هشدار درباره بارش برف در محورهای شمالی

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی برای بارش برف در اواخر وقت روز جمعه و شنبه در محورهای شمالی کشور، به همه رانندگانی که در این روزها قصد تردد در محورهای شمالی دارند تأکید کرد حتماً تجهیزات زمستانی به ویژه زنجیر چرخ به همراه داشته باشند. سرهنگ نادر رحمانی، درباره آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور به ایسنا گفت: روز جمعه در استان آذربایجان شرقی محورهای اردبیل - خلخال و اردبیل - سراب و همچنین در محور کرج - چالوس شاهد بارش برف هستیم. در اغلب محورهای استان گیلان بارش باران داریم و در محورهای مواصلاتی استان زنجان به ویژه زنجان - طارم تردد تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

    

آماده شدن یک بخش عفونی ایزوله در هر بیمارستان

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آماده شدن یک بخش عفونی ایزوله در هر بیمارستان برای بیماران احتمالی کرونا خبر داد. قاسم جان‌بابایی، به ایلنا گفت: وزارت بهداشت به تمام بیمارستان‌های کشور ابلاغ کرده که یک اتاق از اورژانس خود را برای بیماران مشکوک به کرونا در دوران ایزوله آماده کنند و هر دانشگاه مکلف است یک بخش عفونی ایزوله شده برای بیماران احتمالی کرونا آماده کند. او با تأکید بر اینکه هم‌اکنون در اکثر استان‌‌ها و بیمارستان‌ها این آمادگی حاصل شده است، گفت: در تمام دانشگاه‌ها یک نفر متخصص عفونی، مسئول رصد مداوم بیماری در منطقه و آموزش کارکنان است. کنترل محیط در حدود وظایف معاونت بهداشت با همکاری معاونت درمان است. آموزش‌ها با کنترل این دو نهاد انجام شده است. ما روزانه با دانشجویان پزشکی و بیمارستان‌‌های مناطق کشور ارتباط داریم تا آخرین آمارهای موارد شک‌برانگیز را در کنترل داشته باشیم. با دستور وزیر بهداشت، ماسک‌های معمولی و ماسک‌های N۹۷ و کلیه وسایل با ایمنی بالا در مراکز توزیع شده است. با این هدف که اگر موردی از ابتلا داشته باشیم، بتوانیم با آمادگی کامل ورود کنیم.

    

پویش اجتماعی برای کنترل بیماری‌ها مؤثر نیست

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت معتقد است که اجرای پویش‌های اجتماعی برای هر نوع بیماری‌ مؤثر نیست و می‌توان از روش‌های دیگری بجز پویش برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر استفاده کرد.  فشین استوار درباره تأثیر پویش‌های اجتماعی سلامت بر انواع بیماری‌های غیرواگیر به ایرنا گفت: هر بیماری یا اقدامی را نمی‌توان با پویش اجتماعی تحت‌کنترل قرار داد. به طور مثال درباره فشار خون، نیمی از مردم اطلاعی از بیماری خود ندارند، اما درباره دیابت این طور نیست و ۷۵ درصد مردم از ابتلا به دیابت خود اطلاع دارند. وی ادامه داد: بیماری دیابت، آزمایش‌های عینی و علائم واضح و آشکاری دارد. در نتیجه برگزاری پویش اجتماعی برای دیابت خیلی نمی‌تواند به اندازه فشار خون مؤثر باشد.

    

ثبت‌نام مدارس سمپاد

ثبت‌نام پایه هفتم و دهم مدارس استعدادهای درخشان از روز شنبه ۲۶ بهمن ۹۸ آغاز می‌شود و تا شنبه سوم اسفند ادامه دارد. به گزارش مهر، در دستورالعمل سنجش و پذیرش دانش‌آموزان دبیرستان‌های دوره اول متوسطه و آزمون ورودی تکمیل ظرفیت دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه استعدادهای درخشان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ آمده است که سنجش و پذیرش پایه هفتم و آزمون تکمیل ظرفیت پایه دهم برای دانش‌آموزان مدارس داخل و خارج از کشور به صورت هم‌زمان برگزار خواهد شد.

دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در فرآیند سنجش و آزمون ورودی، از طریق سامانه ثبت‌نام به نشانی azmoon.medu.ir در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. مشخصات مدارس استعدادهای درخشان سراسر کشور، هنگام ثبت‌نام قابل مشاهده خواهد بود.