رئیسی، قوی‌ترین گزینه  برای ریاست قضا

محمدرضا باهنر،عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، احتمال ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه را قوی دانست و گفت: در حال حاضر قوی‌ترین سناریو و احتمال برای ریاست قوه قضائیه حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی است؛ این گمانه‌زنی‌ها در محافل و مجالس مورد بحث و بیان است، اما هنوز در این باره به طور قطع تصمیم گرفته نشده است. وی درباره نحوه ریاست آملی لاریجانی بر مجمع تشخیص نیز گفت: ایشان کاملاً بحث‌ها را آزاد می‌گذارد و حرف‌ها را خوب می‌شنوند. البته گاهی نظر شخصی خود را می‌دهند، ولی دنبال این هستند که نظر مجمع را جمع‌بندی کنند نه نظر شخصی خود را. 

    


پالرمو مجددا در مجمع  بررسی شد

به گفته غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌ یافته فراملی (پالرمو) دیروز در کمیسیون امنیتی سیاسی این مجمع بررسی شد. وی همچنین خبر داد که جلسه علنی مجمع برای بررسی لایحه پالرمو روز شنبه آتی برگزار می‌شود. کنوانسیون پالرمو دارای سه پروتکل تکمیلی از جمله پروتکل پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق اشخاص مخصوصاً زنان و کودکان، پروتکل علیه قاچاق مهاجرین از طریق زمین، دریا و هوا و پروتکل علیه تولید غیرقانونی و قاچاق مهمات است که دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد به عنوان عهده‌دار این کنوانسیون و پروتکل‌های آن عمل می‌کند.

    


آخرین وضعیت پرونده نماینده متهم به تجاوز

علیرضا سلیمی، عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس درباره پرونده سلمان خدادادی، نماینده ملکان که با انتشار یک فایل صوتی از او در فضای مجازی متهم به تجاوز متهم شده است، با اشاره به جلسه روز گذشته هیأت نظارت درباره این موضوع گفت: «اصالت صوت پخش شده برای ما مشخص نیست و منتظریم تا اسناد بیشتری دستمان برسد. همچنین مدرکی به دست ما رسیده که یکی از خانم‌ها قصد اخاذی از آقای خدادادی را داشته و اعلام کرده باید ۵۰۰ میلیون به حسابش واریز شود و اگر این اتفاق رخ ندهد آبروی این نماینده را می‌برد. اظهارات این خانم جای شک و شبهه دارد که باید بررسی کنیم.» 

    


بیشترین شکایت‌ها به کمیسیون اصل 90 درباره چیست؟

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به تسنیم گفت: بیشترین شکایت در کمیسیون اصل 90 درباره خودروسازان و به ویژه عدم تعهد خودروسازان به مشتریان است. قرار است کمیته‌ای از سوی مجلس و دولت موضوع شکایت‌های که انجام شده را بررسی کند. دو شرکت خودرو‌سازی سایپا و ایران‌خودرو حدود 300 هزار خودرو پیش‌فروش کرده اما تحویل ندادند که باید این موضوع تعیین تکلیف شود.

    


انتقال 215 محکوم افغانستانی  به کشورشان

محمود عباسی، رئیس کمیته انتقال محکومان و معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری با اشاره به توافق وزرای دادگستری ایران و افغانستان گفت: در مرحله سوم از انتقال حدود ۷۰۰ محکوم افغانستانی به کشور متبوعشان، تعداد ۲۱۵ نفر از آنان امروز در مرز دوغارون به مقامات افغانستانی تحویل شدند. 

عباسی اتهام اکثر این محکومان را ورود غیر مجاز و قاچاق مواد مخدر عنوان کرد که در چارچوب موافقت‌نامه انتقال محکومان برای گذرانیدن ادامه محکومیتشان به کشور متبوعشان منتقل می‌شوند.

    


مذاکره با اروپا به نتیجه می‌رسد

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس به مهر گفت: اروپایی‌ها در حال حاضر وقت‌کشی می‌کنند و می‌خواهند ما در حالت معلق باقی بمانیم. از این رو به موازات مذاکرات با اروپا که به احتمال زیاد هم نتیجه‌ای برای ما نخواهد داشت، باید ارتباطات اقتصادی با کشورهای همسایه را تقویت کنیم. با وجود اختلاف نظر بین آمریکا و اروپا در برخی از مسائل، نباید تصور کنیم که اروپا طرف ماست .