مینا محمدزاده

یکشنبه شب خبری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد مبنی بر اینکه یک دختر دبیرستانی که همراه با دوستانش در مترو مقنعه نداشته، در پی بی‌توجهی به تذکر حجاب مامورها و پرت شدن از سوی یکی از آنها، سرش به آهنی برخورد می‌کند و بیهوش می‌شود. در مترو، یک مسافر پزشک وی را احیا(CPR) می‌کند که بی‌‌نتیجه بوده و پس از ۴۰ دقیقه، با آمبولانس به بیمارستان فجر (متعلق به نیروی هوایی) منتقل می‌شود. 

تصاویر منتشر شده‌ پس از آن نیز نشان می‌دهد او در کما و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است. اینطور که گفته شد، در بدو ورود به بیمارستان، وی علائم هوشیاری نداشته و تنها ضربان قلب وی جریان داشته است.

زمزمه‌ها درباره این دختر در حال گسترش بود که مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، دوشنبه ۱۰ مهر همزمان با انتشار ویدئویی گفت: «مقارن ساعت ۷ صبح روز یکشنبه نهم مهرماه یک دختر دانش‌آموز ۱۶ساله در خط ۴ مترو میدان شهدا وارد قطار شد که به دلیل افت فشار بیهوش و توسط دوستان خودش و یک مسافر دیگر قطار که احتمالا پزشک بوده به بیرون از قطار منتقل شد.» 

مسعود درستی افزود: «بلافاصله عوامل اجرایی مترو اقدامات اولیه درمانی روی وی را آغاز کردند و همزمان از اورژانس درخواست کمک شد. تیم اورژانس هم بلافاصله در صحنه حاضر شده و پس از اقدامات اولیه و پایدار کردن وضعیت وی او را به بیمارستان منتقل کردند.» درستی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در بدو ورود این دانش‌آموز برخوردی بین او و کارکنان مترو رخ داده است؟ تأکید کرد: با بررسی فیلم‌ها مشخص شد از زمان ورود این خانم به ایستگاه هیچ‌گونه برخورد لفظی و فیزیکی بین این دانش‌آموز و کارکنان مترو رخ نداده و به هیچ عنوان چنین چیزی ثبت و ضبط نشده است.

اما انتشار این ویدئو ابهام‌های دیگری را به همراه داشت به طوری‌که برخی از کاربران در شبکه‌‌های اجتماعی می‌گفتند که چرا ویدئوی لحظه ورود و قبل از آن منتشر نشده است.

 برخی نیز اصالت ویدئو را زیر سوال بردند چراکه هیچ تایمری روی ویدئو دیده نمی‌شد. ابهام‌ها زمانی بیشتر شد که خبر بازداشت مریم لطفی، خبرنگار روزنامه شرق منتشر شد. وی طبق اعلام مسئولان روزنامه برای تهیه گزارش از ماجرا به بیمارستان فجر در شرق تهران رفته بود، اما نیروهای امنیتی او را بازداشت کردند. گرچه وی دوشنبه شب آزاد شد؛ اما گزارشی که در حال تهیه آن بود نیز منتشر نشد. برخی روزنامه‌نگاران در توئیتر گفتند که وی در حالی که با مادر این دانش‌آموز در حال گفت‌وگو بود، بازداشت شد.

پدر  و  مادر   مقابل   دوربین   ایرنا

متعاقب آن مادر و پدر این دختر که تا سه‌شنبه صبح نامی از او منتشر نشده بود جلوی دوربین ایرنا قرار گرفتند و گفتند: «فکر نمی‌کنیم چیزی که مردم می‌گویند، باشد.»

