ریحانه جولایی

12 سال درس‌خوانده‌اند و حالا بیش از یک سال است که خود را برای بزرگ‌ترین و سرنوشت‌سازترین آزمون زندگی‌شان آماده می‌کنند. از دانش‌آموزان کنکوری صحبت می‌کنیم، دانش‌آموزانی که در روزهای سخت کرونا در خانه‌ مانده و درس ‌خوانده‌اند، بااین‌حال هنوز نمی‌دانند سرنوشت روز آزمون چه خواهد شد.

کنکور امسال حاشیه‌های فراوانی داشت. از نامشخص بودن تاریخ برگزاری و حالا هم نظرات متفاوت مسئولان حوزه بهداشت و آموزش در رابطه بااینکه اصلاً در این شرایط باید کنکور برگزار شود یا خیر؟

شایعات مشکلات کنکوری‌ها را بیشتر می‌کند

کرونا نظام آموزشی کشور را در برزخی میان برگزاری یا لغو آزمون‌های سراسری قرار داده، تصمیمی که درهرصورت اعتراض بخشی از داوطلبان را به همراه خواهد داشت.

هم‌زمان با شیوع گسترده کرونا در کشور و تعطیلی بسیاری از برنامه‌‎های جمعی، کنکور سراسری، ارشد و دکتری ۹۹ نیز چندین بار به تعویق افتاد و داوطلبان این آزمون‌ها وضعیت متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کردند. این ویروس نه‌تنها ازنظر فیزیکی سلامت کنکوری‌ها را به خطر انداخته، بلکه ازنظر روحی و روانی نیز داوطلبان را تحت تأثیر قرار داده است.

دراین‌بین، خبرها و شایعات زیادی که در فضای مجازی بین مردم و مخاطبان کنکور ردوبدل می‌شود  بر این مشکلات افزوده است. در آخرین نمونه انتشار خبری از زبان یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر ارائه طرح دوفوریتی برای لغو کنکور کارشناسی ارشد و استفاده از سوابق تحصیلی برای ورود به دانشگاه‌ها ساعتی داوطلبان را سردرگم کرد، اما درنهایت این خبر تکذیب و اعلام شد برگزاری، تعویق یا لغو کنکور در اختیار ستاد ملی مقابله با بیماری کروناست.

تا لحظه تنظیم این گزارش ستاد ملی مقابله با کرونا برای تعویق مجدد یا لغو این آزمون‌ها تصمیمی نگرفته و بر اساس آخرین اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور قرار است آزمون دکتری ۹ مرداد، کارشناسی ارشد ناپیوسته از ۱۶ تا ۱۸ مرداد و کنکور سراسری از ۲۹ مرداد تا یک شهریور برگزار شوند و تاریخ دریافت کارت‌های حضور در آزمون نیز اعلام‌شده است. اما با توجه به تجارب گذشته در تعویق افتادن لحظه آخری، کنکوری‌ها همچنان احتمال تعویق یا لغو این آزمون را پیش‌بینی ‌می‌کنند. عده‌ای نگران‌اند این شرایط باعث شود هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایشان به ثمر ننشیند؛ برخی مضطرب هستند مثبت شدن تست کرونایشان مانع شرکت آن‌ها در آزمون شود و بخش دیگری می‌هراسند که با شرکت در آزمون، کرونا بگیرند.

لغو یا برگزاری کنکور، مسئله این است

در رابطه با برگزاری کنکور مسئولان حوزه آموزش‌ کشور بسیار مصمم هستند و اعتقاددارند نباید تاریخ کنکور تغییری پیدا کند. منصور غلامی، وزیر علوم چندی پیش در اظهارنظری با تأکید بر اینکه زمان برگزاری آزمون‌های مردادماه به‌هیچ‌عنوان تغییر نمی‌کند، گفت: چند روز پیش با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی این موضوع را عنوان کردم هیچ‌کسی در این کمیسیون موافق تأخیر یا تغییر آزمون‌ها نبود و فقط نگرانی‌هایی در خصوص شیوع کرونا ویروس داشتند که البته در این زمینه نیز سازمان سنجش آموزش کشور پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است و امیدواریم بدون مشکل این آزمون‌ها را برگزار کنیم.

وزیر علوم معتقد است دانش آموزان حدود دو هفته در کلاس‌های درس حضور یافتند و حتی امتحانات نهایی خود را داده‌اند و مشکلی برایشان پیش نیامده است و حالا برای آزمون سراسری فقط حدود سه ساعت وقت آن‌ها در یک فضا با استاندارد بالا صرف می‌شود تا بتوانند آزمون‌های خود را ارائه دهند و در این سه ساعت حتماً خود داوطلبان رعایت خواهند کرد و سازمان‌های مرتبط نیز تمهیدات  لازم را ازنظر دستورات بهداشتی لحاظ خواهند کرد.

