طهمورث حسینی

انتخابات یازدهم اسفند در عرصه سیاسی ایران از آن دسته رخدادهایی است که باید هر روز منتظر یک شگفتی و حاشیه از آن بود. مجلسی که هنوز آغاز به کار نکرده تکانه‌های شدیدی در کنش گروه‌ها و احزاب ایجاد کرده و انتظار می‌رود این روند تا زمان آغاز به کار رسمی مجلس حداقل برای جریان اصولگرا پرحاشیه‌تر و پرهزینه‌تر باشد.

دعوای جریان جدید انقلابی و تندرو با زعمای اصولگرایی که از چند روز مانده به انتخابات آغاز شده بود، هنوز هم ادامه دارد و وارد فاز رسانه‌ای شده است. لیدر این روزهای جریان تندرو حمیدرضا رسایی است که با گفته‌ها و نوشته‌های خود، خطوط قرمز بخش دیگری از اصولگراها را به راحتی زیر پا می‌گذارد و از این رو عصبانیت این جریان را برانگیخته است.

مساله ریاست مجلس و حمله هماهنگ رسانه‌های اصولگرا به رسایی

رسایی چند روز بعد از قطعی شدن حضور محمد باقر قالیباف با حداقلی‌ترین رای ممکن در مجلس دوازدهم، برای رئیس کنونی مجلس خط و نشان کشید که هیات رئیسه را باید تحویل دهد. همین خیز برداشتن برای اثرگذاری بر ریاست مجلس آینده کافی بود که بخشی از جریان رسانه‌ای قدرتمند در جریان اصولگرایی که بیشتر به سمت سپاه هم گرایش دارد علیه این منتخب تهران اعلام موضع‌ کند. روزنامه جوان جزء  اولین‌ها بود و که رسایی را دچار توهم قدرت خواند و نوشت: «حمید رسایی در نخستین واکنشی که به انتخاب خود در مجلس داشت، با نوعی حاشیه‌سازی مکروه و ضدمردمی و در جملاتی متوهمانه که نشان می‌دهد خود را یک جریان یا چیزی بیش از یک منتخب، تصور کرده است، از همین‌حالا برای انتخاب رئیس مجلس خط‌ونشان کشید تا نشان دهد نه دغدغه مردم را دارد و نه درکی از خواسته‌های رهبری‌معظم از نمایندگان را و نه چارچوب فکری‌اش کار و انجام وظایف نمایندگی است و بیش‌از هرچیز درگیر توهم قدرت و ریاست شده است.»

رسایی چند روز بعد از قطعی شدن حضور محمدباقر قالیباف با حداقلی‌ترین رای ممکن در مجلس دوازدهم، برای رئیس کنونی مجلس خط و نشان کشید که هیات رئیسه را باید تحویل دهد. همین خیز برداشتن برای اثرگذاری بر ریاست مجلس آینده کافی بود که بخشی از جریان رسانه‌ای قدرتمند در جریان اصولگرایی که بیشتر به سمت سپاه هم گرایش دارد علیه این منتخب تهران اعلام موضع‌ کند

 این روزنامه ادامه داد: «از آنجا که برخی چهره‌های دیگر نیز در همین رویکرد و توهم غوطه می‌خورند، باید گفت این حرف‌ها نه نیاز کشور و نه نیاز مردم است، این‌ها فقط هوای نفس سیاسی است که مردم با آن خوب آشنا هستند و برای همین تا نیمی از نمایندگان هر دوره را کنار می‌ریزند، چون می‌دانند که از این هواگردی‌ها چیزی برای مردم درنمی‌آید. رسایی در مغالطه‌ای آشکار کاهش رأی پایین امثال قالیباف را نسبت به دوره قبل، نشانه اقبال به خود اعلام کرده است!.»

بعد از حملات سنگین روزنامه جوان، خبرگزاری فارس پویش رد اعتبارنامه رسایی را به راه انداخت و مخاطبان این رسانه خواستار حذف این چهره از مجلس دوازدهم شدند. موضوعی که بیش از آنکه احتمال وقوع داشته باشد تنها برای فشار مضاعف بر این نماینده تندرو شکل گرفته است. البته خبرگزاری فارس بعد از دو روز این پویش را روز گذشته از صفحه خود حذف کرد.

تشکر معنادار از فرمانده سپاه و ژست قهرمان

بعد از حملات رسانه‌های نزدیک به سپاه، رسایی در توئیتی معنادار نوشت: «از فرماندهان عالی سپاه (سردار سلامی و سردار نقدی) و رئیس اطلاعات سپاه (حاج کاظم) سپاسگزارم که در انتخابات این دوره، اجازه دخالت و سوءاستفاده از این نهاد مقدس به نفع یک جریان سیاسی را ندادند و قاطعانه در برابر معدود قانون‌شکنان ایستادند. عصبانیت سردبیر روزنامه جوان برایم قابل درک است.» این متن و استفاده از جمله «در انتخابات این دوره» شائبه‌های دخالت در دوره‌های گذشته را ایجاد کرد. محمد مهاجری پیش از این نوشته بود که جا دارد رئیس‌جمهور از زحمات خالصانه و خالص‌سازانه سردار عزیز جعفری و شرکا در تشکیل مجلسی که سه چهارم نمایندگانش وکیل‌الدوله هستند تشکر کند. این اتفاقات نشان داد که بخشی از نمایندگان مورد حمایت قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیةالله الاعظم که سردار عزیزجعفری مسئولیت آن را برعهده دارد، بوده و البته این رویکرد منتقدانی حداقل در مجموعه رسانه‌ای سپاه دارد.

