محبوبه ولی

سپاه پاسداران دیروز طی چندین اطلاعیه‌ مسئولیت انفجارهایی که نیمه‌شب سه‌شنبه شمال عراق و مناطقی در سوریه را لرزاند، به عهده گرفت. در این اطلاعیه‌ها آمده که نیروی هوافضای سپاه پاسداران با اشراف همه‌جانبه سازمان اطلاعات سپاه مقر داعش و همچنین فعالیت‌های جاسوسی اسرائیل در سوریه و اقلیم کردستان عراق را با 24 موشک هدف گرفته است.

با توجه به هدف گرفتن مهره‌های مرتبط با موساد و اسرائیل، حمله موشکی نیمه‌شب سه‌شنبه سپاه را می‌توان به طور مشخص انتقام از ترور سردار سیدرضی موسوی دانست که اوایل ماه جاری با شلیک سه موشک از سوی اسرائیل هدف قرار گرفت

به گفته سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران 4 فروند خیبرشکن از جنوب خوزستان به مقصد گروه تکفیری در ادلب شلیک شده است. از کرمانشاه 4 فروند و از آذربایجان شرقی 7 فروند به مقر اسرائیل و 9 فروند نیز علیه گروه تکفیری و داعش شلیک شده است. 

بنا به تصریح سپاه پاسداران این حملات در پاسخ به حمله تروریستی 13 دی ماه به کرمان و شرارت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت، انجام شده است. 

گرچه مسئولیت حمله تروریستی کرمان را داعش خراسان بر عهده گرفته و برخی معتقدند که سراغ این گروه را باید در پاکستان و افغانستان گرفت نه اقلیم کردستان. ایران اما اسرائیل را مسئول اصلی آن حمله تروریستی می‌داند و معتقد است که در مقرهای جاسوسی خود در مناطقی که هدف قرار گرفته شده عملیات تروریستی را طراحی و سپس اعضای داعش را برای اجرای آن به خدمت می‌گیرد. 

پس از این عملیات، برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه تصاویری از موشک‌هایی منتشر کردند که روی آنها هشتگ کاپشن صورتی نوشته شده بود و اشاره به جان باختن کودکی با کاپشن صورتی در حمله تروریستی کرمان داشت. 

پس از این عملیات همچنین اکران دیوارنگاره تازه‌ای در میدان فلسطین تهران خبرساز شد که در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب پیدا کرد. خبرگزاری فرانسه با انتشار ویدئویی درباره آن نوشت: «روی ساختمانی در میدان فلسطین تهران، بنر بزرگی با یک موشک و عبارت «تابوت‌های خود را آماده کنید» به زبان‌های فارسی و عبری نصب شده است.»

 پشتیبان موساد در ازای پشتیبان جبهه مقاومت

علاوه بر پاسخ به حمله تروریستی کرمان، این عملیات را با توجه به هدف گرفتن مهره‌های مرتبط به موساد و اسرائیل می‌توان به طور مشخص انتقام از ترور سردار سیدرضی موسوی دانست که اوایل ماه جاری با شلیک سه موشک از سوی اسرائیل هدف قرار گرفت. 

این فرمانده ارشد سپاه قدس نقش کلیدی در پشتیبانی نیروهای مقاومت در منطقه داشت. حال در حمله موشکی نیمه‌شب سه‌شنبه سپاه گفته می‌شود که مهره پشتیبان موساد کشته شده است.

بنا به اعلام منابع خبری و اطلاعاتی پیشرو دیزه‌یی، سرمایه‌دار و تاجر نفتی کُرد و مالک گروه «امپایر و فالکون» در حمله موشکی سپاه به اقلیم کردستان، جان خود را از دست داده است. برخی منابع می‌گویند که او به اسرائیل نفت می‌فروخته است. برخی دیگر اما ارتباط او با اسرائیل را فراتر از این توصیف کرده و اشاره می‌کنند که این تاجر کُرد با موساد ارتباط داشته و مسئول محافظت از (عناصر) آن‌ در اربیل و همچنین مسئول حمایت‌های لجستیکی از آن‌ها بوده است.

علاوه بر او، شبکه کُردی رووداو دیروز مدعی شد یک تاجر مسیحی دیگر که در زمان حمله در ویلای دیزه‌یی حضور داشته نیز طی حملات موشکی سپاه کشته شده است. 

به نوشته این شبکه کردی او «کرم میخائیل» مالک شرکت سامسون است. سپاه پاسداران در اطلاعیه‌های دیروز خود تاکید کرده که «در این حملات یکی از مقر‌های اصلی جاسوسی اسرائیل منهدم شده است.»

