در روزهای اخیر درگیری مأموران نیروی انتظامی و اجرائیات شهرداری اهواز با اهالی «روستای ابوالفضل» بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته است. این روستا در غرب اهواز، جنب کوی زردشت قرار دارد و بنیاد مستضعفان مدعی مالکیت آن است.

 مشکلات «روستای ابوالفضل» واکنش‌های زیادی به دنبال داشته است. به گفته اهالی، مردم بیش از ۳۰ سال در این روستا ساکن هستند؛ اما بنیاد مستضعفان آن‌ها را به تصرف غیرقانونی زمین‌ متهم کرده است. ایرنا نوشته است که تصاویر درگیری اهالی این روستا با مأموران و مجروح شدن تعدادی از روستاییان با گلوله‌های ساچمه‌ای پلاستیکی بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشته است.

سرهنگ محسن دالوند، فرمانده انتظامی کلان‌شهر اهواز پیش‌ازاین تیراندازی به‌سوی مردم روستای ابوالفضل این شهرستان را تکذیب کرد و گفت: مأموران این فرماندهی تنها برای اجرای حکم قضایی به این روستا مراجعه کردند.

معاون دادستان اهواز نیز گفته است: مأموران انتظامی حاضر در محل برای کنترل اوضاع و جلوگیری از صدمه جانی به افراد به‌صورت هوایی با اسلحه ساچمه‌زن پلاستیکی چند تیر شلیک کردند که برخی از افراد از این موضوع سوءاستفاده کرده و با تقطیع کلیپ‌ها سعی در وارونه کردن موضوع داشتند.

در پی این حوادث، روابط عمومی بنیاد مستضعفان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مراجع قضایی برای جلوگیری از سودجویی‌ها و زمین‌خواری در این اراضی، حکم به رفع تصرف این زمین‌ها را صادر کردند. گرچه در جهت جلوگیری از توسعه ساخت‌وسازهای غیرمجاز و با هماهنگی کامل استاندار، دادستان، شهرداری و سایر مسئولان مربوطه انجام شد، ولی بنیاد مستضعفان به‌محض اطلاع از موضوع، توقف اجرای احکام صادره را خواستار شد. به دنبال توقف اجرای احکام صادره مقرر شد با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) طی ۲ هفته، خانواده‌های محروم ساکن این اراضی شناسایی شوند و پس از فراهم شدن زمینه انتقال این خانوارها به منطقه‌ای مسکونی و تأمین هزینه پیش‌پرداخت مسکن این خانوارها توسط بنیاد مستضعفان، اجرای احکام قانونی در خصوص این اراضی، انجام شود.

مردم روستا قصد تعامل با بنیاد را داشتند

بااین‌حال سید کریم حسینی، نماینده مجلس یازدهم به ایلنا گفته است که در روزهای گذشته، چند مأمور مربوطه به‌قصد قلع‌وقمع و تخریب ساخت‌وسازهای جدید ورود کردند، این در حالی بود که مردم هم از مدت‌ها پیش و از سه ماه گذشته پیگیر تثبیت شرایط خود در این منطقه بودند و چندین بار هم در تهران به بنیاد مستضعفان مراجعه کردند.

حسینی تأکید کرد: مردم منطقه اعلام کردند که حتی حاضر به خرید هستند و قصد تعامل با بنیاد را دارند. اهالی این منطقه مردمی نیستند که بدون منطق مطالبه‌گری کنند و قبول دارند که اراضی متعلق به بنیاد است، اما به دنبال تعامل با بنیاد مستضعفان هستند تا موضوع به اتمام برسد.

او افزود: برخوردی هم بین مردم با مأموران غیر بنیاد صورت گرفت، هرچند که نمی‌خواهیم مسئله را کوچک کنیم اما مسئله در حدی هم نبود که چنین بازتابی داشته باشد، تأکید هم داریم که این برخورد در شان مردم آن منطقه نبود. ممکن است مأمور جوانی بی‌احتیاطی و بی‌تدبیری کرده باشد و حرکتی را انجام داده باشد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون درباره برخی اخبار مبنی بر تیراندازی‌ به سمت مردم منطقه گفت: بنده نشنیده‌ام که تیراندازی صورت گرفته باشد.

حسینی درباره موضع بنیاد مستضعفان و آقای فتاح نسبت به مطالبه مردم منطقه ابوالفضل افزود: آقای فتاح اعلام کردند تصمیمی که به نفع مردم منطقه است، گرفته شود و آن تصمیمی که در جهت منافع و مصلحت مردمی که مدت‌ها در آن منطقه ساکن هستند، محسوب می‌شود به اجرا برسد. حرف آقای فتاح این بود که ما خود را کنار مردم می‌بینیم و این تصمیم را قبول می‌کنیم.