سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه اخیر شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس بیان کرد: ایران انتظار دارد که همسایگان با رویکرد واقع‌گرایانه از اظهارات واهی پرهیز کنند. 

به گزارش ایرنا، ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی روز دوشنبه خود با خبرنگاران بیان کرد: همواره بر حاکمیت خود بر جزایر سه گانه تصریح کردیم و همواره بر اساس قوانین بین‌المللی بر این حق خود تاکید کردیم و شورای همکاری خلیج فارس در جایگاهی نیست که بخواهد در این ارتباط اظهار نظر کنند. صدور بیانیه‌های یکطرفه نافی فضای مثبت روابط میان ایران با کشورهای این منطقه است. 

واکنش  به  ادعاهای  جدید  در خصوص  میدان آرش

وی در خصوص ادعای مطرح شده برخی کشورهای خلیج فارس در قبال حق استفاده از میدان گازی آرش گفت: لازم است اشاره کنیم که در این خصوص مواضع اصولی خود را مبتنی بر قوانین بین‌المللی بارها اعلام کردیم و طرح ادعاهای یکجانبه هیچ حقوقی را برای مدعی ایجاد نخواهد کرد. ما با مقامات کویتی بر تداوم مذاکرات فنی و حقوقی تاکید کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: نگاه ما در مناسبات با همسایگان تلاش برای ساختن فضایی مثبت و سازنده و تاکید بر موضوعات مشترک و دوستانه است و طرح این قبیل موضوعات در بیانیه‌های یکجانبه به هیچ وجه قابل قبول نیست.

کانال‌های دیپلماتیک   با آمریکا 

همچنان  با  واسطه  فعال  هستند

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتخابات در آمریکا بیان داشت: موضوع انتخابات آمریکا را موضوع داخلی تلقی می‌کنیم. آنچه که برای ما مهم است رفتار دولت آمریکا نسبت به ایران است. تغییرات روسای جمهور در آمریکا امری مرتبط با مردم این کشور است. انتظاری که از دولت‌های آمریکا داشتیم این بود که از مداخله در امور داخلی ایران خودداری کنند و در تعامل با احترام رفتار کنند.

وی گفت: با برجام هم آمد و رفت دولت‌ها تغییری در تعهد این کشور ایجاد نخواهد کرد. دولت آمریکا به طور یکجانبه خارج شد و مسئولیت‌ها متوجه آمریکاست. در خصوص برجام هدف اصلی ما لغو تحریم‌های ظالمانه و برخورداری ملت از حقوق تعریف شده در چارچوب این قرارداد است. کانال‌های دیپلماتیک همچنان با واسطه فعال هستند.

کنعانی افزود: چارچوب‌های دیپلماتیک باقی است و تغییری ایجاد نشده است. ما پایبند به میز مذاکره هستیم و در صورت حسن نیت طرف مقابل امکان جمع بندی مذاکرات و بازگشت همه طرف‌ها همچنان وجود دارد.

کنعانی در خصوص گروه‌های مقاومت در شرکت همه در کمپین حمایت از ملت فلسطین نیز بیان داشت: ما از ابتدای جنگ رژیم علیه غزه از همه ظرفیت‌های خودمان استفاده کردیم. حمایت ایران از فلسطین یک حمایت قدیمی و ریشه دار است. ما اشغال فلسطین را همواره اشغال ظالمانه قلمداد می‌کنیم. در بحران اخیر هم ما از همه تلاش‌های خود برای پایان جنگ استفاده کردیم.

وی ادامه داد: بارها اعلام کردیم هفت اکتبر رخدادی در خلا نبود بلکه واکنشی به ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین بود. ما نسبت به ضرورت پایان فوری حملات به فلسطین تلاش می‌کنیم. طبیعتا ماه رمضان فرصت دیگری است که می‌تواند تلاش‌های امت اسلامی را منسجم‌تر کند و پیام منسجم‌تری نسبت به رژیم ارسال کند و ما شاهد پایان جنگ بربری علیه ملت فلسطین باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان در خصوص اخباری مبنی بر لغو قرارداد ایران و ارمنستان هم خاطرنشان کرد: من از این موضوع اطلاعی ندارم، اما روابط ایران و ارمنستان سازنده است و در چارچوب کمک به امنیت منطقه‌ای است، روابط ایران با همسایگان مبتنی بر سیاست همسایگی است.

مقامات  افغانستان حقوق آبی  ایران  را  تامین کنند

کنعانی افزود: در خصوص حق آبه هیرمند و مسائل مرتبط با افعانستان، موضع ما روشن لست و بر اساس معاهده ۱۳۵۱ این یک حق اثبات شده است. مقامات سرپرستی افعانستان هم پایبندی خودشان بر این معاهده را اعلام کردند و انتظار داریم مقامات افعانستان فراتر از اظهارات، حقوق آبی ایران را تامین کنند.