عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: یکبار در زمان مرحوم آیت‌الله یزدی چون ایشان عضو کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ بوده که در مورد کسانی که در مورد رهبری آینده بررسی و تحقیق می‌کنند، گویا در بین آن کمیته سه نفره درباره یکی از فرزندان رهبری که از نظر علمی در سطح بالایی است، بحثی می‌شود. این خبر به گوش رهبری می‌رسد و ایشان نهی می‌کنند و می‌گویند این کاری که شما می‌کنید شبهه مسأله موروثی بودن رهبری را مطرح می‌کند، بنابراین حتی اجازه بررسی هم نمی‌دهند.

آیت‌الله محمود محمدی‌عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: در مورد دیگر اینطور شنیدم از رهبر انقلاب کسب اجازه می‌کنند که آیا شما اجازه می‌دهید ما در مورد شخصی که منسوب به شما است بررسی را انجام دهیم که در پاسخ می‌گویند نخیر، دور این مسأله را خط بکشید. بنابراین ابدا و مطلقا چنین چیزی مطرح نبوده و ملاک مسأله شایستگی است. حضرت آقا ۴ پسر دارند و این ۴ نفر همه روحانی و طلبه هستند. آن زمان که ما در دهه ۷۰ در دانشگاه تهران بودیم، یکی از فرزندان رهبری دانشجوی دانشگاه تهران بود و بعد هم به حوزه رفتند. اما هیچ‌کدام از آنان هیچ مسئولیتی در کشور ندارند. این موضوع نشان می‌دهد که سیاست رهبری این است که افراد وابسته و نزدیک ایشان به ویژه فرزندان ایشان هیچ‌گونه سمتی را قبول نکنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حسن روحانی از نظر فقهی در مجلس خبرگان رهبری فرد قابل قبولی هستند، گفت: طبعا ایشان از نظر علمی برای مجلس خبرگان تأیید شده است و فکر نمی‌کنم آقای روحانی از نظر علمی رد صلاحیت شده باشد. ردصلاحیت آقای روحانی به مسائل دیگری مربوط می‌شود که در این زمینه اطلاع دقیقی ندارم اما شورای نگهبان قانونا موظف است به خود فرد اعلام کند و اگر آن فرد خواست می‌تواند اعلام عمومی کند. تصور من این است که از نظر جنبه‌های علمی چون در دوره‌های قبلی تایید صلاحیت شدند، به این دلیل رد صلاحیت نشدند. 

محمدی‌عراقی در پاسخ به این سوال با توجه به آنکه احتمال می‌رود در دوره بعدی مجلس خبرگان کار نمایندگان به انتخاب رهبری آینده برسد، اهمیت انتخابات مجلس خبرگان این دوره نسبت به دوره‌های گذشته را چقدر جدی می‌بینید، گفت: اصلا شکی نیست که این دوره ضرورت و اهمیت بیشتر و مسئولیت سنگین‌تری دارد. یعنی مسئولیت اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ که مربوط به انتخاب رهبری است در دوره جدید سنگین‌تر خواهد شد ما امیدواریم چنین شرایطی پیش نیاید، اما به هرحال عمر دست خدا است. دشمنان ما روی این دوره مجلس خبرگان خیلی حساس هستند. زیرا می‌گویند سن رهبری بالا رفته و احتمالا در دوره جدید مجلس خبرگان مسأله انتخاب رهبری اتفاق بیفتد.

وی افزود: همچنین از نظر وظیفه دوم، مقام معظم رهبری در جلسه‌ای به اعضای مجلس خبرگان به طور جدی تذکر دادند فرمودند هیأت تحقیق باید وظیفه خود را انجام بدهد. شرایط سنی رهبر، شرایط سلامتی رهبر باید توسط مجلس خبرگان مورد مراقبت قرار بگیرد. بنابراین این کمیسیون یا هیأت تحقیق وظیفه خیلی سنگینی دارد لذا از این نظر هم این مجلس 

مهم است.