افزایشی را داریم که دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد و شاید هم یکی از دلایل آن تسهیلاتی است که برای ازدواج در نظر گرفته می‌شود و هرساله افزایش پیدا می‌کند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش تصریح کرد: ما معترض به افزایش تسهیلات نیستیم، اما نگران هستیم که این تسهیلات اتفاقاً به دخترخانم اختصاص پیدا نکند و اصلاً برای ازدواج آن دختر هزینه نشود و صرفاً توسط اولیاء و طرفین دریافت شده و برای کمک به اقتصاد خانواده هزینه شود. البته ما هشدارهایی در این خصوص داده‌ایم.

او تصریح کرد: ما پیشنهاد دادیم تسهیلات یا هر امتیاز دیگری که برای ازدواج دختران در نظر گرفته می‌شود به دخترانی که در زیر سن ۱۸ سال هم ازدواج می‌کنند تعلق بگیرد، اما این تسهیلات برای او ذخیره شود تا آن دختر به سن قانونی برسد و بتواند خودش با مدیریت خود از آن بهره‌برداری کند. یعنی اگر حتی در آن زمان خواست این تسهیلات را به خانواده و یا همسرش ببخشد، بدانیم که این دختر این امکان را داشته که این موضوع را انتخاب کند.

آمار ازدواج پسران کمتر  از ۱۸ سال بالا نیست

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش بابیان اینکه آمار ازدواج پسرانی که کمتر از ۱۸ سال ازدواج می‌کنند بالا نیست، خاطرنشان کرد: دغدغه ما در این موضوع بیشتر دختران است و اختلاف سنی دختران و همسرانشان در این ازدواج‌ها نشان می‌دهد که عمدتاً این دختران با افرادی ازدواج می‌کنند که یک‌فاصله سنی زیادی باهم دارند. این موضوع خودش می‌تواند آسیب ایجاد کند. بر اساس همه نظرات روانشناسی و پزشکی حداقل فاصله سنی مطلوب و اختلاف سنی بین زوجین را ۵ سال مطرح کرده‌اند. بنابراین وقتی ما شاهد این هستیم که یک دختری با اختلاف سنی بیش از ۱۰ سال ازدواج می‌کند به نظر ما خود این موضوع یک آسیب است.

انتقاد از عدم آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان در مدارس

او بابیان اینکه در مدارس هم در حد مقدمات یک سری آموزش‌ها به بچه‌ها داده می‌شود، اما آموزش‌هایی که افراد را برای زندگی آماده کند، ارائه نمی‌شود، تصریح کرد: ما مهارت‌های لازم را به این دختران آموزش نمی‌دهیم و همچنین حق‌وحقوقشان را برای آن‌ها نگهداری نمی‌کنیم. بحث ما نگرانی از ازدواج‌های اجباری است و بعد به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی در پی آن است.  تندگویان تأکید کرد: معتقدم باید در مدارس خارج از فضای دروس جاری حداقل ۴۰ یا ۵۰ درصد زمان را برای آموزش‌های موردنیاز زندگی، اجتماع و اشتغال اختصاص دهیم اگر این اقدامات را انجام دادیم به نظرم این آسیب‌ها در حوزه ازدواج اجباری کنترل می‌شود. همچنین اگر در سنین کمتر از ۱۸ سال هم دختری ازدواج کند معتقدم آمار آسیب آن بسیار کاهش پیدا می‌کند. وقتی این زیرساخت‌ها وجود ندارد و آموزش‌های لازم ارائه نمی‌شود نتیجه‌اش می‌شود این مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم.