ریحانه جولایی

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان است. بیماری که دلنگرانی زنان زیادی در سرتاسر دنیاست؛ اما ابتلا به این بیماری به معنای مرگ نیست و تشخیص و درمان به موقع آن می‌تواند شاه کلید نجات از مرگ باشد.

سرطان سینه مردان  را هم تهدید می‌کند

در جهان پس از سرطان ریه و معده سرطان سینه سومین سرطان شایع است. آمارها نشان می‌هد از هر 8 زن یک زن در طول عمر خود به سرطان سینه مبتلا می‌شود.

سالانه 10هزار نفر در ایران به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. بعد از حوادث و بیماری‌های قلبی و عروقی این سرطان شایع‌ترین علت مرگ و میر در زنان به شمار می‌رود. از هر 35 زن در کشور ایران یک نفر به این سرطان مبتلاست.  

برخی پزشکان به این اعتقاد دارند که هیچ آمار دقیق و موثقی از تعداد زنانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند در دست نیست اما گفته می‌شود حدود 65 هزار نفر مبتلا به سرطان سینه در کشور وجود دارد که هر سال به این تعداد 10هزار نفر اضافه می‌شود. البته سرطان سینه می‌تواند در مردان هم بروز کند؛ اما آمار آن بسیار کم‌تر است. ۹۹ درصد مبتلایان به سرطان سینه را زنان و یک درصد را مردان تشکیل می‌دهند و در ایران نیز سالانه چیزی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ مرد به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

اهمیت انجام معاینات پیشگیری از سرطان سینه

پیشگیری از سرطان موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در این مورد خاص از سرطان اما بانوان بالای 20سال حتما باید برای اقدامات پیشگیرانه مراجعه کنند. چراکه اساس سلامت جامعه زنان هستند و آنها اعم از این‌که در خانواده‌هایشان سابقه خانوادگی این نوع بیماری‌ها را دارند یا خیر باید برای طرح غربالگری و پیشگیری از بروز این بیماری به درمانگاه‌ها و متخصصین مربوطه مراجعه کنند. افرادی که دارای فرد مبتلا به هر یک از انواع سرطان‌ها هستند باید متوجه باشند که میزان ابتلای بقیه اعضای خانواده به بیماری سرطان 4 برابر بیشتر از بقیه است بنابراین انجام ماموگرافی روی زنان این خانواده‌ها باید 5 سال زودتر از بقیه افراد صورت گیرد.

حدود هفت درصد سرطان های سینه بصورت انتقال فامیلی یا ارثی است. حداقل 20 ژن زمینه ساز سرطان سینه وجود دارد که معمولا از والدین به فرزندان می رسند و باعث افزایش ریسک سرطان پستان در فرزندان می شوند. زنانی که این ژن معیوب را از والدین خود به ارث می برند پنج برابر بیشتر شانس ابتلا به سرطان را نسبت به افراد بدون ژن معیوب دارند.

بحث پیشگیری و چک‌آپ‌های سالیانه آنقدر اهمیت دارد که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا از زنان دعوت می‌شود تا برای انجام آزمایشات پیشگیرانه اقدام کنند. برای مثال هر دو سال یک بار در آلمان برای زنان ۵۰ تا ۶۹ سال برگه‌ای فرستاده می‌شود که در آن از آنان دعوت شده برای انجام آزمایش ماموگرافی به مرکزی برای انجام این کار مراجعه کنند. در این آزمایش سینه‌ها را در میان دو صفحه قرار داده و از آن عکسبرداری می‌شود. اگر تغییری در بافت سینه به وجود آمده باشد، این آزمایش آن را نشان می‌دهد. تشخیص به موقع سرطان می‌تواند جان بسیاری را نجات دهد برای همین به زنان توصیه می‌شود: به موقع به ماموگرافی بروید!

سن سرطان در ایران پایین‌تر از سن جهانی

شیوع سرطان سینه در ایران آنقدر بالاست که به گفته پروفسور ناصر پارسا، عضو هیات علمی مرکز سرطان شناسی ایران، سن ابتلا به سرطان در ایران پنج سال پایین تر از سن جهانی است.

بر اساس صحبت‌های او، در حال حاضر به طور متوسط سن ابتلا به سرطان سینه در ایران بین 45 تا 55 سال است در حالی‌که این سن در کشورهای غربی بین 50 تا 60 سال است. 

با این حساب انجام آزمایش‌های پیشگیری برای پی بردن به این بیماری از اهمیت خاصی برخوردار است. انجام آزمایش‌های ماموگرافی در زمان مناسب می‌تواند جان بیماران را نجات دهد. 

تنها به ماموگرافی نروید

پزشکان تاکید می‌کنند اگر چیزی در سینه تان احساس کردید، از ترس سرتان را زیر برف نکنید و تصمیم نگیرید که اصلا سراغ  ماموگرافی نروید. متاسفانه هنوز خیلی زنان هستند که واقعیت را نفی می‌کنند و چشم بر آن می‌بندند.

در موارد بسیاری درمان تنها زمانی نتیجه می‌دهد که پزشک سینه را به طور کامل بردارد؛ عملی که برای یک زن می‌تواند با عواقب روحی شدیدی توام باشد؛ این‌که خود را دیگر یک زن کامل احساس نکند یا نگران این باشد که شریک زندگی‌اش دیگر او را دوست نداشته باشد. اما عمده زنان پس از مدتی این را می‌پذیرند و به خود می‌گویند: «همین است که هست!» بعضی‌ها سینه مصنوعی می‌گذارند. بعضی‌ها با وضع جدید می‌سازند.