بنا به اعلام منابع خبری و اطلاعاتی پیشرو دیزه‌یی، سرمایه‌دار و تاجر نفتی کُرد که در حمله موشکی سپاه به اقلیم کردستان، جان خود را از دست داده، مسئول محافظت از عناصر موساد در اربیل و همچنین مسئول حمایت‌های لجستیکی از آن‌ها بوده است

 عراق سفیرش را فراخواند

این حملات با واکنش تند اقلیم کردستان و دولت عراق مواجه شد. شورای امنیت اقلیم کردستان اعلام کرد که در حملات سپاه به اربیل، حداقل چهار نفر کشته و شش نفر مجروح شده‌اند. 

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر این دولت که گفته می‌شود پیشرو دیزه‌یی از نزدیکان او بوده، این حملات را محکوم و از آن به عنوان یک جنایت یاد کرد. او طی پیامی خواستار واکنش متحدان اقلیم کردستان در جامعه بین‌المللی به این حمله شد.

وزارت امور خارجه عراق نیز در بیانیه‌ای این حمله را «تجاوز به حاکمیت عراق، امنیت مردم عراق و سوء استفاده از حسن همجواری و امنیت منطقه» خواند و اعلام کرد: «دولت عراق در پاسخ به حملات ایران، «همه گام‌های قانونی از جمله شکایت به شورای امنیت سازمان ملل را انجام خواهد داد.»

این بیانیه افزوده است که شورای وزیران کمیته‌ای به ریاست مشاور امنیت ملی عراق برای بررسی حادثه و جمع‌آوری اطلاعات مربوطه برای حمایت از موضع دولت در سطح بین‌المللی تشکیل داده است. علاوه بر این هشدارها، عراق دیروز نصیر عبدالمحسن، سفیر خود را برای رایزنی در این خصوص از ایران فراخواند.  

 داستان ناتمام احزاب کُرد در اقلیم کردستان

اما این نه اولین حمله سپاه پاسداران به اقلیم کردستان است و نه واکنش‌های عراق برای اولین بار است که مطرح می‌شوند. 

طی سال‌های اخیر اقلیم کردستان چندین بار از سوی سپاه پاسداران ایران هدف قرار گرفته است.  تنها دو مورد از آنها مربوط به مهر و آبان پارسال و در بحبوحه ناآرامی‌ها در ایران است. سپاه پاسداران پس از تاکید بر نقش احزاب کُرد مخالف در آتش‌افروزی التهابات و اغتشاشات در ایران و اقدام آنها برای وارد کردن اسلحه و مهمات به کشور، حملاتی را علیه مواضع این گروه‌ها در اقلیم کردستان انجام داد. 

این حملات با اعتراض دولت عراق و دولت اقلیم کردستان مواجه شد، اما ایران همچون گذشته با قطعیت تاکید کرد که عراق باید گروه‌هایی که علیه ایران فعالیت می‌کنند را کنترل کند.

چند ماه بعد یعنی اسفند پارسال دو کشور توافقنامه امنیتی مرزی برای خلع سلاح احزاب کُرد امضا کردند که به موجب آن ایران تا ۲۸ شهریور ماه سال ۱۴۰۲ به عراق مهلت داد تا احزاب کرد ایرانی مستقر در اقلیم کردستان عراق را خلع سلاح و اردوگاه‌های نظامی آنان را تعطیل کند.

شهریور امسال سخنگوی رسمی دولت عراق اعلام کرد که اجرای تعهد بغداد برای اخراج و دور کردن احزاب کُرد مسلح ایرانی از مرز با ایران طبق هماهنگی با اربیل انجام می‌شود و اساساً این احزاب چون پناهجو بوده‌اند، نباید سلاح و مقر نظامی داشته باشند.

فواد حسین، وزیر خارجه عراق نیز پس از تکرار هشدارهای ایران مبنی بر اینکه مهلت ۲۸ شهریور «تمدید نمی‌شود»، از انتقال اردوگاه و پایگاه‌های این احزاب به مناطق دور از اقلیم خبر داد. 

حال اما با حمله دوباره سپاه به اقلیم کردستان و انگشت اتهامی که درباره عملیات تروریستی کرمان و مستقر بودن هسته‌های جاسوسی اسرائیل در این منطقه به سوی آن می‌گیرد، به نظر می‌رسد توافق امنیتی مرزی با عراق نیز چاره‌ساز نبوده است.