«کاش بجای این کار‌های نمایشی جلف، بروید سراغ کشف دلیل اخراج اساتیدی که هرکدامشان یک سرآمد علمی و فرهنگی جامعه اند. اینقدر فرهنگ مملکت را حقیر نکنید.» محمد مهاجری؛ فعال سیاسی اصولگرا در کانال تلگرامی خود، خطاب به وزیر علوم دولت نامه‌ای به شرح زیر نوشته است:

«جناب آقای زلفی‌گل وزیر محترم علوم

ظاهراً جنابعالی از آقای محمدمهدی اسماعیلی وزیر محترم ارشاد به عنوان چهره «سرآمد فرهنگی» تقدیر کرده و به او جایزه داده‌اید.

برای لحظاتی چشمانتان را ببندید و به شخصیت‌های فرهنگی کشور فکر کنید. محمدمهدی اسماعیلی کجای فرهنگ این مملکت است؟ چون شما و او هر دو وزیرید به هم نان قرض می‌دهید؟ جرات دارید بگویید به دستور چه کسی چنین عنوانی برای او تراشیده اید؟

ضمن احترام به وزیر محترم ارشاد، همین الان تشریف ببرید توی خیابان و از ۱۰۰ رهگذر به طور اتفاقی بپرسید اسم وزیر ارشاد چیست؟ اگر یک نفر و فقط یک نفر اسم او را می‌دانست جایزه نوش جانش!

کاش به‌جای این کار‌های نمایشی جلف، بروید سراغ کشف دلیل اخراج اساتیدی که هرکدامشان یک سرآمد علمی و فرهنگی جامعه اند.

اینقدر فرهنگ مملکت را حقیر نکنید.»

گفتنی است محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در آیین تجلیل از سرآمدان فرهنگی دانشگاه تهران از سوی وزیر علوم به عنوان «سرآمد فرهنگی» معرفی و تقدیر شد.

در جشنواره فرهنگی دانشگاه تهران، برگزیدگان و سرآمدان از هر سه گروه دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه انتخاب و معرفی می‌شوند.

شاخص‌های متنوعی در زمینه انتخاب اساتید سرآمد فرهنگی دیده شده است که همین شاخص‌ها مبنای انتخاب برگزیدگان جشنواره فرهنگی دانشگاه تهران قرار می‌گیرد.

تدوین کتاب، مقاله و تولید اثر بدیع و ارزنده هنری با رویکرد اسلامی در حوزه‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی، مسئولیت‌پذیری در اصلاح و هدایت نگرش‌های مطلوب فرهنگی، کسب جوایز و فرهنگی، طراحی و مشارکت فعالانه در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، نقد و نظریه‌پردازی با تأیید مرجع ذی‌صلاح، برگزاری نمایشگاه آثار و کارگاه هنری با رویکرد فرهنگی- اسلامی- ایرانی و شرکت در کارگاه‌های دانش‌افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی در زمینه‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی برخی معیارهای مهم در این آیین‌نامه است.