المانیتور نوشت: آژانس اطلاعاتی دفاعی ایالات متحده روز سه شنبه گزارشی طبقه‌بندی نشده را منتشر کرد که مقایسه بصری هواپیماهای بدون سرنشین روسیه در اوکراین با هواپیماهای بدون سرنشین ساخته شده ایران در خاورمیانه است.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: این سند هفت صفحه ای به تصاویر منبع-باز متکی است و در خدمت تقویت آنچه مقامات آمریکایی برای ماه‌ها گفته‌اند، است. واشنگتن ماه‌هاست که می‌گوید بسیاری از هواپیماهای بدون سرنشین روسیه در جنگ خود در اوکراین در واقع ساخته ایران است.

این گزارش شامل تصاویر هواپیماهای بدون سرنشین Shed-136 ، Shahed-131s و Mohajer-6 است که حضور همه آنها در جنگ در اوکراین ثبت شده‌اند.

چرا این موضوع مهم است؟

گزارش آژانس اطلاعاتی دفاعی ایالات متحده چیز جدیدی ارائه نمی‌دهد، اما این موضوه فقط یک روز پس از آنکه دولت انگلیس برای اولین بار مدارکی را درمورد انتقال اسلحه ایران به یمن به سازمان ملل متحد در جهت اثبات  نقض قطعنامه‌های 2231 و 2140 شورای امنیت ارائه داد.

گام بعدی چیست؟

دولت بایدن برای کمک به تنظیم و ساخت و پاخت پرونده در سازمان ملل درمورد سلاح‌های ایران به متحدینش روی آورده است.

در اواسط ژانویه، نیروهای دریایی فرانسه 3000 اسلحه و بیش از نیم میلیون مهمات و همچنین 23 موشک ضد تانک هدایت شده را در یک قایق که مقامات گفته‌اند از ایران می‌آمده و مقصدش حوثی‌ها بوده، توقیف کردند.

مقامات کاخ سفید و پنتاگون زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند که  همکاری‌های دفاعی در حال ظهور ایران با روسیه احتمالا قابلیت‌های پهپادی تهاجمی تهران را علیه همسایگانش تقویت می‌کند. یک مقام ارشد دفاع ایالات متحده هفته گذشته به خبرنگاران گفت: «ایرانیان در مورد تجهیزات خود در اوکراین تمرین بزرگی دارند می‌کنند که فقط برای ایجاد تهدید در خاورمیانه دقیق‌تر خواهد شد.»

یکی دیگر از مقامات ارشد ارتش آمریکا که روز سه‌شنبه با المنایتور صحبت کرد، گفت که اندازه زرادخانه هواپیماهای بدون سرنشین ایران در بین نگرانی‌های مهم فرماندهان آمریکایی در منطقه است.