رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس دهم درباره فرصت‌های ایران در میان جنگ اسراییل و آمریکا و فلسطین گفت: در موضوع سیاست ایران، اعتقاد من بر این است که آمریکا و اسراییل در بدترین شرایط دیپلماتیک در شرایط امروز دنیا به سر می‌برند و ایران با وجود اینکه هیچ نقشی در شروع جنگ فلسطین ندارد، به طور طبیعی نتوانست نسبت به مقاومت بی‌تفاوت باشد. ایران دو سیاست را باید در پیش بگیرد، اول در عرصه عملیاتی باید شرایطی شکل بگیرد که پایان جنگ تقویت جریانات ضد مداخله بیگانه در منطقه باشد، واقعا جریان مقابله با حضور آمریکا در منطقه یک جریان اصیل است. خاورمیانه جز معدود نقاطی است که حضور آمریکا در آن استثماری بوده و هیچ آبادانی برای منطقه نداشته است. دیپلماسی عمومی در این زمینه باید فعال شود هرچه باید بیشتر از اسراییل حمایت کند، بهترین شرایط برای گسترش دیپلماسی عمومی مقابله با نقش بیگانگان فراهم می‌شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفتگو با «انتخاب» افزود: قسمت دوم قضیه این است که افکار عمومی در منطقه به گونه‌ای فعال شده که رهبران محافظه کار دنیای اسلام هم مجبور به واکنش شدند، در این شرایط من معتقدم که بهترین فرصت برای منطقه‌ای کردن چالش با غرب فراهم شده است؛ لذا باید یک سری تنش‌های کلیشه‌ای و تابوسازی شده کشور‌های منطقه کنار برود و ایران همزمان سیاست تنش زدایی با کشور‌های اسلامی و جذب آن‌ها به سیاست مقابله با افراطی گری صهیونیست‌ها را در پیش بگیرد. تاکنون اتفاقی که افتاده این است که در یک سری بیانیه‌ها شاهد عقب نشینی همراه با تحفظ ایران بودیم. ولی من معتقدم که در حوزه‌های مختلف می‌توان به گونه‌ای فعال‌تر عمل کرد.

وی ادامه داد: دنیای بعد از جنگ فلسطین دنیای جدیدی خواهد بود و دوران گذار آن از جنگ اوکراین شروع شده بود. ایرانی‌ها نباید اجازه دهند که در میان لبخند‌های بی مایه پوتین، فرصت‌های کسب منابع بنیادین قدرت در خاورمیانه از دست برود. از زمانیکه جنگ اوکراین شروع شده این پوتین بود که از مولفه‌های قدرت ایران استفاده کرد، اما ایران هیچ استفاده از روسیه نکرده است.

این تحلیلگر سیاست خارجی درباره سقوط کابینه نتانیاهو پس از پایان جنگ گفت: این موضوع بستگی به پایان جنگ دارد. جنگ برای جریان نتانیاهو خیلی حساس است؛ این جنگ برای این جناح بی پایان خواهد بود لذا نتانیاهو بقای خود را به این جنگ بی پایان گره زده است. آن‌ها معتقد به جنگ بی پایان هستند و به عبارتی مسائل را آخرزمانی می‌بینند. یکی از دلایلی که آمریکا را از همکاری با نتانیاهو وحشت زده کرده است، بحث وصل شدن سیاست آمریکا به جنگ آخرزمانی اسراییل شود. جنبه خطرناک جنگ این است که علاوه بر نتانیاهو یک جریان ایدئولوژیک در اسراییل بقا خود را در زمین‌های سوخته غزه می‌بیند.