انتشار تصاویری از ضرب و شتم یک دستفروش، توسط ماموران شهرداری تهران در روز عید فطر و پس از آن خبر دستگیری این سه مامور سدمعبر این موضوع را بار دیگر مورد توجه قرار داد که چرا موضوع دستفروشی در شهرهای پرجمعیتی مثل تهران ساماندهی نمی‌شود.

در همین باره دیروز زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران به ایلنا گفت: با لایحه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون به شدت به دنبال ساماندهی این مساله هستیم.

او با اشاره به راه‌اندازی سامانه ای برای نظم‌دهی به فعالیت دستفروشان گفت: در حدود ۵ هزار نفر در سامانه «سامان بازار» ثبت نام کردند که هم بتوانیم فضایی را در اختیارشان قرار دهیم تا از کسب درآمد دور نمانند و هم نظم خیابان حفظ شود. او همچنین گفت: به اتاق اصناف نیز پیشنهاد ایجاد صنف دستفروشان را داده‌ایم.

این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در واکنش به اینکه در یک سال و نیم گذشته تعداد دستفروشان بیشتر شده است، اما رویکرد حمایتی شهرداری به تناسب شرایطی که برای مردم به وجود آمده پیش نرفته است و از طرفی تقاضای پول از دستفروشان برای اسکان در محل دستفروشی می‌شود، گفت: من هم شنیده‌ام که درخواست پول از سوی نیروهای سد معبر مطرح شده، اما هیچ دستفروشی چنین موضوعی را تایید نکرده است.

او در واکنش به اینکه حتی در مکان‌هایی که شهرداری تعیین کرده است نیز مافیایی در دریافت پول از شهروندان به وجود آمده و دستفروشان از این مساله ناراضی هستند، گفت: هرجایی که نظارت نباشد و شفافیت وجود نداشته باشد حتما چنین مساله‌ای پیش آید و برای همین سایتی را طراحی کردیم. چرا که این سایت مکان دستفروشی را مشخص می‌کند و مشخصات را ارائه می‌دهد.

نژادبهرام ادامه داد: اما برخی دستفروشان نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام نمی‌کنند. وقتی دستفروش ثبت نام کند دارای مشخصات می‌شود و امکان بروز تخلف از بین می‌رود.

او از دستفروشان درخواست کرد که در سامانه «سامان بازار» ثبت نام کنند تا جلوی این قبیل مسائل گرفته شود و گفت: هرچند آمار صحیحی از شمار دستفروشان وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد، حداقل دو برابر افرادی که در این سامانه تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند، دستفروش داریم.

او با اشاره به اینکه سامانه بازار یک رابطه تعاملی در ساماندهی دستفروشی است، از همه دستفروشان خواست تا به سایت بروند و ثبت‌نام کنند.

نژادبهرام با بیان اینکه خیابان جای دستفروشی نسیت، افزود: به شرکت ساماندهی مشاغل پیشنهاد داده‌ایم که تعیین ساعت برای حضور دستفروشان را بررسی کند. ما می‌دانیم که کاشی به کاشی قیمت‌ها فرق می‌کند و به همین دلیل پیشنهاد دادیم که در طی روز جمع‌آوری نداشته باشیم و در شبانه روز برای حضور آن‌ها ساعت تعیین کنیم اما با شیوع کرونا به محدودیت تردد در شهر برخوردیم.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران افزود: در مصوبه شهر بیدار این مساله را دیده بودیم و در ۵ محله‌ای که قرار بود این طرح انجام شود برای دستفروشان نیز مکان‌هایی را منظور کرده بودیم. اما موانع را در نظر بگیرید که با وجود آن‌ها نمی‌توان تمام طرح‌ها را اجرائی کرد.