سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه آتش‌نشانی هر چند وقت‌ یکبار با حوادثی در ساختمان‌های نیمه کاره رها شده یا در حال ساخت دست و پنجه نرم می‌کند گفت: ساختمان‌های نیمه کاره‌ای که بعد از مدتی رها می‌شوند، ایمنی عابران و امنیت شهروندان را تهدید می‌کنند.

به گزارش ایسنا، سید جلال ملکی درباره ایمنی ساختمان‌های در حال ساخت و نیمه‌کاره گفت: هرچند وقت شاهد حوادثی در ساختمان‌های نیمه‌کاره‌ای هستیم که قرار است پس از اتمام ساخت به مجتمع تجاری، کارگاه، منزل مسکونی و... تبدیل شوند. این نوع از حادثه‌ها از حادثه‌های پرتکراری هستند که بسیار شاهد آن بودیم، همین موضوع به ما یادآوری می‌کند که باید به ایمنی این دسته از سازه‌های در دست ساخت توجه کنیم.

وی با بیان اینکه ساختمان‌های نیمه کاره‌ای که بعد از مدتی رها شده‌اند هم یکی از معضلاتی هستند که به دلایل مختلفی باعث وقوع حادثه در شهر می‌شوند، گفت: این ساختمان‌ها ایمنی عابران و امنیت شهروندان را تهدید می‌کنند، همچنین نمای شهری را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند بنابراین باید به ایمنی این مکان‌ها توجه بیشتری شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با تاکید بر این موضوع که آتش‌نشانی هر چند وقت‌ یکبار با حوادثی در ساختمان‌های نیمه کاره و رها شده یا در حال ساخت دست و پنجه نرم می‌کند گفت: این حوادث علاوه بر اینکه خسارت مالی بسیاری بر جای می‌گذارد، خسارت‌های جانی جبران ناپذیری هم دارند، برای مثال ممکن است داربست‌های یک ساختمانی که پیش از بهره‌برداری به صورت نیمه کاره رها شده بعد از مدتی مقاومت خود را از دست داده و فروریزد و در پی آن عابری که از آن محل می‌گذرد را دچار مصدومیت شود؛ البته که از سال ۹۵ قوانینی در این زمینه تصویب شده و ارتقای ایمنی این محل‌ها در دستور کار قرار گرفته است، سازمان آتش‌نشانی نیز در موضوعاتی مثل تاییدیه‌های ایمنی ساختمانی آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و نظارت‌ می‌کند. وی گودهای رها شده را هم یکی از محل‌هایی دانست که ممکن است موجب وقوع حادثه شوند و گفت: در همین راستا طی سال‌های اخیر از فعالیت بیش از یک‌هزار مورد ملک ناایمن در مراحل مختلف از جمله گودبرداری، اسکلت بندی، ستون‌ گذاری، سقف‌زنی و سفت‌کاری با حکم مراجع قضائی جلوگیری شده است . سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در پایان با تاکید بر اینکه بارها با آتش‌سوزی در ساختمان‌های نیمه کاره روبرو شدیم گفت: یکی از دلایل وقوع این دسته از آتش‌سوزی‌ها انبار کردن نا ایمن مواد ساختمانی است. گاهی افرادی که در حال ساخت ساختمان هستند یک طبقه را به انبار اختصاص می‌دهند و مواد قابل اشتعال را در یک محل نگهداری می‌کنند. همین امر موجب می‌شود که ریسک خطر آتش‌سوزی بیشتر شود. 

ملکی در پایان با تاکید بر اینکه در برخی از ساختمان‌های نیمه کاره مواد قابل اشتعال نیز نگهداری می‌شود گفت: همین امر ریسک وقوع حادثه را نیز افزایش می‌دهد، ریزش آوار نیز یکی از دلایلی است که حادثه در این محل‌ها اتفاق می‌افتد و جان افراد را تهدید می‌کند.