این چهره تندرو البته بعد از پویش فارس ژست قهرمانانه گرفت و نوشت: «بعد از فحاشی روزنامه جوان و توهین‌های خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری فارس با اشتراک گذاشتن یک پست، خواستار رد اعتبارنامه حمید رسایی شد! اگر این طلبه از این ادا و اطوار‌ها می‌ترسید، رسایی می‌شد؟! مگر وارد چه منطقه ممنوعه‌ای شده؟! مگر زیر چه میزی زده که برآشفته‌اید؟! این رسانه‌ها ازکجا خط می‌گیرند؟»

روایت های متفاوت و عجیب منتشر شده از اختلافات جریان اصولگرایی پس از انتخابات مجلس دوازدهم نشان از روزهای به مراتب سخت‌تر برای آنان دارد. فعلا این دعوا در رسانه‌های این جریان بالا گرفته و در آخرین تحول، خدابخشی، معاون سیاسی صداوسیما به دلیل دعوت از رسایی و آنچه هدایت برنامه از سوی او خوانده می‌شود، از سمت خود برکنار شده است

حضور رسایی در تلویزیون و بنزین ریختن بر آتش اختلافات

صداوسیما و معاونت سیاسی آن که بارها نشان داده بود مهمترین حامی جریان تندرو بوده تلاش کرد که در برابر موج انتقادات سایر رسانه‌های اصولگرا از این چهره دفاع کند. البته انتخاب اشتباه زمان حضور رسایی در تلویزیون و تنها ساعاتی بعد از بیانات مقام رهبری و تذکر به نمایندگان منتخب مبنی بر پرهیز از تفرقه و تلخ نکردن کام مردم، آتش اختلافات را تندتر کرد.

او در این برنامه به صراحت از رسانه‌های فارس، تسنیم و جوان گلایه و انتقادات تندی را نیز متوجه قالیباف کرد. بردن اختلافات مطرح شده در فضای مجازی به تلویزیون مانند بنزین ریختن بر آتش اختلافات اصولگرایان بود.

رسایی در تلویزیون به صراحت برخی رسانه‌های اصولگرا را هدف قرار داد و گفت: «من می‌گویم باید تغییر ایجاد شود و یک باره برخی رسانه‌ها شروع به فحاشی‌ و حمله می‌کنند، در حالی که این طبیعت انتخابات است. الان مثل روز روشن است که برخی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها در این یکی دو روزه انواع و اقسام فحاشی‌ها را نسبت به من انجام داده‌اند. برخی اعضای هیأت مدیره این رسانه‌ها، عضو شورای ائتلاف هستند و نظرشان به سمت آقای قالیباف است»

روزنامه خراسان در این باره علاوه بر رسایی، صداوسیما را هم مورد نقد قرار داد و نوشت: «این گفت وگوی زرد و عجیب رسانه ملی و اصرار بر نام آوردن افراد و طرح اتهامات روی آنتن زنده با موجی از واکنش‌ها در فضای مجازی همراه شد. برخی از کاربران با اشاره به بیانات و توصیه‌های رهبر انقلاب مبنی بر این که «نمایندگان جدید مراقب باشند کام ملت و فضای سیاسی کشور تلخ نشود» از اظهارات رسایی انتقاد کردند.»

یزدان پناه، رئیس اداره اخبار مجلس هم در واکنش به این برنامه نوشت: «تنها چند ساعت پس از هشدارهای صریح رهبر انقلاب به نمایندگان منتخب نسبت به پرهیز از «دعوا راه انداختن»، «کشمکش»، «ستیزه‌گری» و «سخنان اختلاف‌انگیز»، صداوسیما در گفت‌وگوی ویژه خبری از آقای رسایی دعوت کرد و مجری به طرز خارج از عرف، موضوع بحث را به جایی کشاند که رسایی دست به تخریب و تهمت علیه دکتر قالیباف زد. یعنی حتی اجازه ندادند یک ‌روز از هشدار آقا بگذرد و بعد خیمه شب بازی کنند.»

کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصلوگرا نیز اظهارکرد: «چنین به نظر می‌آید که باید کسانی که پشت سر آقای رسایی و لیست او قرار گرفتند، به ایشان تذکر بدهند و قطعا باید از رفتار‌های ایشان و برخی‌ها که مجلس را جایی برای دعوا و تسویه حساب انتخاب کردند، مراقبت کرد. اعتقاد من این است که تذکر مقام معظم رهبری بسیار به‌موقع و بجا بود و این آقایان نباید کاری می‌کردند که هنوز مجلس شکل نگرفته تذکر دریافت کنند.»

حذف حامی تندروها   از صداوسیما

خطای صداوسیما و انتقادات فراوان به رویکرد این رسانه باعث شد تا 48 ساعت بعد از شعله‌ور شدن مجدد اختلافات، علیرضا خدابخشی، معاون سیاسی صداوسیما از سمت خود برکنار و محمدعلی صائب، رئیس خبرگزاری صداو سیما با حفظ سمت، جایگزین وی شود. هرچند خدابخشی بعد از این اخبار با انتشار استعفای خود تلاش کرد که نشان دهد خاتمه فعالیت او در یکی از مهمترین معاونت‌های این رسانه، خود خواسته بوده است؛ اما سردبیر خبرگزاری خانه ملت در توئیتی مدعی شد که شخص خدابخشی در گوشی از مجری خواسته تا آن سوالات را از رسایی بپرسد.

روایت‌های متفاوت و عجیب منتشر شده از اختلافات جریان اصولگرایی پس از انتخابات مجلس دوازدهم نشان از روزهای به مراتب سخت‌تر برای آنان دارد. محمود صادقی معتقد است که مسیر این مجلس مانند مسیر احمدی‌نژاد است و وقتی زمینه برای حضور چنین افرادی فراهم می‌شود باید منتظر شاخ و شانه کشیدن این افراد هم بود.