حدود هفت روز از اتمام عزاداری و سفرهای هم‌وطنانمان گذشته و حالا دوباره آمار فوتی‌ها بالا رفته است. البته این موضوع را پیش‌تر بسیاری از پزشکان و مسئولان حوزه سلامت پیش‌بینی کرده بودند.

به‌هرروی بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت از روز شنبه تا ظهر یکشنبه یک هزار و ۹۹۲ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۸۶ هزار و ۶۵۸ نفر رسید. در این بازه زمانی ۱۳۹ بیمار کووید-۱۹ نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۲ هزار و ۲۹۳ نفر رسید.

برای خرید واکسن‌ موردتأیید WHO اقدام می‌شود

مدتی است که بحث تولید و واردات واکسن کرونا بسیار داغ شده است. بر همین اساس سخنگوی وزارت بهداشت درباره تأمین واکسن کرونا در کشور، گفت: اگر کشوری واکسن کرونا را تولید کند و آن واکسن مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت قرار گیرد، با توجه به دستور رئیس‌جمهور برای خرید آن اقدام می‌شود، سیماسادات لاری ادامه داد: در ایران نیز تلاش‌ها برای تولید واکسن کرونا در حال انجام است.

شناسایی افراد پرخطر تمام نشده است

از سوی دیگر تلاش برای شناسایی افراد پرخطر همچنان ادامه دارد. مدیرکل سلامت شهرداری تهران روز گذشته گفت: در خصوص غربالگری همچنان بر اساس فرایندی که از اواخر اسفندماه شروع شد، اقدامات ادامه دارد.

زینب نصیری، در تشریح ادامه سیاست‌های غربالگری در خانه‌های سلامت گفت: از مجموع ۳۵۲ محله تهران، ۲۴۱ خانه سلامت بخشی از شبکه غربالگری وزارت بهداشت شدند و همانند پایگاه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت همکاری می‌کنند.

او با بیان اینکه همکاران ما در خانه‌های سلامت به سامانه ۴۰۳۰ دسترسی پیدا کردند، گفت: همکاران ما به‌صورت محله‌ای با همه شهروندان سطح محلات تماس گرفتند و اطلاعات در سامانه ۳۰ ثبت شد و اگر کسی علائمی داشت، آن فرد را به مراکز ۱۶ ساعته وزارت بهداشت در همان منطقه ارجاع می‌دهند و اگر علائمی نداشته باشند، راهنمایی‌های دیگر را انجام می‌دهند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که در خانه‌های سلامت فرایند غربالگری برای چه تعداد انجام ‌شده است؟ گفت: نمی‌شود آمار را تفکیکی اعلام کرد، چراکه سامانه یکپارچه بود و اطلاعات شهروندان به‌صورت مستمر در کارتابل همکاران ما قرار می‌گیرد.

نصیری بابیان اینکه در اوایل اردیبهشت دور اول غربالگری تمام و دور دوم آغاز شد، گفت: در دور دوم افراد پرخطرتر و یا افرادی که اطلاعات آن‌ها ثبت‌شده بود و به سفر رفتند، دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند و این فرایند ادامه دارد.

احتمال دوباره پیک کرونا

مدیرکل سلامت شهرداری تهران ادامه اظهار کرد: هرچقدر هم که خدمات ارائه شود، اما اگر سیاست‌ها آن سیاستی نباشد که خود مراقبتی بیشتر را به همراه داشته باشد و منجر به کاهش شیوع کرونا شود، عملاً با پیک‌های مختلف شیوع ویروس روبرو می‌شویم.

نصیری در پاسخ به این پرسش که نانوایی‌ها به‌عنوان یکی از کانون‌های شیوع کرونا معرفی‌شده‌اند و با توجه به برنامه آموزشی که شهرداری به اجرا گذاشت،  آموزش‌ها به‌روزرسانی و مجدداً اجرا می‌شود یا خیر؟ گفت: در دو مرحله با هماهنگی که با صنف نانوایی‌های سنتی انجام شد به نانوایی‌ها آموزش دادیم و پوسترهایی در این اماکن نصب شد و سعی کردیم تا آن‌ها را به این موضوع حساس کنیم.