از سوی دیگر، فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور نیز در خصوص برخی اظهارنظرها از سوی بعضی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس در خصوص تغییر زمان برگزاری کنکور، اظهار کرد: این اظهارنظرها صرفاً یک پیشنهاد است. چراکه اگر قرار باشد کنکور لغو شود و یا زمان آن تغییر کند، کمیسیون آموزش نمی‌تواند در مورد آن تصمیم‌گیری کند بلکه اظهارنظرها باید در صحن علنی مجلس مطرح شود و بعدازاینکه رأی موردنیاز را کسب کرد آزمون‌ها لغو خواهند شد. بنابراین فعلاً این اظهارنظرها در حد پیشنهاد کمیسیون است و اتفاق جدیدی در این زمینه نیفتاده است.

او در ادامه تصریح کرد: البته باید در خصوص پیشنهادهای کمیسیون آموزش مجلس جهت لغو کنکور از وزارت علوم و سازمان سنجش نیز به‌عنوان صاحب‌نظر مشورت گرفته شود و از ما بخواهند که در جلسات آن‌ها حضورداشته باشیم. فعلاً هیچ اقدامی در این زمینه ارائه نشده است و فعلاً این پیشنهاد داده‌شده است و اگر به سازمان سنجش ارجاع داده شود ما نیز نظرات خود را ارائه می‌دهیم. بنابراین با یک پیشنهاد امکان لغو یک آزمون وجود ندارد. چراکه باید مورد کارشناسی قرار بگیرد.

بر اساس گفته‌های زرین آمیزی نظر سازمان سنجش و وزارت علوم این است که آزمون‌ها با رعایت کامل اصول بهداشتی و تمهیدات لازم برگزار شوند چراکه سرنوشت بسیاری از داوطلبان درگرو همین آزمون است و برای آن زحمات زیادی کشیده‌اند و نمی‌شود زحمات آن‌ها را نادیده گرفت. او همچنین اضافه کرد: اگر یک سال ورودی جدید نداشته باشیم بنابراین جامعه را از پذیرش تعدادی کارشناس و افراد نخبه محروم می‌کنیم. بنابراین باید تبعات بعد از لغو کنکور را نیز در نظر گرفت تا عدالت آموزشی زیر سؤال نرود. بنابراین با رعایت اصول بهداشتی از سوی داوطلبان می‌توانیم این آزمون‌ها را برگزار کنیم و برگزاری آن نیز هیچ ضرری به داوطلبان وارد نمی‌کند.

بااین‌حال بسیاری از مسئولان حوزه بهداشت مخالف برگزاری کنکور هستند. آن‌ها می‌گویند قرار گرفتن چند هزار دانش‌آموز در مکان‌های سربسته، در چنین شرایطی درست نیست و می‌تواند عواقب بدی داشته باشد.

مخالفت جدی وزیر بهداشت با کنکور سراسری

وزارت بهداشت اما به‌صورت جدی با برگزاری کنکور مخالف است و این بار وزیر بهداشت شخصاً به مسئله حذف کنکور واردشده است. به گزارش تسنیم، روز گذشته احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست مشترک با وزیر بهداشت درباره برگزاری کنکور سال 99 اظهار کرد: آقای نمکی یک نامه پنج بندی که یک پروتکل‌نامه بود و به آقای رئیسی معاون وزارت بهداشت ابلاغ‌شده و رونوشت آن به مسئولان ذی‌ربط ازجمله آقای غلامی وزیر علوم بود را تقدیم کرد. در این پروتکل‌نامه، که پروتکل‌های کنکور دکتری است موارد برگزاری دکتری به‌طور شفاف ابلاغ‌شده است. این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر پنج بند این پروتکل اجرا نشود، وزیر بهداشت با برگزاری کنکور ارشد مخالفت جدی خواهد کرد و ما هم در مجلس مخالفت جدی خواهیم داشت. این پروتکل‌ها درباره نحوه چینش و جانمایی داوطلبان، چیدمان، تهویه، شرایط محیطی و همچنین ماسک‌گذاری و گشتن و احراز هویت و نحوه بازرسی‌ها و گردهمایی‌ها است.

به گفته نادری اگر در کنکور دکتری  این پروتکل‌ها به‌خوبی اجرا نشود قاعدتاً کنکور ارشد را جدی خواهیم گرفت و با هماهنگی وزارت بهداشت جلوی برگزاری آن را خواهیم گرفت و قطعاً برگزار نخواهد شد.

