کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، که در دوران کرونا در شبکه اجتماعی توئیتر بسیار پرکار و پر حاشیه ظاهر شده، در روزهای اخیر با توئیت‌های جنجالی اش، دوباره مورد اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

او در روزهای اخیر در توییتی واکنش برانگیز نوشت: «آسترزنکا مورد تایید WHO است چرا نمی‌آورید؟ آسترزنکا مرجوعی برخی کشورها است چرا می‌آورید؟ مجوز بدهید آسترزنکا بیاوریم برای کارگران، 250 هزار تومان، هزینه را کارفرما می‌دهد!

بعد: چرا آسترزنکا3 دلار! است و واکسن ایرانی 8 دلار؟

مرحوم شریعتی به‌خطا جای دگر در پی پفیوزان تاریخ می‌گشت».

این توییت به دلیل به کار بردن کلمه توهین‌آمیز، مخصوصا از دهان یکی از مقام‌های ارشد وزارت بهداشت با واکنش شدید کاربران مواجه شد.

با وجود بیش از 3 هزار نظر انتقادی بر توییت جهانپور، او از موضعش عقب‌نشینی نکرد؛ بلکه با دفاع جدی‌تری نوشت که «آتش در خرمن مافیای واردات» انداخته و ساعاتی بعد دوباره اضافه کرد که چیزهای بیشتری افشا خواهد کرد.

در حالی که اقشار مختلف جامعه به سخنان جهانپور اعتراض کردند، او اعلام کرد که روی سخنش با مافیا است. هر چند با این جمله که «حرفو که بندازی زمین، صاحبش برمیداره...». کاربران را عصبانی‌تر از قبل کرد.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در روزهای گذشته از قیمت بالای واکسن تولید داخل انتقاد کرده و آن را چند برابر قیمت واکسن‌های خارجی دانسته و نتیجه‌گیری کرده‌اند که این یک رانت است.

بر اساس اعلام‌های رسمی در روزهای اخیر، واکسن ایرانی برکت ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که با ارز دولتی معادل ۴۷ دلار است.

این در حالی است که واکسن کامل فایزر حدود ۱۹ دلار، مدرنا بین ۲۵ تا ۳۷ دلار، آسترازنکا شش دلار، بهارات (هند) چهار دلار، جانسون ۱۰ دلار، اسپوتنیک روسیه ۱۰ دلار و نوواکس ۱۶ دلار قیمت دارند.

انتقاد چهره‌های شاخص

سخنان کیانوش جهانپور واکنش‌های زیادی را از سوی چهره‌های صاحب‌نام و حتی مقامات کشوری هم در پی داشت.

منیژه حکمت، کارگردان سینما خطاب به او گفته: «آقاى کیانوش جهانپور ما پفیوز هستیم، وقتى جان هشتاد میلیون مردم ایران را به دستان بى‌کفایت شما و دکتر نمکى مى‌سپاریم و هر روز شاهد مرگ عزیزانمان هستیم، شما درست مى‌گویید».

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، در صفحه توئیتر خود نوشته است: «وقتی یک‌ مقام دولتی لفظ توهین‌آمیزی را در خصوص جمع کثیری که منتقد نحوه توزیع واکسن هستند به کار می‌برد دادستان به عنوان مدافع حقوق آحاد جامعه باید علیه کیانوش جهانپور اعلام جرم کند».

 او حتی به ایلنا خبر داد : «ما با جمع زیادی از خبرنگاران هم قدم شدیم و به عنوان وظیفه مدنی از سخنگوی سازمان غذا و دارو شکایت کردیم و هفته آینده نیز به دادسرای فرهنگ و رسانه خواهیم رفت».

یاشار سلطانی فعال رسانه‌ای در واکنش به پست توهین‌آمیز کیانوش جهانپور نوشت: «مردمی که در انتخابات محترمند پس از ادای تکلیف پوفیوز و پررو هستند. آنها مانند بسیاری از کشورهای جهان توقع دارند که واکسن رایگان بگیرند اما باید واکسن دو دلاری ۵ برابر قیمت به آنها فروخته شود. نفت وگاز هم مال از ما بهتران است نه مردم!».

عباس عبدی روزنامه نگار نوشته «حتی اگر بتوان فرض کرد که تصادفات و نبودن واکسن و... ناشی از قصور و کوتاهی یا موانعی خارج از اراده باشد، ولی زشتی کلام مسئولان، آگاهانه و مصداقی از تقصیر آنان است. اگر آقای روحانی دستور اخراج این مقام وزارت بهداشت و درمان را ندهد، رفتارش متوجه کلیت دولت اوست».

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور هم در واکنش به پفیوز خطاب کردن منتقدان گفت: «جناب آقای دکتر نمکی، واکسیناسیون رایگان عمومی دغدغه‌ای همگانی و انتظاری به حق است که بخشی از آن با واردات و بخشی دیگر با تولید داخلی به صورت همزمان در حال انجام است. نباید به تقابل نادرست این دو اقدام دامن زد و در عین حال شایسته نیست که به ابهام‌ها یا حتی انتقادها در رسانه‌ها و افکار عمومی با کم‌تحملی و اهانت برخورد کرد. لازم در این خصوص اقدام مناسب انجام شود».

در همین باره، علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس‌جمهور به توییت خبرساز یکی از مسئولان وزارت بهداشت واکنش نشان داد و نوشت: «مسؤولیت و پاسخگویی‌، نیازمند کرنش در برابر افکار عمومی است؛ در ایرانِی که گرفتار جنگ تحریمی بوده و مبتلا به زلزله و سیل و کرونا، این کرنش باید مسؤولانه‌تر و عمیق‌تر باشد. در برابر مردم نجیبی که جان و روانشان در تهدید است، حتی اگر مقصر نباشیم، هرگز حق نداریم طلبکار باشیم».