وزیر امور خارجه در نشست بغداد-۲ در بحرالمیت اردن، آمادگی تهران برای تعمیق همکاری‌های منطقه‌ای را یادآور شد.

به گزارش ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در سخنانی ضمن تاکید بر حمایت همیشگی ایران از دولت و‌ ملت عراق، اظهار امیدواری کرد که در نتیجه تعامل و همکاری کشورهای حاضر در این نشست، منطقه خلیج فارس شاهد توسعه، آبادانی و ثبات بیشتری باشد. وی، گفت‌وگو و همکاری میان کشورهای منطقه برای رسیدن به یک فهم مشترک جهت نیل به ثبات، صلح و توسعه را نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت قطعی دانست.

وزیر امور خارجه، توسعه همکاری‌های همه جانبه با کشورهای همسایه و از جمله کشور عراق را از اولویت‌های ایران اعلام کرده و بر حمایت همه جانبه ایران از دولت عراق تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به ارتباط مستقیم آرامش و ثبات ایران و منطقه، سیاست بدون تغییر تهران را، دوری از جنگ و کمک به اعاده امنیت و ثبات در منطقه دانست.

وزیر امور خارجه، جایگاه عراق در برقراری صلح و‌ ثبات در منطقه را مهم و از نقش مثبت منطقه‌ای عراق در جهت برقراری صلح و ثبات منطقه و ترویج فرهنگ گفت‌وگو اسقبال کرد.

وی با بیان اینکه، امنیت، امری وارداتی و خریدنی نبوده و قابل گزینش از منطقه‌ای به منطقه دیگر نیست، از عدم حضور نماینده جمهوری عربی سوریه در این نشست ابراز تاسف کرد.  وزیر امور خارجه ادامه داد: ایران انتظار ندارد که از خاک عراق، هیچ تهدیدی متوجه همسایگان شود.

امیرعبداللهیان، کارآمدترین مدل ائتلاف در بین کشورهای منطقه را، ائتلاف برای صلح و توسعه با مشارکت همه کشورهای منطقه دانست و در همین رابطه، ضرورت همکاری‌های کشورهای منطقه در برخورد با چالش‌های منطقه‌ای، نظیر موضوعات زیست محیطی و پدیده طوفان‌های گرد و غبار را یادآور شد.  

آماده جمع‌بندی مذاکرات هستیم

وی افزود: روز جاری با جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکراتی داشتم و ضمن تشکر از نقش سازنده ایشان در مذاکرات وین، به وی گفتم که ما با رعایت خطوط قرمز و متون پیش‌رو، آماده جمع‌بندی هستیم.

تاکید بر منطقه عاری از سلاح هسته‌ای و‌ کشتار جمعی و ضرورت جلوگیری از فرصت تهدید امنیت منطقه توسط کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی، از دیگر محورهای سخنرانی وزیر امور خارجه بود.

دیدار امیرعبداللهیان و بورل در حاشیه اجلاس

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حاشیه اجلاس بغداد- ۲ در اردن دیدار کرد.

در این دیدار که علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات ایران و ۱+۴ نیز حضور داشتند، امیرعبداللهیان، ضمن اعلام آمادگی ایران برای جمعبندی مذاکرات وین براساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است، به طرف‌های مقابل توصیه کرد با پرهیز از سیاسی‌کاری و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع‌بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند.

جوزپ بورل نیز در این دیدار، با تشریح مواضع و رویکردهای اتحادیه اروپا در قبال ایران طی ماه های اخیر، موضوع برجام و مذاکرات هسته‌ای را  جدا از سایر موضوعات در دستورکار دو طرف دانست و بر عزم اتحادیه برای پیشبرد و به نتیجه رساندن مذاکرات وین تاکید کرد.

 

توافق کردیم ارتباطات را باز نگه داریم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی پس از دیدار با وزیر خارجه ایران، نوشت: توافق کردیم که باید ارتباطات را باز نگه داریم و برجام را بر اساس مذاکرات وین احیا کنیم.

وی همچنین در توئیت خود نوشت که در این دیدار بر پایان یافتن آنچه «سرکوب اعتراضات در ایران» دانست، تاکید کرده است.