نمایندگان در نشست علنی دیروز (سه‌شنبه، ۲۳ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی با بررسی لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف به صورت یک فوریت با ۱۸۵ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

پیش از آن نمایندگان با بررسی دوفوریت لایحه مذکور با ۱۳۳ رأی موافق، ۷۳ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کرده بودند.

در این جلسه نماینده دولت در دفاع از تقاضای دوفوریت لایحه حمایت از عفاف و حجاب گفت: به استحضار نمایندگان محترم می‌رسانم لایحه‌ای که اکنون تقدیم شده برگرفته از ساعت‌ها تلاش و بررسی مبانی فکری و دینی و اجتماعی است که مورد نظر سران محترم قوا بوده و توسط قوه قضائیه تهیه و با اصلاحاتی اکنون ارائه شده است تا آنچه را که این روز‌ها توسط اکثریتی از اقلیت غافل به عنوان خودنمایی و بی‌توجهی به هنجار‌های اسلامی صورت می‌گیرد دعوت و تذکر و نهایتاً جرایم مالی و محدودیت‌های اجتماعی به خود آیند و از بازیچه شدن برای معاندین دست بردارند.

وی تصریح کرد: در بخش دیگری از لایحه، با اقلیتی معاند که احکام دینی را به سخره گرفته‌اند پس از توجه و تذکر لازم که روش اسلام در جذب افراد است در صورت بی‌توجهی برخورد قانونی و قاطع صورت خواهد گرفت.

امیرحسین بانکی‌پور در موافقت با دوفوریت لایحه حمایت از عفاف و حجاب، گفت: حدود یک سال است که قلب خانواده شهدا جریحه دار شده و همه دلسوزان و کسانی که به این کشور عشق می‌ورزند، نگران شده‌اند. حجاب تا امروز مانع ورود برهنگی به جامعه بوده است.

وی با بیان اینکه اختلافاتی در جزئیات این لایحه وجود دارد که مرتفع خواهد شد، افزود: تنها کشوری که در میان صاحبان ادیان الهی حجاب را حفظ کرده ایران است، اما دشمن طی یک سال اخیر امنیت و حجاب ما را هدف گرفته است. ضمانت اجرا باید در لایحه دیده شود تا ضعف‌های مقابله با بدحجابی مرتفع شود.

شیوا قاسمی‌پور، نماینده مریوان و سروآباد نیز ضمن اظهار مخالفت با این لایحه، توضیح داد: مخالفت من با «لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف» به دلیل عدم بازدارندگی این لایحه است و به نظر می رسد کسانی که آن را تدوین کرده اند، فهم درستی از دین نداشته‌اند.

وی افزود: لایحه حمایت از عفاف و حجاب باید جامعه را به سمت سلامت و صلاح ببرد و اینکه با قانون مجازات اسلامی، قانون اساسی و قواعد امر به معروف و نهی از منکر تناقض دارد، با فوریت آن مخالفت کرده‌ام چرا که اگر با این محتوا به تصویب برسد به واسطه این تضادها با تنش‌های زیاد در کنار عدم اجرای قانون مواجه می‌شویم.