دو هفته از اجرای طرح هوشمند مدیریت کرونا سپری شده و در ارزیابی‌های جدید بسیاری از شهرهای قرمز به حالت نارنجی و زرد تغییر وضعیت دادند. با این حال از امروز برخی محدودیت‌ها متناسب با وضعیت جدید شهرها همچنان تمدید می‌شود.

براساس اعلام وزارت بهداشت در دو هفته گذشته و با اجرای محدودیت‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از۱۶۰ شهر به ۶۴ شهر کاهش یافته است و به همین دلیل محدودیت‌ وضعیت‌های نارنجی و زرد برای آنها اعمال خواهد شد. در این میان با تغییر وضعیت شیوع بیماری کرونا در تهران از قرمز به نارنجی، سطح محدودیت‌ها در این شهر نیز تغییر پیدا می‌کند، اما بخشی از محدودیت‌ها همچنان پابرجا خواهد ماند.

در همین‌باره کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در اطلاعیه‌ای جزئیات محدودیت‌های کرونایی که از امروز در کشور اعمال می‌شود را اعلام کرد.

در طرح این کمیته با عنوان طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها، متناسب با سه وضعیت زرد، نارنجی و قرمز شهرها، محدودیت‌ها تدوین شده است. در حال حاضر علاوه‌بر ۶۴ شهرستان یادشده که در وضعیت قرمز قرار دارند، وضعیت در278 شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان زرد گزارش شده است.

آخرین محدودیت‌های کرونا

بر‌اساس اطلاعیه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، محدودیت‌های جدید کرونایی از جمله شامل ممنوعیت ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای نارنجی و قرمز، ممنوعیت ورود خودروهای شخصی پلاک بومی شهرهای نارنجی و قرمز به سایر شهرها، منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در شهرهای نارنجی و قرمز با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر می‌شود.

همچنین گروه‌های شغلی یک و دو در شهرهای نارنجی امکان فعالیت دارند، اما در شهرهای قرمز تنها گروه‌های شغلی یک مجاز به فعالیت هستند.

کارخانه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و زیرساختی، حمل ونقل عمومی کالا و برون شهری، حمل ونقل عمومی درون شهری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میدان‌های میوه و تره‌بار، اداره‌ها و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، نانوایی‌ها، مراکز بهداشتی و داروخانه‌ها، تعمیرگاه‌ها و مراکز نگهداری سالمندان از جمله مشاغل گروه یک محسوب می‌شوند.

بوستان‌ها و مراکز تفریحی، پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ، باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌های مردانه، مراکز فروش پوشاک، لوازم خانگی، تزئینات، رستوران‌ها و شیرینی‌فروش‌ها از جمله مشاغل گروه دو به‌شمار می‌روند.

براساس محدودیت‌های جدید اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی ضروری در شهرهای نارنجی، با تشخیص مقام‌های مسئول نسبت به کاهش حضور تا یک سوم کارکنان و دستگاه‌های غیرضروری تا یک دوم کارکنان فعالیت خواهند کرد.

همچنین دستگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات ضروری و مرتبط با مأموریت‌های اصلی و مدیریت شهری در شهرهای قرمز با تشخیص مقام‌های مسئول نسبت به کاهش حضور کارکنان خود تا ۵۰ درصد و سایر اداره‌های غیرضروری تا یک سوم کاهش کارکنان فعالیت خواهند کرد.

تمامی مراکز آموزشی اعم از مدارس، دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، آموزشگاه‌های خصوصی در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز تعطیل بوده و به‌شکل غیرحضوری کلاس‌های خود را برگزار می‌کنند.

همچنین برپایی نمازهای جمعه و مراسم مذهبی و آیینی در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز همچنان ممنوع خواهد بود.

این در حالی است که بر‌اساس مصوبه سازمان مدیریت و پیشگیری شهر تهران مقرر شده است که به مدت یک هفته دیگر تمامی صنوف گروه‌های سه و چهار که شامل آرایشگاه‌های زنانه، سالن‌های زیبایی، تالارهای پذیرایی و چایخانه‌ها، سینما‌ها، مراکز فرهنگی و هنری اعم از کتابخانه‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدن‌سازی و... است تا اطلاع ثانوی همچنان تعطیل شوند. در این میان محدودیت تردد شبانه ویژه شهرهای قرمز است و قرار شده در نشست امروز ستاد ملی مقابله با کرونا موضوع بررسی شود. با این حال گفته می‌شود تمدید این ممنوعیت در تهران محتمل است.

آخرین آمار شیوع کرونا در کشور

در همین حال دیروز سخنگوی وزارت بهداشت از فوت ۳۴۷ بیمار کرونایی در شبانه‌روز منتهی به ظهر جمعه خبر داد و گفت: مجموع جانباختگان کرونا در کشورمان به ۴۹هزار و ۶۹۵ نفر رسیده است.

 سیما سادات لاری، گفت: از 13 تا ۱۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۳ هزار و ۳۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و یک هزار و ۹۹۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۶ هزار و ۸۳۵ نفر رسید.