شهین احمدی، مادر او گفت: «اونجا [مترو] که رفته بودند فکر کنم دخترم فشارش افتاده بود. فکر کنم حالا گفته بودند فشارش افتاده بود. بعد سرش به لبه مترو خورده است.» والدین این دختر اضافه کردند که ویدئوهای مترو را بررسی کردند و چیزی که مردم می‌گویند فکر نکنند باشد. مادرش در این ویدئو می‌گوید که تصاویر را دیده که چگونه دخترش افتاده است. احمد گراوند، پدر دانش‌آموز نیز می‌گوید: همه فیلم‌ها را بررسی کردیم و برای ما ثابت شده که این رخداد یک حادثه بوده است.  وی ادامه داد: دخترم بیمار نبود و هیچ دارویی مصرف نمی‌کرد.  دختر دایی آرمیتا نیز گفته است: هر لحظه شاهد حاشیه‌سازی‌های عجیب و غریب از سوی برخی افراد هستیم، آنها مطالبی برای ما می‌فرستند که تنها حال خانواده را بد می‌کند.

16 ساله،   نقاش،   تکواندوکار و   اصالتا   کوهدشتی

پس از انتشار این گفت‌وگو نام و مشخصات این دختر نیز مشخص شد: آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ساله بیهوش شده در متروی شهدا، اهل کوهدشت لرستان و دانش‌آموز کلاس یازدهم هنرستان دولتی عروه‌الوثقی در منطقه ۱۱ تهران است. او تکواندوکار حرفه‌ای و دان۳ دارد و از دو سال پیش به‌صورت جدی نقاشی را شروع کرده است.

با مشخص شدن مشخصات این دختر متروی تهران ویدئوی دیگری از زاویه دیگری از حادثه آن روز را منتشر کرد. با این حال این ویدئو نیز داخل واگن مترو را نشان نمی‌دهد. این ویدئو از دوربین‌های سکوی مقابل گرفته شده است و در آن شماری دانش‌آموز دختر نشان داده می‌شوند که روی صندلی مترو منتظر ورود قطار هستند. قطار مترو در دو طرف همزمان با یکدیگر می‌رسند و این تصاویر قطع می‌شود و به تصاویری می‌رسد که روز قبل از آن از زمان خروج دانش‌آموزان و بیرون کشیدن آرمیتا منتشر شده بود. دوربین سمتی که دانش‌آموزان سوار قطار شدند تاکنون زمان سوار شدن آن‌ها را نشان نداده است.

گرچه اطلاعاتی که صحت آن‌ها مشخص نیست همچنان دست به دست می‌شود و برخی وضعیت هوشیاری این دختر را پایین توصیف می‌کنند اما هنوز به طور رسمی شرایط جسمانی آرمیتا تشریح نشده است. از سوی دیگر مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در دومین اظهارنظر خود در اینباره گفت که به عیادت این دختر رفته است.

محسن برهانی، حقوقدان در شبکه ایکس نوشت: «شفافیت یعنی الان لباس شخصی‌ها از اطراف بیمارستان فجر نیروی هوایی تشریف ببرند و خبرنگاران در آنجا حاضر و در مورد اتفاقی که برای دختر ۱۶ ساله آرمیتا گراوند اتفاق افتاده است، گزارش تهیه کنند براساس قوانین کشور تهیه خبر از چنین حادثه‌ای جرم نیست.»

درستی مدعی که شد که «شرایط رو به بهبود است»: «خدا را شکر، کادر درمان تمام تلاش خودشان را انجام دادند و شرایط رو به بهبود است.»

رسانه‌های دولتی با انتشار فیلمی بر این که او از حال رفته است و درگیری‌ای وجود نداشته، تأکید دارند.

روزنامه همشهری، ارگان مطبوعاتی شهرداری تهران در یادداشتی تحت عنوان «دروغ‌سازی از بیهوشی دختر نوجوان» تذکر حجاب به آرمیتا گراوند و دوستانش را تایید کرده و نوشته است: «موضوع حجاب و عدم‌رعایت قانون توسط هنجارشکنان همچنان موضوعی داغ در جامعه است. اگر سوار مترو شده ‌باشید و مسافر هرروزه این ناوگان باشید شاهد هستید که مأموران انتظامی در مترو بدون درگیری لفظی و برخورد فیزیکی با هنجارشکنان، فقط صرف بیان یک جمله تذکر رعایت حجاب می‌دهند، اما چند روز گذشته در فضای مجازی شایعات مبنی بر ضرب و شتم دختر جوانی در مترو توسط مأموران مترو به‌دلیل عدم‌رعایت حجاب منتشر شده و ادعا کرده‌اند به‌دلیل ضرباتی که به این دختر توسط مأموران وارد شده او دچار مصدومیت جدی شده و در حال حاضر در بیمارستان بستری ‌است.»

