انتخابات این دوره از مجلس خبرگان را شاید بتوان به صندلی بازی تشبیه کرد. دایره خودی‌ها آنقدر تنگ شده که در برخی از حوزه‌های انتخاباتی کاندیدا برای تکیه بر کرسی مجلس خبرگان رقابتی نمی‌کند. در برخی از استان‌ها، تعداد صندلی‌ها بیش از تعداد کاندیدای تایید صلاحیت شده است؛ از جمله در استان‌های یزد و البرز. مورد عجیب دیگر استان سمنان و خراسان جنوبی است که از پنج داوطلب، صلاحیت یک نفر از آن‌ها تایید شده که در خراسان جنوبی، سید ابراهیم رئیسی تنها کاندیدای باقی مانده این استان است.

به گزارش دیده‌بان ایران، هرچند پس از واکنش‌ها به حذف رقبای رئیسی، سخنگوی سخنگوی شورای نگهبان به صورت تلویحی به این امر واکنش نشان داد و گفت: «بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، شرط برگزاری انتخابات در تمام حوزه‌های انتخابیه برخورداری از فضا و شرایط رقابتی است لذا تا شرایط لازم برای برگزاری انتخابات وجود نداشته باشد، انتخاباتی برگزار نخواهد شد.»

در حالی ۱۳۸ نفر برای انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان به رقابت می‌پردازند که ۱۱ کرسی از ۸۸ کرسی مجلس خبرگان که متعلق به پنج استان سمنان، البرز، لرستان، یزد و خراسان جنوبی است، رقیبی ندارد. همچنین در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان آمار تایید صلاحیت‌شدگان ۱۸۸ نفر بود که در مقایسه با این دوره کاهش داشته است. گرچه این اعداد پس از اتمام بررسی اعتراضات داوطلبان رد صلاحیت شده اندکی تغییر می‌کند و باید منتظر نظر شورای نگهبان بود، اما آنچه عیان است، معنازدایی از «انتخابات» است. از ۳۱ استان ایران، تا لحظه نگارش این گزارش، آمار رد و تایید صلاحیت کاندیدا‌های ۲۴ استان در خبرگزاری‌ها موجود است.

دیده‌بان ایران همچنین طی جدولی تعداد کرسی، ثبت‌نام کنندگان و رد صلاحیت‌ها را منتشر کرده است.

گفتنی است هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان دیروز ضمن آنکه پایان مهلت ثبت اعتراض داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری را اعلام کرد، گفت: ۹۵ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان مجلس خبرگان که صلاحیتشان تأیید نشده با استناد به بند مربوط به احراز شرایط علمی رد صلاحیت شدند و از شرایط علمی لازم برخوردار نبودند.