در نشست خبری ابراهیم رئیسی با الکساندر لوکاشنکو،‌ بر توسعه روابط ایران و بلاروس تأکید شد. به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری در این نشست گفت: مصمم به افزایش روابط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود با بلاروس هستیم.

ابراهیم رئیسی افزود: جمهوری اسلامی ایران با وجود تهدیدها توانسته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشد و از تحریم ها برای خود فرصت ایجاد کرده است و آمادگی داریم تجربیات خودمان را با کشور دوست بلاروس به اشتراک بگذاریم. رئیس جمهور اراده دو کشور را در توسعه روابط در همه حوزه‌ها عنوان کرد و گفت که شرایط تجاری و اقتصادی امروز ما با گذشته قابل قیاس نیست.

رئیسی این را هم گفت که هر دو کشور با یک جانبه گرایی مخالفند و این راهی است که هم تحریم‌ها خنثی می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز توافقات خوبی‌ در زمینه‌های صنعت‌، معدن، تجارت، کشاورزی و راه بین دو کشور به امضا رسید، ابراز امیدواری کرد که امضای این اسناد گام‌هایی در جهت توسعه روابط بین دو کشور باشد.

 حجم مبادلات تجاری ایران و بلاروس سه برابر شده است

رئیس جمهور بلاروس نیز در ادامه این نشست گفت: در سال ۲۰۲۲ حجم تبادلات تجاری بین ایران و بلاروس نسبت به سال قبل ۳ برابر شده است که ظرفیت های همکاری دو کشور فراتر از این ارقام است. الکساندر لوکاشنکو افزود: امروز به صورت مفصل همه موضوعات روابط دوجانبه را با رئیس‌جمهور ایران مورد بررسی قرار دادیم. دو رئیس جمهور موافق هستند که یک دوره‌ای توقفی در روابط ایجاد شده است اما خوشبختانه از این دوره توقف با موفقیت عبور کردیم. رئیس جمهور بلاروس با اشاره به امضای اسناد همکاری و تفاهم‌نامه‌ میان ایران و بلاروس اظهار داشت: اگر بتوانیم همه اینها را اجرا کنیم، می‌توانیم به هدف حجم تبادلات تجاری دوجانبه که ۱۰۰ میلیون دلار در سال است، دست یابیم.

وی افزود: بسیار خوشحال هستم که بگویم مواضع دو کشور در موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای بسیار یکسان و همگون است و هر دو کشور خواهان ساخت جهان عادل چندقطبی هستند.