به  ما  گفته‌اند آرمیتا گراوندی  دچار   ایست   قلبی   شده!

د‌یده‌بان ایران برای پیگیری ماجرا و کسب اطلاعات دقیق‌تر با  محل تحصیل آرمیتا گراوندی تماس گرفت. در گفت‌وگوی خبرنگار دیده‌بان ایران با بخش معاونت آموزشی هنرستان عروه‌ الوثقی که ‎آرمیتا گراوند دانش‌آموز آن بوده، مسئولان این هنرستان با این بهانه که خانواده این دانش‌آموز دچار حاشیه خواهد شد، مایل به ارائه توضیحات درباره آرمیتا نبودند؛ معاونت آموزشی این هنرستان تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که به ما گفته‌اند آرمیتا گراوندی دچار ایست قلبی شده!

پرسش   تأمل ‌برانگیز یک  پزشک   متخصص

دکتر شهرام ماکویی، جراح مغز و اعصاب در این مورد که گفته می‌شود، آرمیتا دچار ایست قلبی شده، تشکیک می‌کند و می‌پرسد: «یک سوال دارم اگر ضربه به سر این دختر نخورده چرا سرش پانسمان است؟این تور و گاز که روی سرش است چیزی است که بعد از جراحی برای بستن سر استفاده می‌کنیم.»

این   غیرقابل   تحمل است!

با توجه به مشابهت وضعیت آرمیتا گراوند با مهسا امینی؛ واکنش‌های جهانی بسیاری بر آن مترتب است. افکار عمومی نیز در سایه سکوت مقامات رسمی،‌ با توجه به حضور شدید نیروهای امنیتی در بیمارستان فجر آن را تکرار فاجعه‌  میهمان سقزی می‌دانند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، که همواره در جریان اعتراضات سال گذشته ژست‌های حقوق‌بشری داشت،‌ در واکنش به وضعیت آرمیتا گراوند نیز با انتشار مطلبی در حساب ایکس «توییتر» خود نوشت: «زن جوانی در ایران دوباره برای جانش می‌جنگد. فقط به این دلیل که موهایش را در مترو نشان داد. این غیرقابل تحمل است. پدر و مادر آرمیتا گراوند به جای قرار گرفتن مقابل دوربین، حق دارند بر بالین دخترشان باشند.»

باشد که ...

تا چهارشنبه شب و با گذشت سه روز؛ هنوز هیچ اطلاعات دقیق و خبر رسمی منتشر نشده یا توضیح قانع‌کننده‌ای برای اتفاقی که منجر به مصدومیت این دختر دبیرستانی شده در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است و همچنان روایت‌های متناقضی در این باره به گوش می‌رسد. رسانه‌های خارجی و کاربران شبکه‌های اجتماعی از ضربه به سر او بر اثر درگیری به هنگام تذکر حجاب می‌گویند و رسانه‌های همسو با حاکمیت، روایت دیگری دارند و این دست خبرها را دروغ‌پراکنی می‌نامند. آنچه به شایعات دامن می‌زند انتشار اخباری مبنی بر وجود فضای امنیتی در اطراف بیمارستان فجر و بویژه بخش آی‌سی‌یو و آنچه جای خالی آن به شدت احساس می‌شود، «شفافیت» است.

محسن برهانی، حقوقدان در این زمینه در شبکه ایکس نوشت: «شفافیت یعنی الان لباس شخصی‌ها از اطراف بیمارستان فجر نیروی هوایی تشریف ببرند و خبرنگاران در آنجا حاضر و در مورد اتفاقی که برای دختر ۱۶ ساله آرمیتا گراوندی اتفاق افتاده است گزارش تهیه کنند براساس قوانین کشور تهیه خبر از چنین حادثه‌ای جرم نیست.»  باشد که مسئولین ذی‌ربط با انتشار فیلم کامل ورودی ایستگاه مترو و داخل واگن، به تمامی اقوال ضدونقیض  خاتمه دهند.