توصیه دیگری که پزشکان هنگام چک‌آپ‌های ماموگرافی می‌کنند این است که تنها به ماموگرافی نروید. برای بسیاری زنان شنیدن این که سرطان پستان دارند یک شوک است. اگر نمی‌توانید با شریک زندگی‌تان به این آزمایش بروید، حداقل از دوست نزدیک‌ خود بخواهید شما را همراهی کند. چون خیلی‌ها زمانی که به آنها گفته می‌شود سرطان دارند، به کلی روحیه خود را از دست می‌دهند و در آن لحظه ابدا نمی‌دانند چگونه با این خبر کنار بیایند. بعضی از آنها به کلی تمرکزشان را از دست می‌دهند و اصلا گوش نمی‌دهند که پزشک به آنها چه می‌گوید. برای همین وقتی کسی همراه شماست می‌تواند بعدا به شما بگوید مهم‌ترین نکاتی که پزشک به شما توصیه کرده چه بوده است. او هم‌چنین می‌تواند در این لحظات سخت کمی به شما روحیه بدهد و آرام‌تان کند.

۹۹ درصد مبتلایان به سرطان سینه را زنان و یک درصد را مردان تشکیل می‌دهند و در ایران نیز سالانه چیزی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ مرد به سرطان سینه مبتلا می‌شوند

تاثیر ژن‌ها در سرطان

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد ژن‌ها نقش قابل توجهی در سرطانی شدن بدن ایفا می‌کنند. اگر زنی ژنی در خود حمل می‌کند که می‌تواند دچار جهش سرطانی شود، احتمال ابتلای او به سرطان سینه ۵۰ تا ۸۰ درصد است. این ژن‌ها، ژن‌های سرطان سینه نیز نامیده می‌شوند. اگر مادر یا مادربزرگ شما سرطان سینه داشته احتمال ابتلای شما به این بیماری می‌تواند بالا باشد. از دهه ۱۹۹۰ می‌توان با آزمایشاتی این ژن را تشخیص داد. زنی که این ژن را حمل می‌کند باید خود تصمیم بگیرد که آیا حاضر است پیشاپیش سینه‌اش را کاملا بردارد یا نه. با برداشتن سینه خطر ابتلا به سرطان سینه می‌تواند به کلی برطرف شود. راه دشواری که یکی از هنرپیشه مشهور انتخاب کرد. او تصمیم گرفت هر دو سینه خود را بردارد. در سال‌های اخیر بر شمار زنانی که مسیر او را رفته‌اند بیشتر شده است.

سرطان پستان باشد.

در کاهش احتمال ابتلا به سرطان نیز عوامل متعددی موثرند. یکی از عوامل ورزش است. حداقل سه بار در هفته و هر بار دست‌کم نیم ساعت ورزش کنید، طوری که عرق کنید و ضربان قلب‌تان بالا رود، سیگار نکشید، مصرف الکل را به حداقل برسانید، در پخت و پز از روغن‌های اشباع‌شده پرهیز کنید چون این گونه روغن‌ها احتمال ابتلا به سرطان را زیاد می‌کند و آرامش روانی بدن شما را در برابر بیماری‌های بسیاری مقاوم می‌کند، از جمله  در برابر سرطان.

صورتی، رنگی برای سرطان سینه

رنگ‌ها و نمادها بهترین گزینه برای به ذهن سپردن رویدادها و مناسبت‌ها هستند، نمادها نشانگر یک روز خاص، یک روز مهم، تاثیرگذار و حتی نماد یک خطر و یک بیماری هستند.

بر همین اساس بود که «شارلوت هایلی» بانوی آمریکایی که از سرطان سینه رنج می‌برد دست به یک ابتکار زد و با نشان دادن یک نماد دنیا را نسبت به این بیماری و رنجی که از آن می‌برد آگاه کرد تا جامعه جهانی نسبت به این بیماری زنان حساس‌تر شود. او با خلق نمادی توسط یک روبان صورتی درصدد این برآمد تا دنیا نسبت به بیماری سرطان سینه آگاه‌تر شود.

در حال حاضر به طور متوسط سن ابتلا به سرطان سینه در ایران بین 45 تا 55 سال است درحالی‌که این سن در کشورهای غربی بین 50 تا 60 سال است 

در اثر تلاش‌ها و خدمات او روز اول اکتبر(10مهر) به عنوان روز جهانی آگاه‌سازی درباره سرطان پستان نام نهاده شد. قصه روبان صورتی، قصه مبارزه و درد است. مبارزه‌ای برای حیات و رهایی از یک بیماری است. اکنون روبان صورتی به نماد آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی درباره بیماری سرطان پستان تبدیل شده است.

شاید امروز کسی به یاد نیاورد که روبان صورتی ابتکار شارلوت هیلی است، چرا که این روبان اکنون ماموریت مهم‌تری با این شعار دارد: «آگاهی بخشی درباره سرطان سینه». به گفته تمام متخصصان جراحی سینه آگاهی زنان نقش عمده و چشمگیری در پیشگیری از سرطان سینه دارد. به امید روزی که دیگر هیچ زنی از سرطان سینه رنج نبرد.