در ادامه مخالفت‌ها با برگزاری آزمون‌های سراسری، مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا نیز هشدار داده است که وضعیت بسیاری از شهرها ازجمله تهران اصلاً خوب نیست و کنکور باید عقب بیافتد. او همچنین تأکید کرده است که به‌هیچ‌وجه برگزاری هیچ نوع تجمعی توصیه نمی‌شود

او بابیان اینکه وزیر بهداشت مخالف برگزاری کنکور کارشناسی در این شرایط است، ادامه داد: در این موضوع  اتفاق‌نظر بین وزارت بهداشت و ما وجود دارد که نهایتاً ما به این نتیجه رسیدیم که کنکور سراسری در حال حاضر و در شرایط فعلی نباید برگزار شود و برگزاری آن در چنین وضعیتی به صلاح نیست اما هنوز تصمیم نهایی را نگرفته‌ایم. نادری اضافه کرد: معتقدیم درباره برگزاری کنکور کارشناسی باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد تا بر اساس آن تصمیمات نهایی اخذ شود.

در ادامه مخالفت‌ها با برگزاری آزمون‌های سراسری، مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا نیز هشدار داده است که وضعیت بسیاری از شهرها ازجمله تهران اصلاً خوب نیست و کنکور باید عقب بیفتد. او همچنین تأکید کرد است که به‌هیچ‌وجه هیچ نوع تجمعی توصیه نمی‌شود.

محرز در ادامه صحبت‌هایش گفته است که امکان انتقال بیماری آن‌ها به‌واسطه ساعت‌ها نشستن در فضای بسته وجود دارد. هر جا هر تجمعی هست، عزاداری، عروسی، رستوران و یا هر نوع مراسم دیگری باید لغو شود.

 او تأکید کرد: سرعت انتشار بیماری وحشتناک و فوق‌العاده بالاست و به‌سرعت همه را مبتلا می‌کند.

آب پاکی روی دست مخالفان کنکور

درنهایت اما مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت آب پاکی را روی دست تمام مخالفان برگزاری کنکور ریخت. حسین قنبری با تأکید بر این‌که مخالفان برگزاری کنکور به‌جای تلاش برای تعویق، دنبال راهکارهایی برای برگزاری بهتر این آزمون باشند، گفت: با توجه به اینکه تصویر روشنی از ادامه روند شیوع کرونا در کشور وجود ندارد، بنابراین ما نمی‌توانیم هیچ‌کدام از آزمون‌های سال ۹۹ را به تعویق بیندازیم. او همچنین بیان کرد که تلاش‌ها و اقداماتی که عده‌ای برای تعویق یا حذف کنکور سال ۹۹ و همچنین آزمون‌های دیگر  انجام می‌دهند، به‌مراتب فشار و استرس زیادی را به خانواده‌ها و داوطلبان وارد می‌کند و تبعات این نوع فشارهای روانی برای داوطلبان آزمون‌های مختلف بخصوص آزمون سراسری بیشتر از تبعات نگرانی‌های ناشی از ابتلا به کرونا خواهد بود.

نظر سازمان سنجش و وزارت علوم این است که آزمون‌ها با رعایت کامل اصول بهداشتی و تمهیدات لازم برگزار شوند، چراکه سرنوشت بسیاری از داوطلبان درگرو همین آزمون است و برای آن زحمات زیادی کشیده‌اند و نمی‌شود زحمات آن‌ها را نادیده گرفت

قنبری همچنین گفته است برگزاری این آزمون‌ها با اجرای پروتکل‌های سخت‌گیرانه و دقیق بهداشتی، امکان ابتلا داوطلبان به ویروس کرونا را تقریباً کاهش می‌دهد و باید بپذیریم آزمون‌ها نیز بخشی از زندگی در شرایط کرونایی کشور است هستند و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. با توجه به اینکه تصویری روشن از آینده شیوع کرونا ویروس در جامعه وجود ندارد بنابراین ما نمی‌توانیم برنامه‌ریزی در برای آینده آزمون‌های کشوری ارائه بدهیم به همین جهت مخالفان برگزاری آزمون‌ها ازجمله کنکور به‌جای پاک کردن صورت‌مسئله برای تعویق  این آزمون‌ها، سیستم آموزش کشور را برای ترم آینده  با اخلال مواجه نکنند. بدیهی است که تصمیم‌گیری درباره برگزاری یا عدم برگزاری آزمون‌های مهم آموزشی کشور باید با درنظر گرفتن تمامی جوانب باشد و مسئولان از تناقض‌گویی درباره سرنوشت شرکت‌کنندگان کنکور پرهیز کنند، چراکه در شرایطی که علاوه بر فشار و استرس روانی کنکور، کرونا هم داوطلبان را پریشان کرده است تصمیمی واحد و مشخص حداقل آشفتگی ذهنی تعداد زیادی داوطلب این آزمون‌ها که روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند دور می‌کند.