برای اولین بار در ۳۳ سال گذشته فرزند ارشد رهبری در مراسم غبارروبی حرم حضرت امام رضا (ع) شرکت کرده است.

به گزارش رویداد۲۴، تصاویری از مراسم غبارروبی ضریح امام رضا (ع) منتشر شده که نشان می‌دهد برخلاف رویه سال‌های گذشته، سید مصطفی خامنه‌ای، فرزند ارشد آیت‌الله خامنه‌ای در این مراسم شرکت کرده است.

بررسی‌ها و جستجو در وبسایت رسمی بیت رهبری و سایر وبسایت‌های خبری، نشان می‌دهد از سال ۱۳۶۹ یعنی نخستین سال رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، ایشان تقریبا هر سال، یا در پایان سال یا در شهریور ماه در مراسم غبارروبی حرم حضرت امام رضا شرکت کرده‌اند. 

در ۳۳ سال گذشته تنها ۱۲ سال هیچ سندی از حضور رهبری در این مراسم وجود ندارد و در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ هم به دلیل شیوع کرونا اساسا این مراسم برگزار نشده است. لازم به ذکر است سال‌هایی که تصویر یا خبری از حضور رهبری در جستجوی اینترنتی وجود ندارد به ویژه در دهه ۷۰ و ۸۰، الزاماً به معنی عدم حضور رهبری در این مراسم نبوده بلکه در این سال‌ها محتوا‌های بارگذاری شده در وبسایت‌های خبری، کامل نبوده است. در برخی سال‌ها که مراسم غبارروبی بدون حضور رهبری برگزار شده، نماینده رهبری در آستان قدس این مراسم را برگزار کرده است. این بار اما فرزند ارشد ایشان در برگزاری این مراسم حضور داشته‌ است. 

این دومین‌بار در ماه‌های اخیر است که نام فرزندان رهبری به اخبار راه پیدا کرده است. در روز‌های منتهی به انتخابات مجلس خبرگان، برخی کاندیدا‌های این مجلس درباره گزینه‌های جانشینی گفتگو‌هایی با رسانه‌ها انجام دادند.

مصطفی پورمحمدی در این باره به رویداد۲۴ گفت: مطلع است که رهبر انقلاب با هرگونه موروثی‌شدن رهبری مخالف هستند، اما او در مقام عضو خبرگان محافظه‌کاری نخواهد کرد و اگر کسی شایسته رهبری باشد، فارغ از آنکه نسبتی با رهبر یا مقامات کشور داشته باشد، به او رای خواهد داد، مگر آنکه این انتخاب پیامد‌های تند اجتماعی داشته باشد.

محمود محمدی عراقی، عضو مجلس خبرگان هم در گفتگو با ایلنا خاطره‌ای نقل کرده مبنی بر این که رهبری با این استدلال که بررسی سابقه فرزندانشان «شبهه موروثی بودن رهبری را مطرح می‌کند»، با این کار مخالفت کرده‌اند. به گفته محمدی عراقی، «یک بار... در کمیته سه نفره درباره یکی از فرزندان رهبری که شاید از نظر علمی در سطح بالایی است، بحثی می‌شود.» او ادامه داد: «این خبر به گوش رهبری می‌رسد و ایشان نهی می‌کنند و می‌گویند این کاری که شما می‌کنید شبهه مسئله موروثی بودن رهبری را مطرح می‌کند، بنابراین حتی اجازه بررسی هم نمی‌دهند.»

محمود محمدی عراقی سپس به موردی دیگر اشاره می‌کند که رهبری گفته‌اند «دور این مسئله را خط بکشید.»

او در ادامه می‌گوید: «سیاست رهبری این است که افراد وابسته و نزدیک ایشان به‌ ویژه فرزندان ایشان هیچ گونه سمتی را قبول نکنند.»