یک کارشناس ارشد مسائل آمریکا گفت: تا زمانی که یک تحول اساسی و رخداد بنیادین در روابط تهران و واشنگتن رخ ندهد، این فرمان توسط هر کسی که رئیس‌جمهور باشد، تمدید شود.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به تمدید وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران توسط دونالد ترامپ گفت: وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران برای اولین بار پس از اشغال ایالات متحده توسط دانشجویان پیرو خط امام در ۱۳ آبان ماه ۱۳۵۸ (برابر با ۴ نوامبر ۱۹۷۹) اعمال شد. در آن زمان، آمریکایی‌ها اعتقاد داشتند اشغال سفارتخانه‌شان نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی است.

وی ادامه داد: البته پیش از آن، سفارت آمریکا یک بار دیگر توسط گروه‌های چپگرا مورد تعرض قرار گرفته بود که پس از ساعتی این سفارتخانه خالی شد. آمریکایی‌ها نیز در ماجرای ۱۳ آبان هم فکر می‌کردند که دانشجویان از سفارتخانه‌شان پس از یکی، دو روز تاخیر خارج می‌شوند ولی پس از عدم تخلیه سفارت آمریکا و حمایت‌هایی که از این عمل صورت گرفت، جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده فرمان وضعیت فوق‌العاده و اضطرار ملی را صادر کرد که به رئیس‌جمهور اجازه می‌داد اقداماتی انجام دهد از جمله توقیف اموال ایران، بلوکه کردن دارایی‌های ایران و اثرگذاری بر قراردادهایی که میان ایران و آمریکا برقرار است. 

 ارتباط دادن تمدید وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران با توسعه سامانه دفاع موشکی ایران بیشتر یک عملیات روانی است. آمریکایی‌ها در 40 سال گذشته همه موضوعات را به یکدیگر ارتباط می‌دهند و ارتباط دادن همه مسائل به یکدیگر چیز عجیبی نیست

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران یک تاریخ انقضا دارد که پس از آن، کارتر آن را تمدید کرد و این تمدید، به عنوان یک سنت باقی مانده است، گفت: این فرمان ۴۰ سال است توسط روسای‌جمهور مختلف، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه تمدید می‌شود و دو روز پیش نیز دونالد ترامپ آن را برای دومین بار تمدید کرد.

ادامه تمدید تا تحول اساسی در روابط تهران-واشنگتن

ابوالفتح افزود: به نظر می‌آید تا زمانی که یک تحول اساسی و رخداد بنیادین در روابط تهران و واشنگتن رخ ندهد، این فرمان توسط هر کسی که رئیس‌جمهور باشد، تمدید شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا برجام نتوانست مانع از تمدید این وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران شود؟ تصریح کرد: برجام توافقی میان ایران و شش کشور درخصوص بحث فعالیت‌های هسته‌ای ایران و مجموعه تحریم‌هایی که به این بهانه علیه ایران اعمال و به اجرا درآمده بود، است. بر این اساس، با دستیابی به توافق هسته‌ای، تحریم‌هایی که ایالات متحده به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال کرده بود، به حالت تعلیق درآمدند اما دیگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران که شامل تحریم‌های اولیه و فراسرزمینی – که به خاطر مسائلی نظیر اشغال سفارت آمریکا و ادعاهایی نظیر نقض حقوق بشر در ایران، حمایت ایران از تروریسم، فعالیت‌های مخرب ایران در خاورمیانه و... – اعمال می‌شدند و با دستیابی به برجام در وضعیت آنها تغییری ایجاد نشد. در همان زمان هم رئیس‌جمهور وقت آمریکا، باراک اوباما وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران را تمدید کرد.

فرمان وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران یک تاریخ انقضا دارد و 40 سال است که توسط روسای‌جمهور مختلف، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه تمدید می‌شود. دو روز پیش نیز دونالد ترامپ آن را برای دومین بار تمدید کرد

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در پاسخ به پرسشی درباره توان تحریمی تمدید وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران خاطرنشان کرد: اگرچه این وضعیت در طول 40 سال گذاشته تمدید شده است، ولی براساس گفت‌وگوهای که مقامات ایران و آمریکایی داشتند و توافقاتی که حاصل شد که به بیانیه الجزایر شهرت یافت، بسیاری از اختلافات مالی ایران و آمریکا حل و فصل شد و دیوان داوری ایران و آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه نیز تشکیل شد که دعاوی حقوقی ایران و آمریکا در آنجا مورد بررسی قرار می‌گیرد. ابوالفتح با تاکید بر اینکه تمدید وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران بیشتر حالت سمبلیک دارد، گفت: تمدید وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران به کشورهای دیگر پیام می‌دهد که روابط میان تهران و واشنگتن هنوز غیرعادی است و به حالت عادی و معمولی تبدیل نشده است. این تمدید، از نظر عملی فشاری علیه ایران وارد نمی‌کند و تاثیر چندانی هم ندارد.

 عملیات روانی تمدید وضعیت اضطراری با مسئله موشکی 

وی اضافه کرد: تحریم‌هایی مورد بحث است و به ایران فشار وارد می‌کند که از زمان بیل کلینتون اعمال شده و به تحریم‌های ثانویه و فراسرزمینی شهرت یافتند که بر روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی دوجانبه ایران با کشورهای دیگر تاثیر می‌گذارد. همچنین تحریم‌های هسته‌ای که در دولت نخست باراک اوباما در زمان وزارت امور خارجه هیلاری کلینتون اعمال شدند که با برجام اجرای آنها تعلیق و با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای مجددا اعمال شدند، اثرگذار هستند. این کارشناس ارشد مسائل آمریکا درباره تمدید وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران توسط دونالد ترامپ و ارتباط دادن آن با توسعه سامانه دفاع موشکی ایران هم بیان کرد: ارتباط دادن این مسئله بیشتر یک عملیات روانی است. آمریکایی‌ها در 40 سال گذشته همه موضوعات را به یکدیگر ارتباط می‌دهند، به ویژه آنکه می‌خواهند ماجرای گروگان‌گیری و اشغال سفارت آمریکا را زنده نگه دارند. بنابراین ارتباط دادن همه مسائل به یکدیگر چیز عجیبی نیست.

ابوالفتح با بیان اینکه در جنگ روانی و اقتصادی، طرح انواع و اقسام ادعاها و اتهامات عادی است، یادآور شد: ممکن است مسائلی که مطرح می‌شود، با یکدیگر ربطی هم نداشته باشند که آمریکا نگرانی در این باره ندارد بلکه به دنبال تاثیرگذاری بر افکارعمومی است.