در روزهای که انتشار ویروس کرونا بسیاری را خانه‌نشین کرده بود، انتقال سه یوزپلنگ ایرانی که برای مدتی طولانی در پارک پردیسان تهران نگهداری می‌شدند به منطقه حفاظت شده  پارک توران در استان سمنان، خبر‌ساز شد.

یوز در جغرافیای آسیا منقرض شده است و آخرین بازمانده‌های این گربه‌سان به ایران محدود می‌شود و تعدادشان شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد.

سال ۹۳ «دلبر» یوزپلنگ ماده و «کوشکی» یوزپلنگ نر از زیستگاه خود در سمنان و خراسان به تهران آورده و ساکن پارک پردیسان شدند! سازمان محیط زیست قصد داشت تا با ایجاد شرایط جفت‌گیری این دو یوز؛ نسل در معرض انقراض یوزپلنگ ایرانی را در حصار فنس‌های پردیسان نجات دهد تا سرنوشتشان همچون شیر و ببر  منقرض شده ایرانی نشود. اما با وجود اضافه شدن «ایران» یک ماده یوز دیگر به این جمع، پروژه تولد فرزند، به جایی نرسید و حال این سازمان قصد دارد تا دوباره این سه یوزپلنگ را به منطقه پارک توران بازگرداند. منطقه‌ای که گفته می‌شود زیستگاه بهتری برای این حیوانات است و شرایط باروری را برایشان مساعد می‌کند.

اما پیش از این انتقال قرار بود تا وضعیت سلامتی آنها بررسی‌ها و همچین  اطلاعاتی درخصوص این یوزهای نادر جمع‌آوری شود که با توجه به امکانات، مسئولیت آن به بیمارستان دامپزشکی تهران سپرده شد.

سرپرست تیم دامپزشکی و رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران در همین باره به «توسعه ایرانی» گفت: «پس از تصمیم انتقال این یوزها به سمنان، سازمان محیط زیست از بیمارستان دامپزشکی تهران خواست که پروژه‌ای مشترک برای معاینات و جمع‌آوری اطلاعات در مورد این سه یوزپلنگ پیش از انتقال انجام دهیم. این در حالی است که پیش از این هیچ مدرک و اطلاعات آزمایشگاهی در مورد وضعیت این حیوانات در این سازمان جمع‌آوری نشده بود و این نخستین بار بود که تصمیم گرفته شد در این باره داده‌ههایی جمع‌آوری شود تا اطلاعات دقیق‌تر و علمی‌تری در مورد این گونه‌های نادر در کشور داشته باشیم».

دکتر پیام محبی، افزود: «بیهوشی قرار بود توسط سازمان محیط زیست انجام شود و پس از بیهوشی این حیوانات به ما تحویل داده شوند تا ما بر اساس استانداردها نمونه خون و مونیتورینگ و کارهای تشخیصی را با توجه به امکانات خوبی که در بیمارستان دامپزشکی تهران داریم روی این حیوانات انجام دهیم.»

وی ادامه داد: «"ایران"، کوچکترین ماده یوز بیهوش و نمونه خون آن گرفته و به سمنان منتقل شد، اما دارت بیهوشی به "کوشکی" یوزپلنگ نر برخورد نکرد و به همین دلیل نتوانستیم نمونه لازم را از این حیوان بگیریم».

محبی گفت: «با توجه به اینکه بنده در کنار هشت دامپزشک دیگر، شاهد اقدام برای بیهوشی "کوشکی" بودم؛‌ می‌توانم بگویم اقدام خطرناک و غیراصولی از سوی متخصص بیهوشی در مورد این حیوان سرنزد. فردی که اقدام به این کار کرد متخصص بیهوشی حیوانات است و به استفاده از دوز مناسب برای این کار آگاهی لازم دارد. اینکه دارت بیهوشی به حیوان برخورد نکند در حیات وحش یک موضوع کاملا عادی است و اگر کسی ادعا کند که «دارت کردنش» می‌تواند صد درصد موفق باشد، غیرمنطقی است».

محبی با بیان اینکه در کنار تهیه نمونه‌خونی از این سه یوز قصد داشتیم که معایناتی در مورد سلامتی "دلبر" ماده یوزی که سنش زیادتر از دو یوز دیگر است انجام دهیم، گفت: «این حیوان مدت‌هاست که به دستور دامپزشک قبلی داروی قلب می‌خورد و کسی دقیقا دلیل آن را نمی‌داند. در این آزمایش قرار بود این مورد نیز بررسی شود که خب پروژه فعلا مسکوت ماند تا چندی دیگر که احتمالا دوباره اقدامات لازم انجام شود».

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران گفت: «مشکل این است، با وجود اینکه حیوانات مدت زیادی در پارک پردیسان هستند، تا امروز کسانی به صورت سیستماتیک اطلاعات آزمایشگاهی و  مستندات پزشکی در مورد این حیوانات برای سازمان جمع‌آوری نکرده است. در حالی که این نمونه خون‌ها و اطلاعات مربوط به آن می‌تواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد و به نظرم این رویکرد خوبی است که محیط زیست در پیش گرفته و امیدوارم ادامه پیدا کند. اینکه ما هیچ سند و مدرکی از این گربه‌سانان وحشی نادر نداشته باشیم به این معنی است که تاریخ ایران را با دست خودمان نابود می‌کنیم. ما باید یک جاهایی خطر کنیم و برای آیندگان اطلاعات ارزشمندی به جای بگذاریم».