سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران مهلت اجرای توافق امنیتی با عراق برای «خلع سلاح» احزاب کرد ایران در اقلیم کردستان عراق را به هیچ وجه تمدید نمی‌کند.

ناصر کنعانی در نشست خبری دیروز افزود: این مهلت «۲۸ شهریور» به پایان می‌رسد و دولت عراق متعهد شده که پس از خلع سلاح، گروه‌های کرد را از پادگان‌های نزدیک مرز به اردوگاه‌های درنظر گرفته شده منتقل کند. 

به گفته وی، «روابط ایران و عراق کاملا دوستانه و مبتنی بر حسن همسایگی است. اما موضوع حضور نیروهای تروریستی در اقلیم کردستان یک نقطه سیاه در مناسبات دوجانبه است و انتظار می‌رود که این نقطه سیاه بر طرف شود».

اعتراض رسمى ایران به توقیف و تخلیه نفت ایران  در ساحل آمریکا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره توقیف و تخلیه نفت ایران، گفت: در غیاب سفیر سوئیس کاردار این کشور را به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه احضار و دو یادداشت اعتراض رسمی به سفارت سوئیس دادیم. نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز اقدام رسمی انجام داد. دولت آمریکا باید بداند تعدی و تعرض به منافع ملت ایران بی پاسخ نخواهد ماند.

کنعانی در ادامه این نشست خبری درباره ادعای بلومبرگ در خصوص کاهش سطح غنی‌سازی گفت: براساس تفاهمی که با دولت آمریکا داریم منتظر اجرای کامل تفاهم اخیر هستیم. درباره صادرات نفت ایران خوشبختانه به رغم تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا صادرات نفت ایران در حال انجام است. مبتنی بر مذاکرات رفع تحریم‌ها این را دنبال می‌کنیم که صادرات نفت ایران هیچگونه محدودیتی را از سوی هیچ طرفی از جمله آمریکا را شاهد نباشد.

وی افزود: در چارچوب سیاست خنثی سازی تحریم‌ها اکنون صادرات نفت ما به بازار‌های جهانی با قدرت ادامه دارد. شرکای نفتی ما در حوزه‌های مختلف جغرافیایی نفت ما را خریداری می‌کنند و با جدیت به احقاق حقوق ملت توجه داریم. در مقطع اخیر شاهد یک اقدام غیرسازنده از سوی دولت آمریکا بودیم. بحث توقیف محموله نفتی ایران که یک اقدام کاملا غیرسازنده است.

ایران پیگیر سرنوشت امام موسی صدر است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران به همراه لبنان پیگیر سرنوشت امام موسی صدر است و در این زمینه بین لبنان و لیبی توافق‌نامه امضا شده و دولت لیبی نیز مسئولیت‌هایی را پذیرفته است و انتظار می‌رود اهتمام ویژه‌ای به خرج دهد تا سرنوشت امام موسی صدر روشن شود. وی افزود: سرنوشت امام موسی صدر برای ما حائز اهمیت است و خدمات وی به منطقه و لبنان فراموش نشدنی است. با لبنان این موضوع را مورد توجه داریم.

ملاحظات و انتظارت ایران از بحرین

کنعانی درباره روابط با بحرین با توجه به نشستی که قرار است با حضور وزرای خارجه هشت کشور ساحلی خلیج فارس در نیویورک برگزار شود، به خبرنگار فارس گفت: پیام‌هایی بین ایران و بحرین مبادله شده و گفت‌وگوهایی به صورت غیرمستقیم جریان دارد. برای دولت ایران این یک اصل است که روابط خودش را با همه کشورهای منطقه و همسایه مبتنی بر منابع مشترک، توسعه دهد. اما در عین حال در چارچوب اصولی که داریم، راجع به روابط با بحرین نیز ملاحظات و انتظاراتی داریم که این ملاحظات و انتظارات در چارچوب مسیرهای دیپلماتیکی که برقرار است منتقل و تبادل می‌شود و این مسیر را ادامه خواهیم داد.